Kétesélyesnek gondolta indulás előtt a hétvégi aukció kimenetelét a két legnagyobb hazai műkincskereskedő, Virág Judit és Kieselbach Tamás. Végül mind a két aukción különösen élénk érdeklődés volt, mely részben a pénzügyi válságnak is köszönhető.
A hétvégi aukciókon kiderült, az emberek továbbra is szívesen fektetik pénzüket festményekbe, műtárgyakba, talán még szívesebben, mint azelőtt. Nagy valószínűséggel ebben a jelenlegi gazdasági helyzet is közrejátszik, szűkült az értékálló befektetési lehetőségek köre. Einspach Gábor, igazságügyi szakértő a legutóbbi Kieselbach-aukció sikeréről számolt be az mfor.hu-nak.
„Ugyan eddig is sikeres aukciókat könyvelhettünk el, most mégis érzékeltük, hogy a kiállításon körülbelül negyven, ötven százalékkal többen vettek részt, mint a korábban, és az aukció látogatottsága is nagyobb volt. A létszám növekedésén kívül, a közönség összetétele is megváltozott: több új vevővel találkoztunk, és néhány régi aukció-látogató pedig otthon maradt.” A műkincs ugyanolyan befektetési lehetőség, mint az arany, ingatlan vagy értékpapír. Persze, ha az ember elsősorban befektetési céllal vesz műtárgyakat, a művészet szeretetén túl érteni is kell ehhez a területhez. Ha nincs meg a szakértelem, még mindig igénybe lehet venni a tanácsadók szolgáltatásait. „Jelenleg a piac kiegyensúlyozott, most jó venni is, és eladni is, az árak tisztességes sávban mozognak, és sok a jó mű.” – mondta a szakember.
Ugyanezt támasztotta alá Virág Judit is. A galériatulajdonos tartott attól, hogy a pénzügyi válság miatt kisebb lesz az érdeklődés, ezzel szemben még a Kongresszusi Központ emeletét is meg kellett nyitni, és a katalógusok is elfogytak az utolsó szálig. „Ekkora érdeklődés a 2003-as nagy, Munkácsy árverés óta nem volt. Viszont nem jellemző a hisztérikus vásárlás, azaz a közönség továbbra is szakértelemmel vásárolt, az árak reálisak maradtak.” – mondta Virág Judit.
Nem lesz drámai csökkenés az autós reklámokban?
Gablini Gábor már kevésbé optimista: szerinte az életben maradás a cél jelenleg az autópiacon. Már a válság előtt is gondban voltak az autókereskedők, a mostani fejlemények csak felgyorsították a folyamatot. Ugyan a helyzet még nem drámai, egyelőre átrendeződés látszik, és a kisebb fogyasztású autók iránti kereslet irányába billen a mérleg.
A marketing területen Gablini szerint lesznek változások, az óriásplakátok, szórólapok, újság- és rádióhirdetések már nem igen költséghatékonyak, így előtérbe kerülnek inkább a személyes adatbázis alapú marketing eszközök. Amúgy nem mondható el semmi általánosságban az autó-hirdetési piacról, mert márkától függ, hogy mennyire önálló, vagy központilag irányított a marketing tevékenység. Most el tud sülni rosszul is az, amikor a központból olyan ukázt kap a cég, ami esetleg már pénzügyi határokat feszeget. Mindenesetre most kivár a piac, nem lehet tudni, hogy lesznek-e olyan drasztikus csökkenések az eladásban, hogy ez feltűnően megjelenjen a reklámokban is.
Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének társelnöke egyetért azzal, hogy lesznek átrendeződések a piacon, de ilyenkor nem feltétlen a marketing büdzsé az, ahonnan elsőként elvonnak, hiszen az autókereskedelem nem igen tudna e nélkül működni. „Egyelőre a pánik dominál, de nem tudjuk, mi lesz a vége, még most értékeljük a változásokat. Én nem hiszem, hogy most drámai csökkenés következne be a marketing büdzsékben, és átrendeződne a hirdetési piac.” – mondta Erdélyi. Egyelőre még csak az autókiállítások résztvevői létszámán látszik már csökkenés, de ha már a fogyasztói hirdetések is elmaradnak, ott már nagy baj van.
GF
Menedzsment Fórum