4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Önkormányzati és környezetvédelmi oldalról nem párbeszéd, hanem diktátum folyik a közlekedési beruházásoknál az építési engedély megadásával vagy megvonásával, aminek a közérdekűségi törvény vethet véget - mondta Szilágy András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. vezérigazgató-helyettese kedden a Nemzeti Közlekedési Napok kerekasztal beszélgetésén Siófokon.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési  Minisztérium parlamenti államtitkára  arról beszélt, hogy amikor egy társadalom számára a rendelkezésre álló erőforrások az adott feladatokra nem elégségesek, el kell dönteni, hogy a hosszú távon hatni tudó, tartós értékteremtést jelentő infrastruktúrát fejlesszék, vagy a napi kívánalmaknak eleget téve inkább tüzet oltsanak, a társadalom pillanatnyi feszültségeit enyhítve. Csak utólag lehet igazán megmondani, jó volt-e a döntés - tette hozzá, kifejtve, neki meggyőződése, ha egy állam nem fordít elegendő forrást arra, hogy a működését alapvetően biztosító nagy rendszereket megőrizze és fejlessze, az nem tart megfelelő irányba.

Tombor Sándor, a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója azt kifogásolta, hogy az elmúlt időszakban lobbi-érdekek határozták meg a közlekedésfejlesztési döntéseket, amelyek ezért sok esetben rosszak. Beszélt a feszültségekről a környezetvédők és a közlekedésépítők között, felsorolva több példát arra, amikor a környezetvédők igényei, vagy egy építészeti bravúr megvalósítása érdekében súlyos, megtakarítható milliárdokat költöttek el. A példák közt szerepelt lábakra emelt autópálya-szakasz, és a 4-es metró, ahol több állomáson besüt majd a nap, de ez túl sokba kerül olyankor, amikor máshova jobban kell a pénz.

Völgyesi Zsolt, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ főigazgatója csatlakozva az előtte szólóhoz beszámolt az egyik munkájáról, ahol 11 méter magasba kellett olyan békaátjárókat építeniük, ahová a fény is besüt, de kétséges, hogy átment-e rajta már bármiféle béka. Készítettek egy programot, hogy megvizsgálják, hogy az ökológiai átjárók milyen hatékonysággal működnek - tette hozzá.

Szilágy András, a NIF Zrt. vezérigazgató-helyettese igazat adott az előtte szólónak abban, hogy a felemlegetett békaátjáró teljesen fölöslegesen épült. Végeztek vizsgálatokat, és kimutatták, hogy "nulla béka ment ott át". A szakember egyéb példákat is sorolt, köztük a kőröshegyi völgyhidat, ahol nem gazdaságossági alapon születtek meg a döntések. "Mostanság például divat lett az alagút" - osztotta meg tapasztalatait.

Kovács Ákost, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy jövőben a tervezések során gondolni kell arra, hogy egy-egy közlekedési beruházás igénybevétele jelentősen nőhet az évek folyamán. A már 5-10 éve elkészült beruházások túlterheléséből fakadó problémák miatt közel egymilliárd forintnyi értékben folynak már perek - tette hozzá.

Nagy Gábor, a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. vezérigazgató-helyettese szerint a "nagypolitika" felelőssége, hogy megfelelő mederbe terelje és tartsa a közlekedésfejlesztési és ezzel ütköző igényeket, mert ha ez nem történik meg, a projektcsúszások miatt összességében a nemzetgazdaságot éri kár.

Somodi László a Budapesti Közlekedési Központtól úgy látja, a közlekedésirányítás másról sem szól, mint az érdekek feltérképezésről, ami alapján a szakmai irányításnak kell megfelelő döntést hoznia.

A kerekasztal beszélgetés zárásaként Fónagy János a "békaátjáró lobbit" ért kritikákra reagálva hangsúlyozta, vannak meglapozott környezetvédelmi igények is. Sok a konfliktus a környezetvédelem és az infrastruktúra építők között, amiben a szakma felelőssége, hogy a jó döntéshez szükséges érvanyagot összeállítsa - tette hozzá. 

A Nemzeti Közlekedési Napokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésére második alkalommal rendezték meg idén azzal a céllal, hogy fórumot teremtsen a közlekedéspolitika, a szakmai háttérintézmények, hatóságok, valamint a magán és állami társaságok szakértői, dolgozói között. A közlekedésszakma csúcstalálkozója október 24-től 26-ig tart Siófokon.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!