A karácsonyi ajándékozás célja a kapcsolat szorosabbá fűzése, személyessé tétele, végső soron pedig az üzleti tevékenység elmélyítése. A lapunk által megkérdezett szakemberek és marketingesek szerint nem csak pénzkérdés az ajándékozás, sokan egy humoros, vagy ötletes kedvességet többre értékelnek, mint egy drága tárgyat. A legrosszabb ajándék a tucatajándék, mely se nem ötletes, se nem esztétikus, messziről sugallja a fantázia, és a témára fordított energia hiányát.
Kulcstartókkal, naptárakkal, és tollakkal ugyan Dunát lehet rekeszteni, ám akár egy ilyen küldemény is célba találhat, ha ezt ötletesen, szépen oldjuk meg. Ezekre a tárgyakra mindenhol szükség van, és aki megnyeri a "naptárversenyt", annak nevével akaratlanul is minden nap találkozni fog partnere. A hasznos tucatajándékok közül továbbra is a toll, és a kulcstartó viszi a pálmát, bár az általános stressz mértékének növekedésével arányosan elterjedtek a stresszoldó párnák, és gumilabdák logóval ellátott variációi is.
Egyre többször lepik meg céges partnerek egymást napjaink hasznos tartozékaival, a kisebb elektromos, számítástechnikai kiegészítőkkel, mint egy pendrive, vagy egy USB hub. Igaz ezek drágábbak, mint a tollak, és kulcstartók, de használatuk manapság ugyanannyira elterjedt.
Hogyan legyünk eredetiek?
A kisebb ügyfélkörrel rendelkező cégek, ahol közvetlenebb a kapcsolat a partnerek közt, nagy hangsúlyt fektetnek a személyes jellegű ajándékokra. Az egyedi ajándékozásra specializált vállalkozások szerint jól megfigyelhető egyfajta törekvés az átlagostól eltérő ajándékozás irányába. Keresettek az exkluzív könyv, és zenei kiadványok, CD-k, DVD-k, egyedi tartalommal, díszkötésben. A digitális nyomdák világában nem elérhetetlen, és egyre többen kezdeményezik a saját szerkesztésű, limitált kiadású albumokat, melyek sosem kerülnek a könyvesboltok polcaira, esztétikus, színvonalas, és garantáltan egyedi ajándéknak számítanak. Az ehhez hasonló speciális ajándékokra már a céglogó sem mindig kerül rá, hiszen a tárgy önmagában is emlékeztet az ajándékozóra, és nem érdemes egy esetleg oda nem illő jelölést rátenni.
A karácsonyi időszak külön kihívás a reklámügynökségeknek, ahol egész évben a kreativitáson van a hangsúly, és nehéz überelni az ötleteket. Itt több helyen is a kis, geges ajándékok tudnak átlépni az ingerküszöbön. A cél nem a "rongyrázás", nem is a személyeskedés, inkább csak egy mosoly elérése, akár ötletes, saját tervezésű csomagoló papírral, vagy akár egy bólogató kutyával.
A nagyok jótékonykodnak
A nagyvállalatok részéről - ahol többmilliós nagyságrendű az ajándékozásra szánt összeg - szintén megfigyelhető egyfajta racionalizálás. Elsősorban már nem a drága, presztízsajándékok hódítanak, mint inkább a finom, gesztusértékű, és leginkább hasznos tárgyak. Tihanyi Kinga, a Deloitte Zrt. marketing menedzsere elmondta, évekig ők is elárasztották drága ajándékokkal partnereiket, de mára rájöttek, hogy nem érdemes beállni a sorba, sokkal hasznosabb, és érdekesebb az ajándékra szánt összeget egy különleges kulturális eseményre szóló belépőre költeni. Ebben az esetben az eseményt is támogatják, és az ajándék is maradandó nyomot hagy a partnerben. Mindezt egy elegáns, ötcsillagos szállodában rendezett vacsora, és külön program keretén belül adják át, egy kisebb, gesztusértékű kísérő ajándékkal.
A bankszektor, távközlési vállalatok, és egyéb kiemelt cégek szintén a "kevesebb ajándék, több jótékonyság" gyakorlatot követik. Gerencsér Balázs, a Nonprofit Információs és Oktató Központ (NIOK) igazgatója elmondta, nagyon látványos a különbség a cégek ajándékozási szokásaiban az elmúlt évekhez képest. Sorra jelentkeznek a cégek tanácsért, hogy hova, kiknek utalhatják át a karácsonyi ajándékozásra szánt összeget. Ilyenkor együtt próbálják meg szűkíteni a kört a preferenciák, és a cég profiljához illő alapítványok mentén. A megnövekedett igényeket tapasztalva azonban a NIOK decembertől indítja útjára adományozási portálját (www.adhat.hu), ahol áttekinthetővé válnak az adakozási lehetőségek, és egy felületen lesz megtalálható minden ezzel kapcsolatos információ.
A Pannon GSM Távközlési Zrt. immár negyedik éve fordítja több tízmilliós, teljes karácsonyi ajándék-költségvetését - üzleti partnereik nevében is - egy-egy közösségi ügy vagy egészségügyi intézmény támogatására. "A visszajelzések szerint, ezzel sokkal több örömet szerzünk, mint tennénk azt a hagyományos ajándéktárgyakkal" - állítja Dr. Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója.
A jótékonysági akciókról egy karácsonyi üdvözlő lapon értesítik az ajándékozott felet, hogy ő is tisztában legyen azzal, hogy a rá szánt összeg hová került. Sok esetben már magát az üdvözlőlapot is elektronikus formában küldik el a természetvédelemre hivatkozva.
Kicsi vagy nagy logó?
A logózási stílus is átalakulóban van, régebben a nagy, látványos logók voltak divatban, messziről is kitűnjön az ajándékról, hogy kitől származik. Manapság inkább a visszafogottabb jelölést használják a cégek, a magasabb árfekvésű, exkluzív ajándékokra pedig szinte szükségtelen a nyomás.
Ha mégis, akkor vagy egy halvány, dombornyomást szokás alkalmazni, vagy a tárgy belső peremére helyezik azt el, esetleg a kísérő kártyán tüntetik fel az ajándékozó vállalat nevét.
Kinek, milyen bort adjunk?
A minőségi borok ajándékozása nem ment ki a divatból. A jó bor továbbra is a klasszikus elegáns ajándékok élvonalába tartozik, ha ismerjük az ajándékozott fél ízlését, akkor személyes ajándéknak is kiváló, de ha ismeretlennek adunk, akkor sem nyúlhatunk nagyon mellé egy igazán jó minőségű borral. A hölgyeknek elsősorban édes és félédes fehér borokat szokás adni, ezen belül is a Tokaji borok számítanak kiemelkedő minőségűnek. Uraknak pedig főként az ismert pincészetekben termelt száraz vörös borokat adják a legtöbben. Mint megtudtuk, a száraz fehér borok ajándékozása nem annyira elterjedt, inkább csak, ha kettős szettből áll a borcsomag, vagy hozzáértők veszik.
Gábor Fanni