A MÁV Rt. ugyanakkor a sajtóban elterjedt híresztelésekre hivatkozva, miszerint a (VDSZSZ) sztrájk bejelentésre készül, közleményt juttatott el az MTI-ben, amelyben rámutat: a munkavállalók érdekében közösen kialkudott lehetőségeket és juttatásokat sodorhatja veszélybe VDSZSZ. Ezzel a lépéssel a VDSZSZ komoly mértékben megsértené a valamennyi reprezentatív szakszervezet által aláírt 4 éves megállapodást - teszik hozzá.
A MÁV Rt. szerint ez a megállapodás a vasúti közlekedés átalakításának megvalósítását szolgálja a szakszervezetekkel való együttműködés keretében. Megsértésével veszélybe kerülhetnek a megállapodásban rögzített - a 42 ezer vasutas dolgozót közvetlenül érintő - bér és- munkakörülményeket érintő intézkedések, kedvezmények, juttatások is.
A vasúttársaság közleménye emlékeztet arra: a reprezentatív szakszervezetek - köztük a VDSZSZ is - már 2003-ban véleményezési joggal áttanulmányozták a MÁV Rt. 20 százalékos létszámleépítést és a 40 ezer dolgozó kultúraváltását tartalmazó foglalkoztatáspolitikai koncepcióját. A reprezentatív szakszervezetek hosszas tárgyalások következményeként elérték, hogy a munkáltató a foglalkoztatási koncepciójába beépítse a létszámleépítéssel kapcsolatos véleményeiket, módosító javaslataikat. Ezen ismeretek birtokában és együttműködés eredményeképpen írták alá 2002. április 23-án az a 2006-ig szóló foglalkoztatási megállapodást, amelyben konkrét javaslatok voltak a leépítés módjára, eszközrendszerére vonatkozóan.
A MÁV szerint a leépítés feltételrendszerének kialakításában való konstruktív részvétel, majd annak megtámadása sztrájk formájában ellentmondásos érdekvédelmi magatartás. A MÁV Rt. rámutat: az elmúlt 2,5 évben a Vasúti Érdekegyeztető Tanács ügyrendje szerinti 44 tárgyalás helyett a mai napig 68 alkalommal egyeztettek az érdekképviseleti felek.
A MÁV közleménye emlékeztet arra, hogy a 2002. júliusában hivatalba lépett új vezetés a szakszervezetekkel korrekt kapcsolatra törekedett, új alapokra helyezte a vállalati érdekegyeztetés gyakorlatát és ezáltal normalizálta a korábban konfliktusokkal telített szakszervezeti kapcsolatokat. A folyamatos tájékoztatáson és egyeztetésen alapuló viszony most is fennáll.
A vasúttársaság szerint a MÁV Rt. által - jelenlegi szorult pénzügyi helyzete ellenére is - vállalt, a vasúti közlekedés piaci alapjainak megteremtését szolgáló értékmegőrző és értékteremtő törekvése szenvedne csorbát az esetleges vasúti sztrájk okozta anyagi és erkölcsi kár révén. (MTI)
Kapcsolódó anyagok
Háromhavi bért kapnak az elbocsátott Máv-osok
33 milliárdos mínusz a Mávnál
A szakszervezetek még egyeztetnének a leépítésekről a Máv-val
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) gépészeti szakágazat ügyvivője, Gelencsér László arról tájékoztatta az MTI-t pénteken, hogy testületük május 25-én tekinti át a vasúti létszámleépítéssel kapcsolatos tárgyalásokat és értékeli a kialakult helyzetet.