2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kína két év óta a legsúlyosabb üzemanyagválságát éli át: a fővárosban és másutt is sorok kígyóznak a benzinkutaknál, és egyes kutaknál korlátozták az eladható üzemanyag-mennyiséget.

Hiány van dízelolajból, ami a kormány és az egyre inkább függetlenedő olajipari cégek közti feszültség éleződésére utal. A kérdés az, melyikük állja az üzemanyag-támogatás növekvő terhét.

A Sinopec vezető olajfinomító ígéretet tett arra, hogy növeli a külföldön beszerzett dízelolaj mennyiséget, de még így is legalább öt fővárosi benzinkútnál korlátozta az eladható mennyiséget. A Sinopec és a PetroChina változatlan áron értékesítik már 17 hónapja az üzemanyagot, jóllehet a nyersolaj ára rekordokat dönt a világpiacon.

A hazai árak és a világpiaci nyersolajárak közti szélesedő szakadék 2005 nyarán is hetekig tartó hiányokat okozott, akkor számos helyen a benzinkutak nem szolgáltak ki teherautókat, racionalizálták az eladásokat. A hiány, amely hírügynökségi jelentések szerint először a délkeleti tengerparti tartományokban, majd Sanghajban jelentkezett, az ország belső területeire is kiterjedt.

A pekingi vezetés, amely attól tart, hogy inflációhoz, esetleges elégedetlenséghez vezet az áremelés, arra kényszeríti a finomító cégeket és a forgalmazókat, hogy finanszírozzák meg az állam által rögzített árakat. A dízelolaj ára literenként 64 dollárcent körül mozog, miközben az Szingapúrban egy, Nagy-Britanniában két dollár körüli. Ez veszteségessé teszi a vállalatokat, amelyek mérsékelni igyekeznek a piacra vitt mennyiséget.  

A Petrochina egyik illetékese szerint a cég tonnánként mintegy kétszáz dollárnak megfelelő összeget veszít az importált dízelolaj kínai töltőállomásoknak való értékesítésekor.

Az elemzők szerint a jelenség a kínai állami vállalatok ellentmondásos helyzetét tükrözi: egyrészt bizonyos politikai felelősséget kell vállalniuk, másrészt viszont saját érdekeiket is követniük kell.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!