
Akik nincsenek felkészülve a válságra, nem élik túl az idei évet - mondta el Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa a hazai autópiaci elemzést bemutató sajtótájékoztatón kedden Budapesten. A szakember szerint a kereskedők akár ötöde is becsődölhet, de tíz százalékuk biztosan le fogja húzni a rolót. "2009 a tisztulás éve lesz" - fogalmazott Lőcsei Tamás.
Hozzátette, hogy az erős piaci szereplők viszont jól járnak, hiszen - némi "kivéreztetés" után - olcsón juthatnak hozzá szerencsétlenül járt versenytársaik készleteihez, ingatlanjaihoz, eszközeihez.
Több lábon kell állni
"Az értékesítési volumenek csökkennek, az árrések zsugorodnak, és emelkedik a rossz hitelek aránya. Mindezek kezelése, így együtt, bármilyen vállalkozás számára komoly problémát jelent. A legnagyobb túlélési eséllyel azok a márkakereskedők indulnak, akik több lábon állnak, például márkaszervizekkel, gyorsjavító-műhelyekkel és after sales termékekkel rendelkeznek" - mondta el a szakértő.
A válság előtt is gyengültünk
A magyar autópiacon már néhány éve látszanak a hanyatlás jelei, 2007-ben például 5,8 százalékkal csökkent az új autók értékesítése. A 2008-as kilátások eleve meglehetősen pesszimisták voltak, a gazdasági válság kialakulása pedig még tovább rontotta a helyzetet.
A hitelpiaci káosz világszerte komoly visszaesést eredményezett az eladásokban, s még jó ideig éreztetni fogja hatását. Ez mindaddig így lesz, amíg a fogyasztók nem jutnak újra hitelekhez, illetve a vállalati ügyfelek nem kezdenek el hinni abban, hogy cégük magához térhet - fejtette ki Lőcsei Tamás.

Az elemzők az idei évre vonatkozó eladási adattal még nem rendelkeznek, de mindenképpen további csökkenésre számítanak. 2010 lehet a legkorábbi év, amikor beindulhat valamiféle fejlődés - de csak abban az esetben, ha a válság nem mélyül tovább, a forint árfolyama pedig viszonylag stabil lesz - magyarázta Lőcsei Tamás.
A remény hal meg utoljára
Akad néhány pozitív irányba ható tényező is, amely segíthet lendületbe hozni az újautó-értékesítést és ezáltal valóra váltani a 2010-re vonatkozó - igen optimista - kétszázezer darabos eladási előrejelzést.
Ilyen például, hogy Magyarországon az "autósűrűség" még mindig elmarad a térség más országaitól. Míg hazánkban 316 személygépkocsi jut ezer lakosra, addig ez az arány Lengyelországban 338, Csehországban pedig 404. Az egy főre jutó GDP-hez képest hazánkban még mindig olcsóbbak az új autók, mint Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában.
Ráadásul az értékesítés elmozdulást mutat a kis kategóriájú járművektől a közép- és luxuskategória felé, ami lehetővé teszi a kereskedők számára nagyobb árrés elérését. A luxusmárkák - mint például a BMW vagy a Mercedes - mintegy húsz százalékos értékesítés-növekedést könyveltek el 2008 első háromnegyedében 2007 azonos időszakához képest.
Autócsereprogram kellene, de nem lesz
Kiss Tünde, a PwC vezető menedzsere a sajtóeseményen elmondta, hogy a kormányzatnak is rendelkezésére állnak bizonyos eszközök a kereslet felpörgetésére. Ilyen például az először Németországban, majd más európai államokban (például Romániában vagy Szlovákiában) is bevezetett program (roncsprémium). Ennek lényege, hogy bizonyos korú illetve állapotú járművek újra cserélését pénzzel honorálja az állam. Ezzel jól jár a fogyasztó - hiszen kedvezményesen jut új járműhöz -, a forgalmazó - az eladások növekedése által - és az állam is - az adóbevételek emelkedése miatt -, azonkívül a környezetvédelem szempontjából is előnyös.
Ezzel kapcsolatban rossz hír, hogy itthon "rövid időn belül valószínűleg nem lesz bevezetve az autócsere után járó állami támogatás", közölte egy múlt heti kormányszóvivői tájékoztatón Tukacs István válságkezelésért felelős kormánybiztos.
Kiss Tünde elmondta továbbá, hogy a munkaerő megtartását, az alkalmazottak képzését is lehetne államilag támogatni különböző pályázatok formájában. Ez is nagy könnyebség lenne a cégek számára, hiszen foglalkoztatni mindig kell - fogalmazott a szakértő.
Zuhan a hazai piac
Magyarországon - több felmérés szerint is - január illetve február folyamán mintegy felével csökkent az új személygépjárművek eladása a tavalyi év hasonló hónapjaihoz képest.
Ezzel az amúgy szintén negatív rekordokat döntögető Európában - sőt, a kontinensátlagnál még rosszabbul teljesítő keleti régión belül is - a sereghajtók között foglalunk helyet.
Fokasz Oresztész