Az ezüst nem olyan piaci termék, mint az arany, ára is mást hordoz, más hatások következtében alakul ki. Értéke még az arany unciánkénti piaci árának hatvannyolcadát sem éri el, s nemzetközi fémpiaci ára a több évvel ezelőtti rekordtól jócskán elmarad. Eközben az aranyé másfél évtizedes csúcsokon jár. Az ezüst értéke is emelkedik, de tipikusan akkor mozog igazán együtt az arannyal, ha a befektetői világ kénytelen elfordulni a részvényektől.
Pedig az ezüst világtermelése mintegy másfél évtizede nem tud a kereslet növekedésével lépést tartani. Az ezüstékszerek piacának értéke a Le Figaro című francia lapban közölt becslések szerint tavaly 15 százalékkal nőtt, és semmi nem utal arra, hogy a nagy növekedés az idén alább hagyjon.
Ennek oka az, hogy miközben - nem csak a magas árak, hanem a nemzetközi ízlés változása miatt is - a vásárlók egyre inkább elfordulnak az aranytól, az ezüstnél épp a fordítottja figyelhető meg. Az ékszerek iránt fogékony közönségnek imponál, hogy ugyanúgy ezüstben "utazhat", mint a divatvilág trendjeinek vagyonos meghatározói.
Az ékszerszakma bátran nyúl a kreatív megoldásokhoz, mert nem fél a kereslet megingásától az ezüstöknél. Kisvállalkozások milliói foglalkoznak ezüstékszerek készítésével, nem utolsósorban azért, mert ezen a piacon rendkívül széles lett a kínálat. A néhány eurós termékektől a több száz euróba kerülőkig válogathat a vásárló, azaz a kínálati árszint alja a tinédzser korosztály napi zsebpénzénél húzódik.
Az ékszerész-szakma szerint azért is kedvelt az ezüst, mert a fém természete, jellege nem zárja ki, hogy akár műanyagok alkalmazásával együtt dolgozzák ki ékszernek. Sokan pedig úgy vélik, hogy a mai húszéves korosztály az ezüstékszerek szeretetén át jut el majd egy-két évtized után az aranyékszerek megkedveléséig.
Menedzsment Fórum