4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ár- és költségcsökkentés, kapacitás-visszafogás, hatékonyság-növelés - a hazánkban is jelen lévő légitársaságok vezetői szerint ily módon lehet biztosítani a túlélést a válság által igencsak sújtott légiiparban. Emellett egyre több cég szélesíti célcsoportját és keres új értékesítési csatornákat – a Malév például jövőre egy diszkontláncban is árulja majd jegyeit. Az mfor.hu a budapesti Business Travel Show-n járt.

Egy repjegy még elfér...  (Mfor-montázs)

2010 első negyedévétől a Lidl magyarországi üzleteiben is lehet majd kapni Malév-jegyeket, mondta el az mfor.hu-nak Karim Makhlouf. A magyar nemzeti légitársaság kereskedelmi vezérigazgató-helyettese szerint a megvalósításon már dolgoznak, a kezdés időpontja csak a technikai részletektől függ. (2005-ben egyébként a Tesco és a Wizz Air próbálkozott hasonló akcióval – a szerk.)

A Malév már korábban elkezdte bevonni értékesítési hálózatába a Magyarországon néhány éve megjelent német diszkontláncot: például hirdette magát az áruházlánc promóciós anyagaiban, a Lidl pedig saját utazási irodájában kínált megvételre Malév-jegyeket. Makhlouf szerint az együttműködés már eddig is sikeres volt.

Új stratégia, növekvő utasszám

A kapcsolat kibővítése a nyomott árairól ismert Lidllel része a légitársaság új, idén tavasszal bevezetett kereskedelmi stratégiájának. Ennek keretében a fapadosokkal is versenyképes árakat vezettek be, hirdetéseikkel új utas szegmenseket szólítottak meg a családosoktól kezdve a diákokig és a wellness utazókig, elindították a céges ügyfeleknek szóló Corporate Saver nevű programot, emellett egyszerűbbé és átláthatóbbá tették a foglalási rendszert.

Makhlouf úgy véli, az új stratégia mára meghozta eredményét: a társaság utasszáma júniusban tíz, augusztusban 12, szeptemberben 13 százalékkal nőtt, a férőhely-kihasználtság pedig nyolcvan százalékra emelkedett – igaz, mérséklődő jegyárak mellett. 

Az árcsökkentés, mint a válságra adott válasz természetesen korántsem csak a Malévre jellemző. A magyar fapados piacot vezető Wizz Air például augusztusban jelentette be, hogy nyár végétől átlagosan nyolc százalékkal mérsékeli jegyárait az utasforgalom bővítése érdekében. A SkyEurope a csődje előtti hetekben a párosan utazók egyikét ingyen fuvarozta (volna...) el, a Ryanairnél pedig gyakorlatilag rendszeresek a többmillió ingyenjegyről szóló akciók.

Visszaüthet a túlzott olcsóság

Mindez azonban nagyon káros lehet, ha túlzásba viszik, mondta el előadásában a budapesti Syma-csarnokban zajló Business Travel Show-n Papp János. A Qatar Airways értékesítési menedzsere szerint ha a légitársaságok költség alatt árulják jegyeiket, akkor csak tovább fokozzák veszteségeiket – azaz nemhogy kilábalnak a válságból, hanem még mélyebbre süppednek benne. Ráadásul – tette hozzá – a veszteségeket előbb-utóbb úgyis az utas fizeti meg – például azzal, hogy sok esetben közvetetten adópénzekből kell konszolidálni a túlélésért küzdő légitársaságot.

Az árcsökkentés, még ha normál keretek között marad is, önmagában kevés a túléléshez – ehhez többek között a költségek csökkentése és a működés hatékonyabbá tétele is szükséges.

Egymilliárdot spórol a Lufthansa

A Lufthansa például 2011-ig egymilliárd euróval kívánja mérsékelni kiadásait, emelte ki előadásában Antal Gábor, a német légitársaság hazai sales menedzsere. (A Malév szintén költségtakarékossági programot hirdetett júniusban – a szerk.) A cég emellett visszafogja kapacitásait: 24 gépet már jelenleg is parkoltat, további 20-at pedig a jövőben állít majd le, tette hozzá. (A Malév három darab Boeing 737-esét vonja ki ideiglenesen a forgalomból – a szerk.)     

Antal megjegyezte: a válságban kulcsszó lett a rugalmasság, a piaci igények fokozott figyelembe vétele. A légitársaság ezért a 99 eurós repülőjegytől a private jet bérlésig mindent kínál, azaz ma már – mint fogalmazott - minden vevő igényét próbálja lefedni, a kispénzű turistáktól kezdve a dúsgazdag topmenedzserekig.   

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!