"Amennyiben a Magyar Posta nem változtat döntésén, kénytelenek vagyunk bírósághoz fordulni" - közölte az mfor.hu-val Tóth László. Az állami vállalat tavaly ősszel kiírt kerékpártenderén nyertes Cronopont Kft. ügyvezető igazgatója szerint az igényelt kártérítés nagysága több százmillió forintra rúghat majd, mivel a cég körülbelül ekkora értékben már meg is rendelte a biciklik összeszereléséhez szükséges alkatrészeket.
Mint ismert, a Magyar Posta múlt pénteken jelentette be: elállt a postai kerékpárok és utánfutók szállítására és szervizelésére a Cronopont Kft-vel még 2007 novemberében megkötött szerződéstől. Tomecskó Tamás, az állami vállalat szóvivője érdeklődésünkre kifejtette: döntésük végleges, emellett bírósághoz is kívánnak fordulni kártérítési igényeik érvényesíttetése érdekében. A szóvivő azt nem kívánta közölni, pontosan mekkora összegre kívánják perelni a győri kft.-t.
Más gyártó, más helyszín
A Magyar Posta azért mondta fel a szerződést, mert - állítása szerint - a Cronopont Kft. írásban értesítette a céget, hogy nem képes a közbeszerzési eljárás alapján megkötött és meghatározott termékre vonatkozó szerződés teljesítésére.
"A cég nem az eredetileg tervezett szlovén alvállalkozóval, hanem a magyar Neuzer Kft.-vel kívánja legyártatni a bicikliket. Ebben az esetben pedig már nem lehet ugyanarról a kerékpártípusról szó, amely a szerződésben szerepelt - a Cronopont Kft. tehát nem képes a szerződés szerinti teljesítésre" - magyarázta Tomecskó Tamás.
Tóth László szerint viszont az általuk szállítandó kerékpárok teljes egészében megfelelnek a szerződésben lefektetett követelményeknek. Mint hozzátette, a Cronopont Kft. az eredeti, állítása szerint jogvédelem alatt nem álló szlovén kerékpár Magyarországra adaptált, a Magyar Posta igényei szerint továbbfejlesztett változatát szállítaná le.
A különbség csupán annyi, hogy azt nem a szlovén céggel, hanem a már említett magyar társasággal szereltetnék össze, méghozzá Esztergomban. (Igaz, a szlovén cég eredetileg sem maga gyártotta volna le a bicikliket, hanem vajdasági alvállalkozóját, a Capriolo nevű társaságot bízta volna meg a feladattal.) Az ügyvezető igazgató úgy véli, új partnerüknek köszönhetően képesek lennének a Posta által módosított végső határidőig, azaz december 31-ig leszállítani az összes biciklit.
Tény, hogy a Magyar Posta és a Cronopont Kft. közötti szerződésben nem szerepel, hogy a kerékpárokat csak a szlovén partner bevonásával szabad legyártatni. Az is igaz viszont, hogy a Krpan márkanév egyértelműen a szlovén céghez köthető, ilyen tekintetben saját fejlesztésről van szó – tehát erősen kérdéses, hogy egy más vállalat által gyártott, átvett minta alapján készült bicikli ugyanazon terméknek tekinthető-e.
Ráadásul - mint azt Tóth László állítja - a szlovén társaság 160 millió forint díjat követel a Cronoponttól egy nem létező licenc felhasználásáért. Ezt a győri cég nem kívánja kifizetni, mivel az már a tényleges üzlet nyereségét jóval meghaladná.
Csak a vezér távozása után lépett a Posta
A Magyar Posta érvelése ellen szól viszont, hogy csak két hónapos késéssel reagált a gyártó változásának hírére - a szerződéstől való elállással pedig további két és fél hónapot várt. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) június 30-án kelt végzése ugyanis egy e-mailre hivatkozva megállapítja: a Magyar Posta vezetésének már március negyedikén tudomására jutott, hogy a Cronopont Kft. Magyarországra kívánja áthelyezni a gyártást (az e-mailben a gyártás és az összeszerelés szót szinonimaként használják.) Sőt - mint az a Kdb dokumentumából kiderül -, az állami vállalat vezetői ekkor már azzal is tisztában voltak, hogy a bicikliket az esztergomi székhelyű Kft.-vel kívánja legyártatni a Cronopont.
Ennek ellenére az állami cég csak több mint két hónappal később, május közepén emelt hivatalosan kifogást ezen változások ellen. Ez közvetlenül azután történt, hogy az addigi vezérigazgató, a Cronoponttal kötött, már addig is sokat támadott szerződést kézjegyével ellátó Szabó Pál május elején a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium élére távozott posztjáról.
Május közepén a Posta menedzsmentje egyébként azzal a kéréssel fordult a KDb-hez, hogy vizsgálja meg a tender menetét, és a vizsgálat idejére függessze fel a győztessel már megkötött szerződést. A testület végül azt állapította meg, hogy az érvényes, ezért a Magyar Posta által indított jogorvoslati eljárást megszünteti.
További felelősségre vonások lesznek
Ezzel egyidejűleg a cég május közepén hirtelen saját háza táján is vizsgálódni kezdett, aminek eredményeképp a hónap végén rendkívüli felmondással megszüntette a társaság közbeszerzési bizottságának vezetőjének - aki egyben a kerékpártender előkészítéséért és lebonyolításáért is felelt - munkaviszonyát. Gergely Lászlónak azért kellett mennie, mert még a beszerzés meghirdetése előtt informálta a későbbi győztest a pályázat részleteiről.
A társaság belső vizsgálata később azt is megállapította, hogy a beszerzési bizottság többi tagja is mulasztott, az igazgatóság döntése értelmében ellenük munkaügyi eljárások indulnak. „Különböző szinteken különböző mértékű felelősségre vonások várhatók” - mondta kérdésünkre Tomecskó Tamás, ezek várható idejét azonban nem kívánta közölni.
A cég emellett június végén bejelentette, hogy - a felügyelőbizottság javaslatára - büntetőfeljelentést tesz ismeretlen tettes ellen a közbeszerzési szabályok megsértése miatt. Döntöttek arról is, hogy a társaságnak át kell alakítania beszerzési és eszközgazdálkodási szabályzatát. Abban pontosan meghatározzák majd, milyen értékű beszerzéseknél milyen szintű vezetők részvétele kötelező a jövőben.
Egy évet csúszhat a beszerzés
Ami a közeljövőt illeti, Tomecskó Tamás szerint már folyik az új tender előkészítése, amit akár néhány héten belül kiírhatnak. Lehetséges, hogy ezen a most ejtett Cronopont Kft. is rajthoz áll - Tóth László legalábbis nem zárta ki ennek lehetőséget. Emellett az sem lenne meglepő, ha az új pályázaton a győri vállalat mögül most hivatalosan a szállítási határidők tarthatatlanságára való hivatkozással kitáncoló szlovén partner is indulna majd - ezúttal már nem alvállalkozóként, hanem önállóan.
Mindenesetre úgy tűnik, hogy az éles fordulatokban bővelkedő ügynek egyelőre a kézbesítők a legnagyobb vesztesei, hiszen az új kerékpárok elsősorban az ő életüket könnyítenék meg. Ha azt vesszük figyelembe, hogy a korábbi tenderkiírásra 2007. szeptemberben, a szerződéskötésre novemberben került sor, az összes bicikli leszállításának határideje pedig 2008. szeptember vége volt, akkor - hasonló ütemtervet és az új tender néhány héten belüli kiírását feltételezve – az új járgányok 2009 nyara előtt valószínűleg már nem érkeznek meg a Magyar Postához.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum