5p

A menedzsereknek szükségük van az új kihívásokra annak érdekében, hogy ne kényelmesedjenek el az adott pozícióban, állítják az mfor.hu Heti Hármasában megkérdezett topvezetők. Ezúttal az OTP új alvezérét, a Vodafone új főnökét és a PWC egykori első emberét kérdeztük a váltás körülményeiről és okairól.

Menedzsment Fórum:

- Milyen helyzetben érdemes egy menedzsernek váltani? Mi az, ami az Ön esetében a leginkább az átigazolás mellett szólt? Mi hiányzik legjobban korábbi munkahelyéről? Jellemző-e ilyen esetben, hogy a cégvezetők a legjobb dolgozóikat is magukkal viszik? Hogyan tudja egy vezető elfogadtatni magát az új munkahelyen? Mennyi időbe telik, míg rálátást nyer a cég tevékenységére és fajsúlyos döntéseket tud hozni?

Beck György, a Vodafone vezérigazgatója:

- Két esetben érdemes egy menedzsernek az átigazolás mellett dönteni. Az egyik ilyen helyzet, ha már minden rutinosan és jól megy az adott cégnél, és így félő, hogy ellaposodik a munka, a másik pedig pont az ellenkezője. Ha a környezet visszafogja a vezető teljesítményét, és nincs remény arra, hogy ez megváltozzon, szintén érdemes új kihívás után nézni.

Az én esetemben az elsőként vázolt helyzet alakult ki. A Hewlett Packardnál eltöltött évtizedek után úgy gondoltam, hogy a Vodafone magyarországi cégénél létezik értelmes és érdekes feladat számomra. A világon piacvezető társaság öt év hátránnyal érkezett meg Magyarországra a többi szolgáltatóhoz képest, amit a mi feladatunk lesz ledolgozni.

A régi környezetből leginkább a kollégák, az ügyfelek és a partnerek hiányoznak. Embertől és helyzettől függ, magával viszi-e váltás esetén a menedzser legkedvesebb kollégáit. Ha jó viszonyban válnak el a felek, nem illik a dolgozók átcsábításával a bevált csapatot "szétrobbantani". A Vodafone-nál egy rátermett kollektíva fogadott, így fel sem merült ez a kérdés.

A tapasztalatok és a jó referencia sokat segíthet abban, hogy a vezető el tudja fogadtatni magát új munkahelyén. Ebből a szempontból az első hetekben és hónapokban nyújtott teljesítmény igen fontos. Ez az időszak nyilván még nem a legfajsúlyosabb döntések meghozataláról, hanem inkább az ismerkedésről szól.

Tanulnivaló természetesen mindig van, azonban megkönnyíti a beilleszkedést, hogy az IT és telekommunikációs iparág erőteljesen közeledik egymáshoz: a mobilüzletágban is egyre jelentősebb szerepet tölt be a számítástechnika.

Bienerth Gusztáv, a Winsdom Zrt. igazgatóságának tagja:

- Minden szervezetnek, így az embernek is időről időre meg kell újulnia, a váltás tehát a menedzserek esetében szükséges. Ha valaki hosszabb időt tölt el egy adott munkakörben, és rutinból látja el teendőit, tévesen azt gondolhatja, hogy mindent tud már az adott feladatról. Óhatatlanul szükség van a felfrissülésre, csakis a tapasztalatokat összegzésével és új célok kitűzésével tanulhatunk hibáinkból.

A vezető küldetése mindenhol ugyanaz: stratégia-alkotás, csapatban való gondolkodás és pozitív célok kitűzése. Így általában nem okoz problémát, ha más szektorban kell teljesíteni átigazolás után. Váltást követően az első időszak a cég és a termékek megismerésével telik. A menedzser leginkább munkája révén tudja elfogadtatni magát a dolgozókkal: odaadással, lojalitással és nyitottsággal.

Tizenhárom évet töltöttem a világ egyik vezető könyvvizsgáló vállalatánál, a PricewaterhouseCoopersnél, ahol 23 ország és 6000 ember irányítása tartozott hozzám. Azért döntöttem a váltás mellett, mert úgy ítéltem meg, hogy cégen belül nincs több lehetőség az előrelépésre. A régiós vezetői pozícióért folytatott küzdelemben már nem nyerhettem, ugyanis nemzetközi szinten nem kaphattam meg a kellő támogatást.

A Winsdomot egy rendkívül ígéretes cégnek tartom, ezért vállaltam el a feladatot, amely révén a cég nemzetközi piacra lépését segítem.

Nagy különbséget jelent munkavégzés szempontjából egy operatív feladatból átállni egy nem operatívra. Az igazgatói tagsági pozíció ugyanis nem ugyanolyan természetű, mint a vezérigazgatói állás. Ahhoz vagyok hozzászokva, hogy nagy szervezeteket irányítsak, s ezeket a tapasztalatokat a jövőben is kamatoztatni kívánom.

Urbán László, az OTP Bank vezérigazgató-helyettese:

- Az új feladattól függ, hogy milyen esetben érdemes egy menedzsernek a váltás mellett döntenie. Az átigazolás után szükség van ismerkedési periódusra, és csak ezt követően tud a vezető aktív szerepet vállalni a döntéshozatalban. A cég működésének alapvető elemeit általában már egy hónap alatt át lehet látni, így a kisebb döntések rövidebb időn belül is meghozhatók. Komolyabb rálátás a vállalat ügyeire mintegy fél év alatt szerezhető.

A felkérés Magyarország legnagyobb hitelintézetétől egyike volt a legrangosabb ajánlatoknak, amit kaphattam. Óriási szakmai lehetőséget és felelősséget jelent számomra a részvétel egy tőzsdén jegyzett nemzetközi cégcsoport irányításában. A feladat külön szépsége, hogy a hatalmas pénzügyi konglomerátum központja itthon található, ami szabadságot biztosíthat a döntések meghozatalában.

Elsősorban őszintének kell lenni ahhoz, hogy egy vezető el tudja fogadtatni magát az új munkahelyén. A kollégák megbecsülését leginkább magas szintű szakmai hozzáértéssel lehet kivívni, de fontos a közvetlenség és a nyitottság is.

Nagyjából ez az, amit a beosztottaimtól is elvárok. A Magyar Nemzeti Bankban kitűnő szakember- és menedzsmentcsapatot volt szerencsém megismerni, baráti, kollegiális és szakmai együttműködés jellemezte a munkát. Egyelőre talán ezek az emberi kötelékek hiányoznak leginkább az új környezetben.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Lazán veszik a cégek a dolgos szombatokat
Kell-e félnünk a japán kamatemelés miatt?
Fizetnének-e a cégek a fel nem használt szabadságért?

Olvassa el a Heti Hármas korábbi részeit is!

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!