A vezetőknek, legyenek cégvezetők, vagy kereskedelmi, értékesítési részleg élén álló személy, a szervezés során a következő részfeladatokra kell koncentrálniuk:
- Az értékesítők csak akkor fogják tudni a várt eredményeket produkálni, ha a vezetéstől megkapják a szükséges információkat. Éppen ezért fontos, hogy a szervezés részét képezze a megfelelő információnyújtás.
- A vezető feladata, hogy az egyes feladatokat kiossza, vagyis kijelölje a megfelelő értékesítőt, meghatározza a határidőket stb. Azt is látnunk kell ebben a folyamatban, hogy nem csupán munkát adunk át, hanem felelősséget is. Mindezt éreztetnünk kell az értékesítőkkel is, tájékoztatnunk kell őket a jutalmakról és az esetleges büntetésekről egyaránt. Ez utóbbi azért lényeges, hogy érezzék annak súlyát, hogy innentől minden az ő kezükben van. Ez az érzés viszont motiváltabbá és eredményesebbé fogja őket tenni, hiszen érzik a megbecsülést, s ez mindennek az alapja.
Vezetőként fontos, hogy ne vegyünk mindent a nyakunkba. Ha túlterheljük magunkat, akkor csak ártunk a szervezetnek. Ráadásul sokkal kevésbé hatékonyan teljesítenek az értékesítők, ha a vezetők folyamatosan ellenőrzik őket, és nem hagyják, hogy (természetesen meghatározott kereteken belül) kiéljék kreativitásukat. Ilyen környezetben könnyen veszítenek motivációjukból, melynek eredménye vagy az egyre romló teljesítmény lesz, vagy a munkahelyi elvándorlás.
Fontos azonban látnunk, hogy csak akkor van lehetőségünk kiadni a kezünkből a feladatokat, ha értékesítőink valóban értenek szakmájukhoz. Éppen ezért lényeges, hogy mérjük fel a képességeket, készségeket, és ahol lehetőségünk van, segítsük a személyes fejlődést. Ennek biztosítása nem csupán azt eredményezi, hogy biztos kezekbe adjuk át a munkát, hanem azt is, hogy a továbbképzéseken megszerzett tapasztalatok tovább növelhetik értékesítőink önbecsülését. Az önbecsülés szintje pedig kihatással lesz a munkahelyhez való lojalitásra, illetve az eredményességre egyaránt.
A szervezés során mindig figyelnünk kell arra, hogy az igazságtalanságokat kiküszöböljük. Fontos, hogy értékesítőink érezzék, hogy a szervezet igazságos alapokon működik. Mindenki ugyanolyan mértékben jutalmaznak és büntetnek. A területek elosztásában is az igazságosság elvét kell követnünk. A megfelelő munkaelosztás azért is fontos, mert elkerülhetjük, hogy egyes üzletkötőket túlterheljünk (ezzel csökkentve teljesítményüket), másokat pedig hátrányos helyzetbe hozzunk (ezzel elvéve kedvüket a munkától). Személyes okok miatt nem lehet relatív a büntetés és a jutalom aránya. Amennyiben az igazságosság elvét követjük, értékesítőink elégedettek lesznek a munkahelyi körülményeikkel. A tiszta szabályok elégedettséget és biztonságot jelentenek az üzletkötők számára, és egy ilyen környezetben sokkal motiváltabbak lesznek, és sokkal jobb eredményeket fognak hozni.
Forrás: Salesjob