Homályos pont a távmunka szabályozása
Érdemes még megemlíteni, hogy a válaszadók mintegy 7 százaléka nem ismeri eléggé, ezért nem bízik a távmunka alkalmazásában. A további említésre került hátrányok nagy része visszavezethető munkaszervezési illetve kommunikációs nehézségekre. Ilyenek például: az értekezletek összehívása nehézkesebb, bizonyos kommunikációt igénylő munkakörökben nem megvalósítható; a kapcsolódó munkakörök kisebb mértékű ismerete.
A válaszadók hátrányként említették még a kisebb lojalitást; az informális kommunikáció és a kialakult szokások hiányát; a kapcsolattartás körülményességét, a költségeket; az elszigeteltséget; a nagyobb odafigyelés szükségességét. A vezetők hívatkoztak arra is, hogy bizonyos munkakörökben nem megvalósítható a távmunka; az értékelés nehézkesebb; valamint az új munkaerő betanítása is nehezebb.
Előnyként a motivációt, az ügyviteli költségek csökkenését, a gyorsabb reakcióidőt, a geográfiai lefedettséget és az időmegtakarítást említették a válaszadók.
Munkatörvénykönyv: ismerem, de mégse
A válaszadók 79 százaléka tud róla, hogy a munka törvénykönyve szabályozza a távmunkát, de 60 százalékuk nem ismeri a szabályozás tartalmát. A távmunka alkalmazásának környezetére vonatkozó speciális ismeretekkel kapcsolatosan a válaszadók 70 százaléka nem jártas az adatbiztonsági kérdésekben, 66 százaléka a távmunka adóvonatkozásait nem ismeri kellően, 44 százaléknak az infrastrukturális igények ismeretei, míg 54 százaléknak a HR vonatkozások hiányosak.
A válaszadók 86 százaléka jelenleg is megoldásokat keres üzemeltetési költségeinek csökkentésére, és mintegy 88 százaléka folyamatosan igyekszik növelni a munkatársak elégedettségét. A fluktuáció mintegy 35 százaléknál magas, míg a megfelelő szakember megtalálása a válaszadók mintegy 25 százaléknál különösen nehézkes.
A megkérdezett vállalatok 42 százaléka jelenleg is használ erőforrás kihelyezést (outsourcing). A szellemi tevékenységek közül elsősorban a munkaügyi (pl. bérszámfejtés) (14 százalék), az informatikai (14 százalék) és a könyvelési (5 százalék) tevékenységeket helyezték ki, de ilyen még a marketing (2 százalék), a kereskedelem (4 százalék), a HR (4 százalék), a kutatás és fejlesztés (1 százalék).
A válaszadók szerint az alábbi munkakörök részleges vagy teljes távmunkában történő ellátása lenne lehetséges a vállalaton belül: vezetők, tanácsadó, logisztikus, ügyfélszolgálatos, telefonos ügyfélszolgálat, beszerzők, flottamenedzser, ügyintézők, termék menedzserek, projekt koordinátor, adatrögzítő, rendszergazda, modulgazda, karbantartók, bérügy, pénzügy, HR asszisztensek, könyvelők, adminisztratív munkakörök, számvitel, tervezők, mérnökök, szerkesztők, újságírók, marketingesek, oktatók.
Menedzsment Fórum