Amennyiben az érintettek megszavazzák, az őket képviselő Unite szakszervezet a várakozások szerint gyorsan fog lépni, és az egyhetes türelmi időt betartva augusztus 20-a környékére meghirdetheti a munkabeszüntetést a londoni Heathrow nemzetközi repülőtéren és öt másik légikikötőben.
A Unite jelenleg a British Airways légitársasággal is tárgyalásokat folytat, mert a vállalat szeretné elkerülni, hogy az ősz folyamán utaskísérői - idén immár harmadszor - sztrájkba kezdjenek. A tárgyalások egyelőre nem hoztak eredményt, az utaskísérők nem fogadták el a légitársaság ajánlatát.
A repülőterek biztonságáért felelős 6185 főnyi személyzet szavazással dönt a munkabeszüntetés lehetőségéről, a voksolás csütörtökön zárul. Amennyiben a sztrájk mellett döntenek, a BAA - amely a Heathrow, a Stansted, a southamptoni, a glasgow-i, az aberdeeni és az edinburgh-i repülőterek tulajdonosa - nem lenne képes utasokat fogadni.
Szakértők szerint ebben az esetben a legjobb döntés az említett légikikötők teljes bezárása lenne, révén hogy a BAA-nek nem áll rendelkezésre megfelelő számú munkavállaló, akiket rövid idő alatt ki tudnának képezni a sztrájk miatt kieső munkakörökre. Ugyanakkor a BAA-re minden bizonnyal nagy nyomás nehezedne a légitársaságok és a kormány felől, hogy néhány járatot mégiscsak üzemeltessen.
A sztrájk lehetőségét fontolgató munkavállalóknak a BAA a tavalyi bérbefagyasztás után egy plusz fél százalékos emelési ajánlatott tett, ezt a személyzet visszautasította. A szakszervezet kész tárgyalni a munkáltatói vezetéssel, de - mint egyik képviselőjük fogalmazott - már hónapok óta folytatnak megbeszéléseket, mindeddig eredmény nélkül, ezért már csak a sztrájk lehetősége maradt.
A Heathrow naponta 1260 járattal és 180 600 utassal Európa legnagyobb forgalmat bonyolító repülőtere. Amennyiben működésképtelenné válna, a járatok közül néhányat a Gatwick és a Luton repülőterek át tudnának venni, de hat BAA-légikikötő bezárása az izlandi vulkáni hamufelhő óta a legkomolyabb zavart okozná a légi közlekedésben.
MTI/Menedzsment Fórum