4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár a sorozatgyártásra még várni kell, a kizárólag elektromos árammal hajtott busz prototípusa már elkészült és jól mutatja azt az irányt, ami felé a közösségi közlekedés a következő években elmozdul majd.

Hibrid és tisztán elektromos üzemű személyautókat már egyre több gyár szerepeltet kínálatában, mielőtt azonban elárasztanák az utakat a hangtalan és füstmentes autók, a tömegközlekedésben jön el a zöld fordulat. Erre nagymértékben ráerősít, hogy az Európai Unió idén startoló hétéves költségvetésében prioritást élvez a környezetbarát közlekedés fejlesztése. Ebből Magyarország is szeretné kivenni részét, a kormányzati szándék legalábbis megvan.
Az Evopro mérnöki iroda szerdán bemutatott MODULO buszcsalád elektromos hajtású prototípusának átadásán két kormányszerv is képviseltette magát helyettes államtitkári szinten. Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium belgazdaságért felelős képviselője szerint az elmúlt években „járműgyártó nagyhatalom lettünk”. A kormány jövőbeli politikájában pedig kiemelt szerephez jut az elektromos járművek elterjesztése és a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra, kutatás-fejlesztés. Az államtitkár kiemelte a Jedlik Ányos Programot, amely pont az elektromos autók hazai elterjesztését hivatott majd segíteni.


Ma Budapesten 33 töltőoszlop áll ingyenesen a személyautók rendelkezésére. Nem kell azonban attól tartani, hogy az elektromos autó elszaporodása komoly terhet ró majd az elektromos hálózatra, ha ugyanis megvalósul az a terv, hogy 2020-ra 10 ezer tisztán elektromos autó használja majd Budapest útjait, áramigényük akkor is fele lesz annak a mennyiségnek, amely a város díszkivilágításához kell.

Hogy mikor utazhatunk tisztán elektromos buszokon még kérdéses, a kiállított jármű valóban bizakodásra adhat okot. A koncepció lényege, hogy a közlekedési eszközt bármilyen igényhez és használati területhez hozzá tudják igazítani. A busz kb. 2 tonnával könnyebb mint vetélytársai, üvegszálas kompozit anyagból készült, gyűrűszerű, standard modulokból épül fel, melyekkel a jármű hossza és befogadóképessége szabályozható. Üzembe helyezhető hagyományos vagy hibrid hajtással is, amikor pedig az infrastruktúra lehetővé teszi a tisztán elektromos üzemelésre, akkor kis költségráfordítással lehet őket átállítani. Az olyan tulajdonságok, mint az alacsony padló és az akadálymentesítés ma már alapvetőnek számítanak.


Ami viszont nekünk adófizetőknek is fontos, az a 30 év átrozsdásodási garancia, a kisebb és olcsóbb kerekek, vagy az olyan apróságok, mint a 2 dimenziós – és ezáltal lényegesen olcsóbb – szélvédő. A cég egyedi utasszámláló és jegykezelő rendszert is kínál a buszhoz, bár ez utóbbinak inkább csak akkor lesz jelentősége, ha meghonosodik a teljes tömegközlekedési hálózatban. A hatótávolságot firtató kérdésre a cég azzal válaszolt, hogy túl sok az ezt befolyásoló tényező, így nem lehet megjósolni, az viszont biztos, hogy a busz méretének változtatásával könnyen optimalizálhatják, hogy a jármű sok embert szállít majd kisebb távolságra, vagy kevesebbet, de hosszabb utakra. Az igények szerint lehet 45, 65 vagy 85 fő befogadására alkalmas buszt rendelni.

A jármű 57 százalékos magyar értékhányaddal rendelkezik és olyan cégek működnek közre a gyártásban, mint a Csepel, a Rába, vagy a hazánkban régóta működő Knorr-Bremse.
 
A buszok a NABI budapesti telephelyén készülnek majd, amely nemrég került az Evopro csoport tulajdonába. Ha megindul a sorozatgyártás, az többszáz embernek adhat munkát. Wahl István, a MABI-BUS Kft. ügyvezetője elárulta, hogy az innovációs projekt eredményeként megszülető MODULO buszcsalád keleti piacra történő termeléséről már előrehaladott tárgyalások folynak. Az amerikaiaktól visszavásárolt NABI gyár múltjára és tapasztalatára alapozva a következő fejlesztési fázisban már a szériagyártáshoz szükséges lépéseket tervezik.
 
Szász Péter
mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!