Egy egészséges piacon a kihasználatlanság 11-12 százalék közötti, ugyanakkor Szlovákiában mindössze 2,5 százalék, és Csehországban sem éri el a 10 százalékot. Az alacsony kihasználatlanság új projektek gyors beindítására készteti a fejlesztőket, de a bankok óvatossága miatt ez csak lassan indul be - áll a közleményben. Ugyanakkor az alacsony kínálat emeli a bérleti díjat, amely viszont távol tartja az új gyártókat, és a logisztikai cégeket az adott piactól.
A megnövekedett bérbeadás főként a gyártó cégek aktivitásának köszönhető, amelyek közül az autóipar jár az élen. A kiskereskedők is egyre hatékonyabb logisztikai megoldásokat várnak, ezért sokan központosították raktárterületeiket, melyeket modern, az igényeiknek jobban megfelelő területekre költöztettek.
Bár 2011 első felében Magyarországon a kihasználatlansági mutató 21,7 százalékon állt, a kilátások továbbra is pozitívak - állítja a Cushman&Wakefield. Az említett időszakban, Magyarországon közel 180 ezer négyzetméter ipari-logisztikai területet adtak bérbe, ennek 48 százalékát tették ki a szerződéshosszabbítások. Az év második felében sem lehet számítani új spekulatív fejlesztésre.
Érdekesség, hogy a vidéki területek egyre nagyobb figyelmet kapnak a gyártó cégek részéről. Az új Mercedes gyártóközpont Kecskeméten, valamint az Audi új győri gyára további szolgáltatókat vonz a környékre, de az ország észak-keleti és észak-nyugati területei is kedveltek a gyártáshoz kapcsolódó cégek számára.
A régióban az első félévben közel 1,5 millió négyzetméter modern ipari ingatlan bérbeadására került sor. Ez az érték magasabb, mint 2005 egész éves bérleti tranzakcióinak összege, és megközelíti a 2006 és 2009-es évek teljes bérbeadási szintjét is.
MTI