Hibrid és tisztán elektromos üzemű személyautókat már egyre több gyár szerepeltet kínálatában, mielőtt azonban elárasztanák az utakat a hangtalan és füstmentes autók, a tömegközlekedésben jön el a zöld fordulat. Erre nagymértékben ráerősít, hogy az Európai Unió idén startoló hétéves költségvetésében prioritást élvez a környezetbarát közlekedés fejlesztése. Ebből Magyarország is szeretné kivenni részét, a kormányzati szándék legalábbis megvan.
Az Evopro mérnöki iroda szerdán bemutatott MODULO buszcsalád elektromos hajtású prototípusának átadásán két kormányszerv is képviseltette magát helyettes államtitkári szinten. Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium belgazdaságért felelős képviselője szerint az elmúlt években „járműgyártó nagyhatalom lettünk”. A kormány jövőbeli politikájában pedig kiemelt szerephez jut az elektromos járművek elterjesztése és a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra, kutatás-fejlesztés. Az államtitkár kiemelte a Jedlik Ányos Programot, amely pont az elektromos autók hazai elterjesztését hivatott majd segíteni.
Ma Budapesten 33 töltőoszlop áll ingyenesen a személyautók rendelkezésére. Nem kell azonban attól tartani, hogy az elektromos autó elszaporodása komoly terhet ró majd az elektromos hálózatra, ha ugyanis megvalósul az a terv, hogy 2020-ra 10 ezer tisztán elektromos autó használja majd Budapest útjait, áramigényük akkor is fele lesz annak a mennyiségnek, amely a város díszkivilágításához kell.
Hogy mikor utazhatunk tisztán elektromos buszokon még kérdéses, a kiállított jármű valóban bizakodásra adhat okot. A koncepció lényege, hogy a közlekedési eszközt bármilyen igényhez és használati területhez hozzá tudják igazítani. A busz kb. 2 tonnával könnyebb mint vetélytársai, üvegszálas kompozit anyagból készült, gyűrűszerű, standard modulokból épül fel, melyekkel a jármű hossza és befogadóképessége szabályozható. Üzembe helyezhető hagyományos vagy hibrid hajtással is, amikor pedig az infrastruktúra lehetővé teszi a tisztán elektromos üzemelésre, akkor kis költségráfordítással lehet őket átállítani. Az olyan tulajdonságok, mint az alacsony padló és az akadálymentesítés ma már alapvetőnek számítanak.
Ami viszont nekünk adófizetőknek is fontos, az a 30 év átrozsdásodási garancia, a kisebb és olcsóbb kerekek, vagy az olyan apróságok, mint a 2 dimenziós – és ezáltal lényegesen olcsóbb – szélvédő. A cég egyedi utasszámláló és jegykezelő rendszert is kínál a buszhoz, bár ez utóbbinak inkább csak akkor lesz jelentősége, ha meghonosodik a teljes tömegközlekedési hálózatban. A hatótávolságot firtató kérdésre a cég azzal válaszolt, hogy túl sok az ezt befolyásoló tényező, így nem lehet megjósolni, az viszont biztos, hogy a busz méretének változtatásával könnyen optimalizálhatják, hogy a jármű sok embert szállít majd kisebb távolságra, vagy kevesebbet, de hosszabb utakra. Az igények szerint lehet 45, 65 vagy 85 fő befogadására alkalmas buszt rendelni.
A jármű 57 százalékos magyar értékhányaddal rendelkezik és olyan cégek működnek közre a gyártásban, mint a Csepel, a Rába, vagy a hazánkban régóta működő Knorr-Bremse.
A buszok a NABI budapesti telephelyén készülnek majd, amely nemrég került az Evopro csoport tulajdonába. Ha megindul a sorozatgyártás, az többszáz embernek adhat munkát. Wahl István, a MABI-BUS Kft. ügyvezetője elárulta, hogy az innovációs projekt eredményeként megszülető MODULO buszcsalád keleti piacra történő termeléséről már előrehaladott tárgyalások folynak. Az amerikaiaktól visszavásárolt NABI gyár múltjára és tapasztalatára alapozva a következő fejlesztési fázisban már a szériagyártáshoz szükséges lépéseket tervezik.
Szász Péter
mfor.hu