2p

A válság miatt a vállalatok 44 százaléka fordít kevesebbet képzésre, oktatásra, fejlesztésre, miközben éppen ezt a területet lenne célszerű leginkább kezelni - derül ki a Garda Consulting Kft. és a Szinapszis Kft. kutatásából.

A HR Portal megbízásából készült felmérés során több mint száz vállalat körében vizsgálták, hogyan változtak a szervezeteknél a humán-erőforrás fejlesztésre (HR) fordított költségek a válság hatására.  A cégek egyharmadának nincs HR költségkerete, ahol viszont van, ott 6,5 százalékkal csökkent a személyzeti kiadásokra fordított összeg - derül ki a felmérésből.

A válaszadók közül leginkább a Budapest környéki, szolgáltató szektorban tevékenykedő mikro- és kisvállalkozások mondták azt, hogy nincs HR büdzséjük. A HR keret csökkentése jelentősebb volt az ipari, termelő vállalatoknál, a közép-magyarországi cégeknél, valamint a közepes- és nagyvállalatoknál. A vállalatoknak mindössze 13 százaléka nyilatkozott HR költségkerete növekedéséről.

A cégek 2009-ben a legtöbbet a rendezvényeken spóroltak. A megkérdezettek 56 százaléka mondta ezt, míg a bérköltségen a válaszadók 47 százaléka takarékoskodott. Több cég is csökkentette a kölcsönzött munkaerő-állomány költségét - 39 százalék -, valamint az adminisztrációs eszközbeszerzés költségeit is. A megkérdezett vállalkozások 44 százaléka kurtította meg a képzésre, oktatásra, fejlesztésre fordított kiadásokat is, miközben ha lenne rá keret, éppen ezt a területet fejlesztenék leginkább - derült ki a kutatásból.

A szervezetek összességében 17,2 százalékkal csökkentették a képzési és tréningbüdzsét a válság előtti állapothoz képest. Mindez  azt is mutatja, hogy felértékelődött a belső tréningek szerepe a külső tréningek rovására. A képzések hatékonyságát ugyanakkor a cégek 42 százaléka még soha nem mérte.

A bér- és kompenzációs rendszerek változását tekintve a felmérés szerint a cégek 32,7 százalékánál nem változott a bruttó bér összege, 36,5 százaléka növelte a bruttó fizetéseket, míg a cégek 25 százaléka csökkentette azokat. A béren kívüli juttatásokat a válság óta a válaszadók 43 százaléka csökkentette, elsősorban  a hideg étkezési, kultúra és ajándék utalványok alkalmazása esett vissza.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!