Szeptember második felében három napon át Mátyás király köszöntötte a Combino utasait a reneszánsz kor értékeit sorolva. A gerillakampány az Oktatási Minisztérium által szervezett reneszánsz év keretén belül történt, amit Mátyás király trónralépésének 550. évfordulójára időzített a tárca. A jövő január 22-én kezdődő reneszánsz év több mint kétszáz programot tartogat.
A kampány keretén belül a fővárosban több helyen megjelent Mátyás király (nem álruhában) a 2008-as rendezvénysorozatot népszerűsítve. A Combinón csak a hangja csendült fel, amely azonban sajnos nem a Mátyás mesékből sztenderddé vált Helyey Lászlóé.
Mátyás megjelenítése a második ilyen típusú kampány a BKV új kommunikációs stratégiájának keretében. Az első júliusban volt, amikor Süsü, a sárkány figyelmeztette a gyerekeket az udvarias közlekedés minimális szabályaira. "Még csak most ismerkedünk ezzel a lehetőséggel. A figyelmes közlekedés kampánya volt az első, és ez a visszajelzések alapján sikeres is volt" - mondta lapunknak Kiricsi Karola, a BKV szóvivője.
Háború és béke nem lesz
Bár nincs kizárva, hogy a későbbiekben is élnek ezzel a lehetőséggel, ám azt tudni kell, hogy a szoftver csak egy bizonyos hosszúságú szöveg lejátszására alkalmas. Összességében egy-két perces hanganyagot lehet rögzíteni, ennyivel kell gazdálkodni. Vagyis a "Háború és béke" hangoskönyv változatát biztosan nem hallgathatjuk majd meg a 173-as buszon.
Viszonylag kézenfekvő volt, hogy az új lehetőségeket a Combinón próbálja ki a BKV. Ugyanakkor a későbbiekben az sincs kizárva, hogy más járműveken is megszólaljon egy új hang az utastájékoztató mellett.
Persze mondani sem kell, ez csak a már most is "beszélő" járműveken, így például a hetes buszon, a metrón vagy néhány villamoson képzelhető el.
Egységes hanggal
A kampányok megjelenése mellett azonban a hangok is megváltoztak. A BKV egységesíti hangjait: az új utastájékoztatást a rádió egyik bemondója, Tarcsa Zsuzsa adja, akivel a BKV egyéves keretszerződést kötött - mondta Kiricsi Karola. A többi hang, így Szalóczy Pálé, aki harminc éven keresztül mondta be rendületelnül a metrómegállókat, lassan eltűnik majd. Szalóczy például már csak a hármas metrón teljesít szolgálatot.
Tarcsa Zsuzsa egyébként szinte teljesen átvette a tájékoztatást kollégáitól, csak néhány vonalon beszélnek mások, így a 86-os buszon például egy úr. A metrón legelőször Bőzsöny Ferenc sorolta egyébként a megállókat, őt követte Szalóczy Pál.
A bemondók összességében sikeresek ezen a területen: a MÁV is egy híradóst, Aczél Annát szerződtetett, hogy a Desirókon köszöntse az utasokat - az ő hangját a MÁV Start megalakulása után lecserélték.
A BKV-nál az új hangot új rendszer is követte. Az utastájékoztatás leszűkült: a megállók bemondása után ugyanis nem sorolják fel az összes átszállási lehetőséget, csak a metrókapcsolatokat.
Kiricsi Karola a változtatást azzal indokolta, hogy a kocsikban úgyis látszik a felirat, emellett a megállókban is ki van függesztve az átszállási lehetőségekkel tarkított menetrend, így felesleges háromszorosan biztosítani a rendszert. Kérdés persze, mit szólnak ehhez a vakok és gyengénlátók.
Menedzsment Fórum