6p

A legtöbb bank komoly művészeti gyűjteménnyel rendelkezik. Némelyikük csak kortársban gondolkozik, mert a jelenre koncentrál, más bank a jelen megértéséhez elengedhetetlennek tartja a múlt művészetének ismeretét, és ezen elmélete gyűjteményében is tükröződik. Olyan pénzintézet is akad, amely több évtizeddel ezelőttre visszanyúló alapítását jeleníti meg válogatásában. A kiválasztáson kívül a célok is eltérőek, a dekorálás csak egy a sok közül. Mfor.hu háttér.

Képek a barátságosabb imidzs kedvéért

Az Erste Bank az 1960-as évek végétől, a minimal art folytatásaiként kialakuló konceptualista művészetet választotta szívügyének. A Kontakt névre hallgató gyűjteményt 2004 óta gyűjti tudatosan a bank. Az Erste Bank erős kelet-közép európai jelenléte miatt választotta ezt a művészeti ágat: a műalkotások a szocializmus alatt születtek, nagy részük nyilvános megjelenése tiltott volt, ez pedig mindenképpen közös az érintett országokban.

Danks Emese, az Erste Bank kommunikációs igazgatója elmondta, a gyűjtemény célja a múlt egy szeletének konzerválása, a tiltott, neoavantgárd művészet bemutatása a jövő generációjának. "A jelen gondolkozásmódjának megértéséhez elengedhetetlen a múlt megismerése. Mi ezen a módon kívánunk segíteni a közelmúlt megértésében a mostani fiataloknak."

Az Erste emellett szponzorál kortárs képzőművészeket is Tranzit nevű programján keresztül, és a Művészetek Palotájával is stratégiai együttműködésben áll. Ez utóbbi a nagyközönség számára a leglátványosabb megmozdulásuk a kultúra terén, ezzel szemben a Tranzit egy egyedülálló  háttérmunkát végez,  a kortárs  művészet jobb megismertetése céljából.  A Kontakt gyűjteményt, pedig időről időre bemutatja a bank egy-egy vándorkiállítás keretén belül.

Mind a Raiffeisen, mind a MKB Bank nagy hangsúlyt fektet festménygyűjteményére, és az Erste Bankhoz hasonlóan, ők is imázsukhöz illő darabokat választanak, elsősorban dekorációs céllal.

Raiffeisen a jelenre koncentrál

Mint ahogy Petheő Ildikótól, a Raiffeisen Bank marketing osztály csoportvezetőjétől megtudtuk, a bank három kiemelt területen kapcsolódik be a hazai képzőművészeti életbe: egyrészt saját gyűjteményének gyarapításával, másrészt a Raiffeisen Galéria működtetésével, harmadsorban pedig szponzorációval. Az intézmény képzőművészetet támogató tevékenysége a kortárs művészetre koncentrál, melynek üzenete az, hogy a Raiffeisen bank nem a múlt, hanem a jelen értékeit kutatja.

Miután a bank a nevével fémjelzett galériában kortárs magyar festőknek ad lehetőséget a bemutatkozásra, és a 2001-től folyamatosan épülő banki-gyűjteményben is kortárs festők művei kerülnek be, így élő kapcsolat alakult ki köztük, és a mai magyar képzőművészek között, még az is előfordult, hogy egy alkotót megihletett a bank belső tere, és külön a Raiffeisen számára alkotott egy művet.

"Nagyon fontosnak tartom gyűjteményünk építésében a szakmai konzekvenciát, és azt, hogy ezen alkotások hozzájárulnak ahhoz, hogy ügyfeleink barátságos térbe lépjenek be. A bank belső tere színeiben és anyaghasználatában egy emberközpontú, modern légkört sugall, és nem kelti a "pénz temploma" benyomását. Ez a törekvés pedig egyezik az imázsunkkal, ehhez dekorációs céllal pedig a kortárs művészet illik a legjobban. Ráadásul ezáltal még támogatni is tudjuk ma alkotó, élő művészeinket" - mondta Petheő Ildikó.

„Régi bank vagyunk, régi festményekkel”

Szintén imázsához választ festményeket a MKB Bank, gyűjteménye, régebbi alapítású bank lévén jelentős és értékes XIX. és XX. századi alkotásokból áll. "Kép mindenhol kell, mi pedig komolyan vettük a dekorációt. Emellett befektetési céljaink is vannak, jó érzékkel olyan képeket választottunk, melyek ára igencsak felment az utóbbi időben, van, amelyik a kétszázszorosát éri a vételi árának. Persze nem áll szándékunkban eladni egyik festményünket sem" – mondta Rubovszky Éva, a bank képzőművészeti gyűjteményének kurátora.

Értéket mentünk, értéket teremtünk

A MKB Bank képei, amellett, hogy komoly értéket képviselnek, presztízs funkciót is ellátnak, a bank büszke rá, hogy a vezetői szobákban, tárgyalóhelyiségekben Mednyánszky László, Rippl Rónai József vagy éppen Szőnyi István képei lógnak a falon. Időnként a marketing tevékenységbe is bevonják a képeket: kiállításokra adják kölcsön azokat, vagy maga a bank szervez kiállítást. Az MKB 1950-ben jött létre, és ezt a folytonosságot a gyűjteményében is igyekszik fenntartani. Mai, új épületeibe már kortárs festőket is vásárol, de nem ez a jellemző. "Gyűjteményünk átível a XIX. és XX. századon, így a folytonosság jegyében megpróbáljuk megszerezni a hiányzó láncszemeket, ha felbukkanna a piacon egy Munkácsy vagy Szinyei, nyitottak lennénk a megvásárlására" – mondta Rubovszky Éva.

A mecénás bank

Másképpen viszonyul a festményekhez a Volksbank. Nekik nincs gyűjteményük, de fontos szerep jut a képzőművészetnek az intézmény életében. 2003 októberében döntött úgy a pénzintézet, hogy a klasszikus mecenatúra elvei szerint a magyar képzőművészet fontos támogatója lesz, a szándéka kezdettől fogva az értékek közvetítése volt. Skonda Mária, vezérigazgató helyettes mesélt erről az mfor.hu-nak. A bank hidat igyekszik képezni a kortárs festők és a közönség között. "A festőknek mindig is gondot okozott önmaguk menedzselése, mi ebben segítünk nekik. Gazdasági érdek nélkül veszünk be képeket kiállításainkba, a festmény üzenete számít leginkább, legyen pozitív, életigenlő." A Volksbank a középréteg bankja, ezt megtestesítendő minél több kortárs festőt mutat be minél szélesebb rétegnek, a bank mintegy galériaként közvetít, azaz a bankfiókokban vagy a bank két kiállítótermében látható képek megvásárolhatóak bárki számára, kivéve a csak kiállításra szánt műveket. A Volksbank így karolja fel a fiatal művészeket, és nyújt plusz szolgáltatást ügyfeleinek.

A K&H mindent lecserél

A K&H Bank épp mostanában árverezi el festménygyűjteményét, és a teljes összeget egy új gyűjtemény felépítésére fordítja. Ennek oka az, hogy a régi gyűjtemény képeinek jelentős része az évtizedek folyamán került a bank birtokába, egyrészt hagyományos vásárlással, másrészt pénzintézeti összeolvadások során, így a műalkotások nem képviseltek egységes koncepciót, az állomány különböző korok eltérő stílusú és színvonalú alkotásait tartalmazta. A K&H új gyűjteményének építésekor a cél az, hogy olyan együttes jöjjön létre, mely illeszkedik a bank arculatához, márkaértékeihez, és természetesen az értékállóság is fontos szempont, még úgy is, hogy elsősorban nem befektetési céllal történik a csere.

A CIB Bank a "koncepciótlan" képgyűjtő bankok közé tartozik, jelentős, 127 képből álló, főleg XX. századi, kis részben kortárs gyűjteménnyel rendelkezik, de a képek megvásárlásában nem a tudatosság, mint inkább az esztétikai szempontok játszottak szerepet – mondta Bognár Károly, a bank sajtókapcsolati vezetője.

Kereskedni egyik bank sem akar a képeivel, de a többség elmondása szerint "szerencsésen" választották ki az alkotásokat, mert értékük folyamatosan emelkedik.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!