2010 első negyedévétől a Lidl magyarországi üzleteiben is lehet majd kapni Malév-jegyeket, mondta el az mfor.hu-nak Karim Makhlouf. A magyar nemzeti légitársaság kereskedelmi vezérigazgató-helyettese szerint a megvalósításon már dolgoznak, a kezdés időpontja csak a technikai részletektől függ. (2005-ben egyébként a Tesco és a Wizz Air próbálkozott hasonló akcióval – a szerk.)
A Malév már korábban elkezdte bevonni értékesítési hálózatába a Magyarországon néhány éve megjelent német diszkontláncot: például hirdette magát az áruházlánc promóciós anyagaiban, a Lidl pedig saját utazási irodájában kínált megvételre Malév-jegyeket. Makhlouf szerint az együttműködés már eddig is sikeres volt.
Új stratégia, növekvő utasszám
A kapcsolat kibővítése a nyomott árairól ismert Lidllel része a légitársaság új, idén tavasszal bevezetett kereskedelmi stratégiájának. Ennek keretében a fapadosokkal is versenyképes árakat vezettek be, hirdetéseikkel új utas szegmenseket szólítottak meg a családosoktól kezdve a diákokig és a wellness utazókig, elindították a céges ügyfeleknek szóló Corporate Saver nevű programot, emellett egyszerűbbé és átláthatóbbá tették a foglalási rendszert.
Makhlouf úgy véli, az új stratégia mára meghozta eredményét: a társaság utasszáma júniusban tíz, augusztusban 12, szeptemberben 13 százalékkal nőtt, a férőhely-kihasználtság pedig nyolcvan százalékra emelkedett – igaz, mérséklődő jegyárak mellett.
Az árcsökkentés, mint a válságra adott válasz természetesen korántsem csak a Malévre jellemző. A magyar fapados piacot vezető Wizz Air például augusztusban jelentette be, hogy nyár végétől átlagosan nyolc százalékkal mérsékeli jegyárait az utasforgalom bővítése érdekében. A SkyEurope a csődje előtti hetekben a párosan utazók egyikét ingyen fuvarozta (volna...) el, a Ryanairnél pedig gyakorlatilag rendszeresek a többmillió ingyenjegyről szóló akciók.
Visszaüthet a túlzott olcsóság
Mindez azonban nagyon káros lehet, ha túlzásba viszik, mondta el előadásában a budapesti Syma-csarnokban zajló Business Travel Show-n Papp János. A Qatar Airways értékesítési menedzsere szerint ha a légitársaságok költség alatt árulják jegyeiket, akkor csak tovább fokozzák veszteségeiket – azaz nemhogy kilábalnak a válságból, hanem még mélyebbre süppednek benne. Ráadásul – tette hozzá – a veszteségeket előbb-utóbb úgyis az utas fizeti meg – például azzal, hogy sok esetben közvetetten adópénzekből kell konszolidálni a túlélésért küzdő légitársaságot.
Az árcsökkentés, még ha normál keretek között marad is, önmagában kevés a túléléshez – ehhez többek között a költségek csökkentése és a működés hatékonyabbá tétele is szükséges.
Egymilliárdot spórol a Lufthansa
A Lufthansa például 2011-ig egymilliárd euróval kívánja mérsékelni kiadásait, emelte ki előadásában Antal Gábor, a német légitársaság hazai sales menedzsere. (A Malév szintén költségtakarékossági programot hirdetett júniusban – a szerk.) A cég emellett visszafogja kapacitásait: 24 gépet már jelenleg is parkoltat, további 20-at pedig a jövőben állít majd le, tette hozzá. (A Malév három darab Boeing 737-esét vonja ki ideiglenesen a forgalomból – a szerk.)
Antal megjegyezte: a válságban kulcsszó lett a rugalmasság, a piaci igények fokozott figyelembe vétele. A légitársaság ezért a 99 eurós repülőjegytől a private jet bérlésig mindent kínál, azaz ma már – mint fogalmazott - minden vevő igényét próbálja lefedni, a kispénzű turistáktól kezdve a dúsgazdag topmenedzserekig.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum