2009. október 15. 05:41

Ár- és költségcsökkentés, kapacitás-visszafogás, hatékonyság-növelés - a hazánkban is jelen lévő légitársaságok vezetői szerint ily módon lehet biztosítani a túlélést a válság által igencsak sújtott légiiparban. Emellett egyre több cég szélesíti célcsoportját és keres új értékesítési csatornákat – a Malév például jövőre egy diszkontláncban is árulja majd jegyeit. Az mfor.hu a budapesti Business Travel Show-n járt.

Egy repjegy még elfér...  (Mfor-montázs)

2010 első negyedévétől a Lidl magyarországi üzleteiben is lehet majd kapni Malév-jegyeket, mondta el az mfor.hu-nak Karim Makhlouf. A magyar nemzeti légitársaság kereskedelmi vezérigazgató-helyettese szerint a megvalósításon már dolgoznak, a kezdés időpontja csak a technikai részletektől függ. (2005-ben egyébként a Tesco és a Wizz Air próbálkozott hasonló akcióval – a szerk.)

A Malév már korábban elkezdte bevonni értékesítési hálózatába a Magyarországon néhány éve megjelent német diszkontláncot: például hirdette magát az áruházlánc promóciós anyagaiban, a Lidl pedig saját utazási irodájában kínált megvételre Malév-jegyeket. Makhlouf szerint az együttműködés már eddig is sikeres volt.

Új stratégia, növekvő utasszám

A kapcsolat kibővítése a nyomott árairól ismert Lidllel része a légitársaság új, idén tavasszal bevezetett kereskedelmi stratégiájának. Ennek keretében a fapadosokkal is versenyképes árakat vezettek be, hirdetéseikkel új utas szegmenseket szólítottak meg a családosoktól kezdve a diákokig és a wellness utazókig, elindították a céges ügyfeleknek szóló Corporate Saver nevű programot, emellett egyszerűbbé és átláthatóbbá tették a foglalási rendszert.

Makhlouf úgy véli, az új stratégia mára meghozta eredményét: a társaság utasszáma júniusban tíz, augusztusban 12, szeptemberben 13 százalékkal nőtt, a férőhely-kihasználtság pedig nyolcvan százalékra emelkedett – igaz, mérséklődő jegyárak mellett. 

Az árcsökkentés, mint a válságra adott válasz természetesen korántsem csak a Malévre jellemző. A magyar fapados piacot vezető Wizz Air például augusztusban jelentette be, hogy nyár végétől átlagosan nyolc százalékkal mérsékeli jegyárait az utasforgalom bővítése érdekében. A SkyEurope a csődje előtti hetekben a párosan utazók egyikét ingyen fuvarozta (volna...) el, a Ryanairnél pedig gyakorlatilag rendszeresek a többmillió ingyenjegyről szóló akciók.

Visszaüthet a túlzott olcsóság

Mindez azonban nagyon káros lehet, ha túlzásba viszik, mondta el előadásában a budapesti Syma-csarnokban zajló Business Travel Show-n Papp János. A Qatar Airways értékesítési menedzsere szerint ha a légitársaságok költség alatt árulják jegyeiket, akkor csak tovább fokozzák veszteségeiket – azaz nemhogy kilábalnak a válságból, hanem még mélyebbre süppednek benne. Ráadásul – tette hozzá – a veszteségeket előbb-utóbb úgyis az utas fizeti meg – például azzal, hogy sok esetben közvetetten adópénzekből kell konszolidálni a túlélésért küzdő légitársaságot.

Az árcsökkentés, még ha normál keretek között marad is, önmagában kevés a túléléshez – ehhez többek között a költségek csökkentése és a működés hatékonyabbá tétele is szükséges.

Egymilliárdot spórol a Lufthansa

A Lufthansa például 2011-ig egymilliárd euróval kívánja mérsékelni kiadásait, emelte ki előadásában Antal Gábor, a német légitársaság hazai sales menedzsere. (A Malév szintén költségtakarékossági programot hirdetett júniusban – a szerk.) A cég emellett visszafogja kapacitásait: 24 gépet már jelenleg is parkoltat, további 20-at pedig a jövőben állít majd le, tette hozzá. (A Malév három darab Boeing 737-esét vonja ki ideiglenesen a forgalomból – a szerk.)     

Antal megjegyezte: a válságban kulcsszó lett a rugalmasság, a piaci igények fokozott figyelembe vétele. A légitársaság ezért a 99 eurós repülőjegytől a private jet bérlésig mindent kínál, azaz ma már – mint fogalmazott - minden vevő igényét próbálja lefedni, a kispénzű turistáktól kezdve a dúsgazdag topmenedzserekig.   

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

Hitelre van szükséged?

Találd meg a legideálisabb kölcsönt az Mfor és a Bank360 közös kalkulátoraival! Ha kevesebb mint 5 millió forintra van szükséged, tucatnyi kedvező kamatozású személyi kölcsönt hasonlíthatsz össze a Személyi Kölcsön Kalkulátorral. Ha lecserélnéd a régit, vagy megtaláltad álmaid járgányát, egy olcsó autóhitellel akár már néhány napon belül a volán mögé ülhetsz az Autóhitel Kalkulátor segítségével. Nagyobb terveid vannak és több pénz kell? A lakásvásárlásra fordítható hitelek között hatalmasak az eltérések, ilyenkor érdemes csak igazán összehasonlítani az ajánlatokat! 

A Bank360 és az Mfor összegyűjtötte, hogy melyek január legkedvezőbb hitelei:

Ha jól jönne 1,5 millió forint, a Raiffeisen Bankot érdemes most felkeresni, mivel a személyi kölcsön 32 576 forintos törlesztőrészlet mellett lehet a tiéd 60 hónapos futamidővel. 3 millió forintra lenne szükséged autóvásárláshoz? A CIB Banknál már 60 654 forintos havi törlesztéssel igényelheted jövedelemérkeztetéssel. A K&H Banknál igényelhető lakáshitellel pedig 10 millió forintot vehetsz fel 20 éves futamidőre havi 53 283 forintos törlesztőrészlettel.

Másfajta kölcsönt keresel? Ez a kalkulátor segíthet megtalálni azt a hitelt, amit keresel.