Szinte minden ingatlanfejlesztő marketingbüdzséjének visszafogására kényszerült az utóbbi fél évben. Eladni azonban muszáj, sőt még sürgetőbb, mint eddig, hiszen a hiteltörlesztés kötelezettsége ezeket a cégeket is terheli, a vevők pedig még megfontoltabbak, mint eddig.
Ebben a kiszolgáltatott helyzetben a kreatív megoldások lehetnek nyerők az ingatlanosok számára. Mint Demetrovits Petrától, a Sasad Resort értékesítési és marketingvezetőjétől megtudtuk, a marketingköltések nagy részét ők is átcsoportosították. Elsődleges szempont lett az ár-érték arány: manapság senki nem engedheti meg magának a vakvilágba lövöldözést vagy a hosszas brandépítést - a marketingkommunikáció eredménycentrikusabbá vált, mint valaha. Ez meglátszik az újságok oldalszámainak csökkenésén is, hiszen a szakember szerint az online költések könnyebben nyomon követhetőek.
Már nem csak az árra ugranak a vevők
Ezen kívül a kreativitás is fő szempont lett: a Sasad Resort válságra adott válasza például a testreszabás. Míg régebben az árakciókkal lehetett versenyképesnek maradni, ma már a stratégiai előny annál van, aki szélesebb körű akciókkal cserkészi be vevőit, és személyre szabja azokat.
2006-ban például sikerrel futott egy olyan akció a Sasad Resortnál, melynek keretén belül hetente nőtt az értékesítendő ingatlanok négyzetméter ára. Egyedi, figyelemkeltő húzás volt, és mivel az időtényező volt a kampány kulcsa, hamar el is keltek az eladásra szánt lakások. Ma már mások a szempontok: egyeseknek a berendezésben, másoknak a garázsvásárlásban vagy éppen a hitel egy részének átvállalásában segítünk, igény szerint – magyarázta az mfor.hu-nak Demetrovits Petra.
Szili Balázs, a Neocity Group hazai divíziójának vezetője egyetért azzal, hogy a külföldön használt trükkökre eddig itthon nem volt szükség, manapság viszont már sokkal szofisztikáltabb módszerekhez kell folyamodniuk az értékesítések során – mondta a szakember.
A hagyományos módszerektől eltérően most nagy a nyomás az alternatív kedvezmények biztosítására is: ide tartoznak az eladott lakás visszabérlésére feljogosító akciók, vagy éppen a vevő hiteltörlesztésének segítése a legváltozatosabb módokon.
Lassú a döntéshozatali tempónk
A világon sokféle ingatlaneladási marketingötlet van használatban, de ezeknek csak egy része hasznosítható itthon az eltérő piaci szokásokból adódóan.
Érdekesség, hogy Nyugat-Európában az új építésű ingatlanoknál bevett szokás "foglalói rendezvény" szervezése. Ennek keretén belül a potenciális vevők megtekinthetik a lakásokat, meghallgatják a prezentációt, és ott helyben - még a piaci ár alatt – lefoglalhatják a kiszemelt lakást. Ez a módszer még Romániában is bevett szokás – tudtuk meg Demetrovits Petrától. Itthon azonban nem érdemes az ennyire gyors döntésekre alapozni a marketingstratégiát, tekintve, hogy a magyarok "döntési tempója" ennél visszafogottabb.
Nincs új a nap alatt: pesszimisták vagyunk
A hazánkban beruházó izraeli ingatlanfejlesztők szerint a magyarok sokkal pesszimistábban látják a világpiaci válság kimenetelét, mint az izraeliek. Így Izraelben nem csökkent a lakások vásárlásának és építésének üteme akkora mértékben, mint itthon – nyilatkozta Shachaf Alexander, a Neocity Group magyarországi képviselője. Ezzel szemben a cég egy másik vezetője úgy véli: a magyarok többsége nem pesszimista, csak nem mer hitelt felvenni.
Néhány külföldi fejlesztő szerint az is megfigyelhető itthon, hogy a magyarok kevésbé szeretnek olyan dolgokért fizetni, amelyekért más országokban egyértelműen a pénztárcánkba kell nyúlni. Ide tartozik például az erkély, amelyet minden országban beleszámolnak (mérettől függően 50 százaléktól 10 százalékos áron) a négyzetméterárba. Budapesten az emberek inkább nem veszik meg a lakáshoz tartozó garázst, ha azért fizetni kell. A földszinti lakás mellé vásárolható kert árát sem lehet itthon megkérni, hiszen sokak szerint az "jár" a lakáshoz.
Míg külföldön a kertkapcsolatos lakásokat viszonylag magas áron lehet eladni, itthon több lakópark fejlesztője arra kényszerül, hogy szinte ingyen adja oda a kertet a vevőnek. Jó példa erre a Reviczky Liget is, ahol a földszinti lakásokat már így próbálják eladni – nyilatkozta Verbai Rita, a cég értékesítési munkatársa.
GF