Szankció nincs, csak a morál lehet a korlát
A Menedzsmentfórum az etikátlan reklámozás további következményeit firtató kérdésére Fazekas Ildikó, az ÖRT főtitkára és Kardos Lea, az MRSZ Etikai Bizottságának elnöke egybehangzóan állította: szervezetük nem jogi hatóság, így állásfoglalásuk semmiféle szankciót nem vonhat maga után. Azt már mi tesszük hozzá: a kommüniké gyakorlatilag egy ejnye-bejnye, ami "csupán" morális szempontból lehet visszatartó erejű.
Kardos Lea kifejtette: a cégek saját imázsuk érdekében az esetek 85-90 százalékában megfogadják a bizottság intelmeit, s a továbbiakban tartózkodnak az etikátlannak minősített hirdetések közzétételétől. Fazekas Ildikó tájékoztatása szerint a vizsgálatot az érintett felek komolyan vették és - habár semelyikük sem tagja az ÖRT-nek - teljes mértékben együttműködtek a testülettel.
Végül az elnök asszony megjegyezte: az állásfoglalást elsősorban a reklámszakmának szánják, okulás céljából. Adódik a kérdés, hogy a megtévesztő hirdetéseket használókkal szemben nem éppen a dokumentum széles nyilvánosság elé tárása lenne-e a legnagyobb visszatartó erő. A Menedzsmentfórum felvetésére Kardos Lea azt válaszolta: a reklámszakma ebben a kérdésben még nem tudott egységes álláspontot kialakítani.
A témában szerettük volna a Blikket kiadó Ringier Kiadó Kft.-t, illetve az MTG Metro Gratis Kft.-t is megszólaltatni, de az illetékeseket nem lehetett elérni.
Wéber Balázs
Blikk vs. Metró: a legnagyobb, de miben?
Melyik a legnagyobb magyar napilap? A Blikk vagy a Metro? Úgy tűnik, egyik sem. A Magyar Reklámszövetség Etikai Bizottsága és az Önszabályozó Reklámtestület múlt heti állásfoglalása nyomán ugyanis egyik sajtóorgánum sem használhatja a jövőben ezt a jelzőt. A Menedzsmentfórum utánajárt: mi áll az ügy hátterében, illetve milyen következményekkel járhat a bizottságok által kiadott dokumentum.