„Amennyiben bármelyik magyarországi nagyváros tendert ír ki villamosok beszerzésére, biztosan pályázni fogunk” - válaszolta újságírói kérdésre szerdai sajtótájékoztatóján Roland Kientz.
Budapesttől Szegedig
Az Alstom Transport alelnöke Budapest mellett Debrecent, Miskolcot és Szegedet is megemlítette szóba jöhető célpontként. (A sajtótájékoztatón egyébként látványterven be is mutatták, hogyan festene a Citadis a kettes villamos Lánchíd előtti szakaszán, a debreceni Nagytemplom előtt és a miskolci főutcán.)
Kientz szerint az Alstom már most készen áll a jövendőbeli tenderekre, és célja, hogy tovább terjeszkedjen a magyar piacon. A cég a budapesti tömegközlekedésben már korábban megvetette a lábát: összesen 170 metrókocsit szállít majd a BKV-nak a kettes és a négyes metró vonalára. Utóbbi beruházás értéke eléri a 247 millió eurót. A kettes metróra szánt 22 darab ötkocsis szerelvény várhatóan 2009-ben áll forgalomba. A további terjeszkedést szolgálja az is, hogy a cég indul a MÁV közelmúltban meghirdetett mozdonytenderén.
Ami a villamosközlekedést illeti, a most bemutatott típust 2000-ben dobták ismételten piacra. A Citadisok azóta már több mint nyolcvanmillió kilométert futottak, és közel egymilliárd utast szállítottak.
24 város, csaknem ezer Citadis
Eddig 24 város – köztük Párizs, Melbourne, Tunisz, Algír, Barcelona, Dublin, Madrid, Tenerife és Rotterdam - összesen 946 Citadist rendelt. Emellett a vállalat szerint már további harminc város jelentette be, hogy az elkövetkező évtized folyamán villamosokat tervez forgalomba állítani.
„Ami a típust különlegessé és sokoldalúvá teszi, az a moduláris belső és külső kialakítás. Ennek köszönhetően a megrendelő a szerelvények külsejét - elsősorban az orr-részt - és a belső berendezéseket egyedi igényének megfelelően alakíthatja ki” - mondta Regis Cornette, az Alstom Transport Villamos Termék és Stratégia Igazgatója. „Az egyedi elemek a villamost szimbolikus tárggyá teszik, amely hűen tükrözi az adott város értékeit és lüktetését” - tette hozzá a szakember.
A könnyen alakíthatóságot jelzi, hogy Toulouse-ban repülőgép-orrú, Reims-ben pezsgőspohár formájú, Lyon-ban selyemhernyó alakú, Montpellier-ben pedig tengerkék színű, sirályokkal díszített Citadisok futnak. Valamennyiük műszaki jellemzője az alacsony energiafogyasztás, a legalább 85 százalékos újrahasznosíthatósági arány, a rendkívül alacsony zajszint, az alacsonypadlós belső kiépítés, valamint a kerekes székkel, babakocsival és kerékpárral utazók számára kialakított külön helyek.
Felsővezeték nélkül
Emellett szintén újdonságot jelent az APS, az Alstom által kifejlesztett, opcionális útfelületbe integrált áramellátó rendszer. Ennek köszönhetően a Citadis egyes szakaszokon villamos-felsővezeték nélkül, az útfelületbe integrált harmadik sínből kapott árammal képes haladni. Így a cég szerint a városok elkerülhetik a felsővezetékek használatát, amelyek megbontják a városok vizuális egységet és rontják a városképet.
Az Alstom villamos részlege egyébként folyamatosan növekszik, és a vállalat 2007-2008. évi árbevételének várhatóan tíz százalékát teszi majd ki, elsősorban a Citadisnak köszönhetően.
W. B.
Menedzsment Fórum