3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A szórakoztatóipar egyik alappillére a zeneipar a kilencvenes évek látványos előretörése után az elmúlt két évben panaszoktól és perek visszhangjaitól hangos. A zenei kiadók elsőszámú terméke a CD-k értékesítése folyamatosan csökken. Szerzőnk alábbi írásában arra keresi a választ, hogy a kiadók által megtett lépések a pozícióik megtartása érdekében valóban hatékonyak és a kiélezett küzdelemben elégségesnek bizonyulnak-e.

A kiadók ennek ellenére azt állítják, hogy a lemezek még így is túl olcsók, hiszen kiadványaiknak kevesebb, mint 10%-a képes egyáltalán profitot hozni! Mellékesen jegyzem meg, hogy egy új CD teljes költsége (leszámítva a gyártási és disztribúciós költségeket) nagyjából 1 millió dollár. Mivel a 10%-nyi sikeres CD képes finanszírozni a 90%-nyi elbukott befektetést, erősödhet a gyanúnk, hogy az általános árszínvonal a költségek által indokoltnál jóval magasabban van meghúzva. Ennek tükrében is érthetővé válik, hogy milyen nehéz leszerződni és talpon maradni egy kiadónál.

Amerikai professzorok nemrégiben nyilvánosságra hozott tanulmánya azt állítja, hogy a CD-eladások és a zeneipar forgalma nem a Napster, KaZaA és más cserebörzék miatt csökken, hanem maguk a kiadók tehetnek róla, ugyanis egyre rosszabb zenét dobnak piacra. A zenei cserefórumok segítségével, és a CD-kbe való belehallgatás révén a fogyasztók sokkal hamarabb, ráadásul saját fülükkel meggyőződhetnek róla, hogy érdemes-e pénzt ölni az adott lemezbe és így sokszor kereskedelmi forgalomban egy fillért sem költenek rájuk.

Az Internet és a szinte tökéletes minőséget (ezen a ponton is megoszlanak a vélemények) nyújtó hangtömörítési eljárások egyidejű és rohamos elterjedésével gomba módra elszaporodtak azok az oldalak és programok, ahol a felhasználó illegális zenei anyagokat tölthet le a gépére - a szexhelyek után ezek a Web második legnépszerűbb oldalai. A lemezcégek természetesen azonnal hevesen reagáltak, ám a perek és szerverlekapcsolások sokasága alig fékezte az MP3-as oldalak, valamint a Napster és az őt követő fájlcserélő programok lendületét. Ennek a háborúnak azonban egyéb áldozata is van a megkárosított szerzők és előadók mellett – maga a technológia, amely a kiadók szemében csak mostanában kezd elpusztítandó ellenségből új lehetőségek forrásává válni.

A magam részéről optimista vagyok: pár éven belül elfogadottságot nyernek majd azok az autorizációs technikák, amelyek gyakorlatilag már ma is rendelkezésre állnak (az internetes kereskedelemben joggal óriási lehetőséget szimatoló cégek hatalmas pénzeket ölnek ebbe), s akkor a lemezcégek is jóval költséghatékonyabban és testreszabottabban tudják majd kínálni portékájukat. A zeneipar tradicionális üzleti modellje azonban tarthatatlannak bizonyult, mert képtelen az Internet által kínált számtalan lehetőség integrálására.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!