A kancellár vasárnap sejteni engedte, hogy a kormánynak szándékában áll az amerikai anyavállalat, a General Motors súlyos pénzügyi zavara miatt szorult helyzetbe került német cég támogatása, értesülések szerint ezzel kapcsolatban ugyanakkor a kormányban megoszlanak a vélemények. Michael Glos gazdasági miniszter például ellenzi a lépést, hangoztatva, hogy egy gyártó közvetlen megsegítése veszélyes precedenst jelenthet. Utána ugyanis fennáll annak a veszélye, hogy a különböző ágazatok, illetve szakmák sorra állnak majd elő hasonló igényekkel.
Vasárnapi sajtóértesülések szerint a szerte az országban csaknem 26 ezer alkalmazottat foglalkoztató Opel mintegy egymilliárd eurós garanciavállalást kér a kormánytól illetve a tartományoktól a General Motors akut válsága okozta nehézségek elhárítására. Az egyik legtekintélyesebb európai autógyártó dolgozói munkahelyükért aggódnak, miközben már korábban elutasították a General Motorsnak azt a követelését, hogy jövőre - a takarékosság jegyében - fagyasszák be a béreket.
Az Opel a hét végén ezt követően állt elő a szövetségi illetve tartományi garanciavállalásra irányuló kérésével, amit néhány tartomány - ahol a cégnek üzemei vannak - már előzetes támogatásáról biztosított. A támogatás előzetes kinyilvánítása ugyanakkor Berlinben értetlenséget okozott, mivel kormányzati szinten még nincs végleges álláspont.
Mindenesetre Angela Merkel hétfőre a kancellári hivatalba rendelte az Opel németországi vezetőjét, a General Motors európai főnökét, továbbá az üzemi tanács elnökét. Kedden pedig a kancellár pénzügy- és gazdasági miniszterével, továbbá az érintett tartományok vezető képviselőivel kívánja megvitatni a vállalat megsegítésének kérdését, döntés pedig szerdára várható.
A kérést előterjesztve a cég azt hangoztatta, hogy a vállalat jelenleg fizetőképes, a garanciavállalásra a General Motors válságának súlyosbodása esetén lesz szükség.
Értesülések szerint az esetleges támogatást a kormány szigorú feltételekhez kötné, ugyanakkor a munkahelyek biztosításával valamint a beruházások jövőjével kapcsolatban feltételeket támaszt az üzemi tanács is.
A kormány azon a véleményen van, hogy adott esetben csak egyedi támogatásról lehet szó, s nem tervez semmiféle országos segélyprogramot a súlyos értékesítési gondokkal küszködő német autóipar számára.