A Zara a spanyol királyi családhoz tartozó Felipe herceg és jegyese, Letizia Ortiz Rocasolano 2003-as emlékezetes eljegyzési kreációjának megtervezésével robbant be a köztudatba.
A tulajdonos Inditex cég sajátos marketing-technikát folytat ruházati termékeinek értékesítésében. Ahelyett, hogy divatshow-kon bemutatott csillogó nyári és téli kollekciókkal ébresztene igényeket a vásárlókban, a Zara folyamatosan figyeli a boltjain keresztül a vásárlói igényeket. Ezeket azután a lehető leggyorsabban megtervezi, és sajátos logisztikai megoldással juttatja el üzleteibe.
Ezzel a Zara a holding legsikeresebb és legjövedelmezőbb brandje a cég hét másik kiskereskedelmi ruházati márkája mellett. Az Economist szerint egyben magukénak tudhatják a legnagyobb spanyol ruházati sikersztorit is.
[ajanlo=221][igazitas=left/]1963 óta - amikor is Amancio Ortega Gaona megalapította a céget - az Inditex a világ egyik leggyorsabban növekvő ruházati gyártója lett, termékeit világszerte elérhető áron kínálják. 2000 óta a vállalat 2240-re növelte boltjainak számát, így az öt év alatt több, mint duplájára nőtt, és ezalatt az idő alatt mintegy 5 milliárd euró forgalmat bonyolított.
Döbbenetes, hogy az Inditex annak ellenére képes szédületes növekedést produkálni, hogy az európai textilipar fuldoklik a piacokat elárasztó olcsó kínai dömpingáruktól. A holding sikerének titka a vertikális design rendszerében, a gyors előállítási módszerében, sajátos logisztikájában és értékesítésük egyéni technikájában rejlik.
Mintegy 300 divattervező dolgozik az Észak-Spanyolország egyik szegény régiójában lévő központban. A tervezők munkájuk során napi kapcsolatban állnak az üzletvezetőkkel, hogy együtt alakítsák ki a legjobban eladható, jellegzetes Zara modelleket. A cég tudatosan nem top-designerekkel, hanem inkább ismeretlen, gyakran pályakezdő, de tehetséges fiatalokkal dolgozik.
A termékgyártásban az a kereskedelmi megfontolás játszik szerepet, hogy a kollekciók gyorsan cserélődjenek. Így a vásárlók hajlanak arra, hogy rögtön megvegyék a kinézett darabot, másrészt érdemes gyakran visszatérniük az üzletbe, hiszen a kínálat gyorsan változik.
A Zara ezzel a trükkel kínálatban képes lekörözni legnagyobb riválisát, a svéd Hennes & Mauritzot (H&M). Egy egész kollekció kirakatokba kerülése a tervezéstől körülbelül öt hetet vesz igénybe. Egy átlagos évben a Zara 11 000 új modellel dolgozik, míg a többi ruházati gyártó, például a H&M vagy az amerikai Gap csak 2-4 ezer darabbal.
A cég hisz abban, hogy a trendi és elérhető áron kapható ruházati termékeknek nincs szükségük külön reklámra, ezért riválisaival ellentétben, amelyek sokszor bevételük 3-4 százalékát is promócióra költik, a Zara mindössze 0,3 százalékot áldoz erre.
A vállalat az elkövetkezendő négy évben 4 000 üzletben akarja forgalmazni termékeit és mintegy 10 milliárd euró forgalmat szeretne magáénak tudni a piacon. A legnagyobb terjeszkedés Európában várható, de a tengerentúl is 16 Zara üzletben válogathatnak az európai divatból a vásárlók.
Menedzsment Fórum
A spanyol Zara lekörözte az olcsó kínai ruhákat
Az európai textiliparra - úgy tűnik - végzetes csapást mér az óriási méretekben beözönlő és olcsóságában utolérhetetlen kínai ruházati termékimport. A spanyol Inditex, a Zara női ruházati divatmárka tulajdonosa ugyanakkor szemtelenül merész terjeszkedési tervekkel rukkolt elő nemrégiben.