Az internet és DVD-másolók terjedésével ez a szám évről évre-nő. Fontos kiemelni, hogy a filmkalózkodás nem csak az amerikai stúdiókat sújtja. Az alacsonyabb magyarországi filmköltségvetések, az állami támogatási rendszer felépítése miatt a magyar filmkészítők még nagyobb mértékben érintettek az illegális filmletöltések és másolások által.
[ajanlo=434][igazitas=right/] A magyar filmesek gyártási támogatása ugyanis - a Magyar Mozgókép Közalapítvány szabályzata szerint - a rendező és a producer korábbi filmjének nézőszámától függ: 1 néző elvesztése a következő filmnél 500 forint veszteséget okozhat (nem beszélve az aktuális mozijegy-bevétel kiesésről) - ha egyáltalán eléri azt a nézőszám -küszöböt, hogy kapjon támogatást.
Közép - Kelet Európában, az Európai Unió új tagországaiban (Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország) az illegális filmpiac helyzete nagyon hasonló. A csatlakozással a szerzői jogok védelmének törvényi rendezése megvalósult, de a kalózkodás társadalmi veszélyességének megítélése elmarad a nyugat-európai országokban tapasztalhatótól.
Magyarországon a filmiparnak okozott kár becsült értéke (bár többféle számításról is tudunk), a Motion Picture Assotiation (MPA) számításai szerint hozzávetőlegesen húszmillió dollár, azaz 3,6 milliárd forint. Csehországban a filmes kalózkodás által okozott kár becsült értéke húszmillió dollár, Lengyelországban ez a szám harmincmillió, míg Szlovákiában kétmillió dollár.
Az viszont általánosságban elmondható, hogy ezek az adatok sokkal jobbak, mint az illegális DVD-kereskedelem kiinduló helyszíneinek számító Ukrajnában, Romániában és Szerbiában, ahol ez a tevékenység szinte kizárólag a feketepiacon zajlik.
Online lemezcégeké a jövő
Mint ismeretes az egyik legnagyobb lemezkiadó, a Warner online lemeztársaság létrehozásával próbálja javítani pozícióját a hamis lemezek és az illegális zeneletöltések miatt évek óta gyengülő zenepiacon.
A cég feladata, hogy új előadókat fedezzen fel, neveljen ki és dobjon piacra kizárólag az interneten, ezáltal mentesülve a CD-formátum magas előállítási és terjesztési költségei alól. Az AP amerikai hírügynökség szerint a cég már az év vége előtt megkezdheti működését. A Warner elképzelését alátámasztja, hogy internetes értékesítési árbevétele a harmadik üzleti negyedévben 44 millió dollárra rúgott, ez az első negyedévhez képest közel 80 százalékos emelkedést jelent.
[ajanlo=446][igazitas=right/] Ezzel egy időben a Sony BMG is bejelentette együttműködését a brit internetes kereskedelmi portállal, a PlayLouder MSP-vel. Ennek keretében az új szolgáltatás előfizetői egymás között legálisan cserélgethetik majd a lemezcég online katalógusából vásárolt jogtiszta zeneszámokat. A lemezcégek azért szorulnak új üzleti megoldásokra, mert a lemezhamisítás és az illegális zenecserélők óriási kiesést okoztak a szektornak. Az 1999-es közel 40 milliárd dolláros globális lemezpiac 2004-re 32 milliárdosra szűkült.
A legfontosabb kérdés jelenleg az, hogy a lemezpiac évek óta tartó gyengülését az egyre szigorúbb jogi szankciókkal meg lehet-e állítani, illetve a zene-értékesítés milyen új formáival sikerül visszahódítani a vásárlókat a kalózmásolatok beszerzésétől, vagy eltántorítani az illegális letöltésektől.
Tunyogi Henrik
Menedzsment Fórum
A művészeket lopjuk meg a kalózkodással
A szellemi javakkal való visszaélés és kalózkodás az érintett szerzőknek és művészeknek óriási bevételkiesést okoz az egész világon. A veszteségekre és a jogdíj működésére, illetve az azzal kapcsolatos visszaélésekre volt kíváncsi az mfor.hu.