Nemrég bemutatkozott Drajkó László, a Microsoft új magyarországi vezetője, aki Vityi Pétert váltotta székében. Utóbbi menedzser hét évet töltött el az informatikai óriás magyarországi leányvállalatának vezető posztján, ami a cég életében egyedülállónak számít.
Utódja is úgy véli, hogy a cégnél elvárás az ötévenkénti váltás. "A Microsoft új kihívásokat állít a vezető pozícióban lévő munkatársai elé, így őrzi meg dinamikáját" - fogalmazott az új cégvezető. Szerinte egyrészt ezért is szükséges volt a váltás, hiszen Vityi Péter így új feladatokat kaphatott, tapasztalatait a jövőben a közép-európai régió piacának koordinálásában használhatja fel.
Jönnek, mennek
De nemcsak a Microsoftnál történt változás az utóbbi fél évben. Szinte nincs olyan meghatározó vállalat, amelyiknél ne cserélődött volna a vezetői réteg az utóbbi időben. Kulcspozíciók váltottak gazdát a HP-nél: amióta Beck György átigazolt a Vodafone-hoz, amúgy is igencsak sűrűn cserélődnek a cég menedzserei. Az emblematikus vezető utódját egyébként még márciusban megtalálták Hegedüs Gábor személyében, aki sokáig a Sun Microsystems hazai első embere volt.
Akkor váltás történt a cég más vezető posztjain is: Boros Balázs lett a szolgáltatási divízió nyomtatási és képalkotási szolgáltatások (IPGS) üzletágának irányítója, a nagyvállalati marketing- és kommunikációs feladatokat pedig Orosz-Várkonyi Attilára bízták. Utóbbi menedzser azonban még idén távozott a cégtől, Horváth Gáborral együtt, aki a technológia és szolgáltatások divízió kereskedelmi igazgatói posztját töltötte be.
Suhajda László, az államigazgatási üzletág értékesítési igazgatójának helyét ekkor vette át Szkurka János, aki egészen addig a Sun Microsystems Kft.-nél dolgozott hasonló pozícióban, azt megelőzően pedig a marketinges csapatot vezette.
A szeptember szintén igencsak mozgalmas hónap volt a HP életében: Kristóf Judit lett a marketingmenedzser, Mohai Gábor pedig az új kereskedelmi igazgató.Nem sokkal később a telekommunikációs kereskedelem vezetését Gombár György vette át Márki Zoltántól. Korábban mindhárman a Sun Microsystems kötelékében dolgoztak, tehát a márciusban kinevezett igazgató hozta csapatát új cégéhez.
Összetett okok
A telekommunikációs cégek "elszívó hatása" nemcsak Beck György távozásában és a HP átalakulásában érhető tetten. A közelmúltban váltott például Papp István, a Cisco magyarországi cégének korábbi emblematikus figurája.
A szakember 1999-ben csatlakozott a Cisco Systems Magyarország Kft.-hez. Az elmúlt nyolc évben számos vezetői posztot töltött be a vállalatnál, irányította a nagyvállalati, szolgáltatói, kormányzati, kis- és középvállalati, valamint partnerkapcsolati üzletágak tevékenységét. 2005 augusztusától a Cisco Systems adriai régióért és Magyarországért felelős regionális igazgatója volt.
Az Albacomp is átalakult az utóbbi időben: nemrég kereskedelmi- és marketingigazgató-váltás történt a cégnél. Az új vezető, Szigetközi Zsolt korábban is a vállalatnál dolgozott: a disztribúciós és a kiskereskedelmi üzletág igazgatója volt.
Ennél is nagyobb jelentőségű esemény azonban a vállalat életében, hogy a vezérigazgatói poszton Minárovits János váltja Pukler Gábort, miután utóbbi október 31-vel közös megegyezéssel távozik székéből.
Elszívó hatás
A nagy cégek váltásainak hátterében összetett okok állhatnak - mondta lapunknak Gögge Péter, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének főtitkára. Szerinte egyrészt a cserélődés természetes. "Főleg a multiknál jellemző, hogy a vezetők ötévente változnak. Ennek oka, hogy a nagy cégek lendületben akarnak maradni. A kisebb vállalkozások persze máshogy működnek, de a rendszeresen bekövetkező vezetőváltások ott is mozgásban tarthatják a vállalatot" - fejtette ki a főtitkár.
A másik ok szerinte a telekommunikációs piac már említett elszívó hatása. A korábban hagyományos telefonos cégek ugyanis egyre inkább komplex megoldásokat szállító vállalatokká növik ki magukat, belépve ezzel az információtechnológiai (IT) cégek felségterületére.
Persze a hagyományos IT cégek sem hagyják magukat, és próbálnak a "dobozok", azaz a számítógépes eszközök eladásán túl szolgáltatásokat is kínálni ügyfeleiknek. Az összetettebb feladatok pedig sokszor új szereplőket, új vezetőket igényelnek - magyarázta a főtitkár.
A harmadik ok, ami a sűrűsödő vezetőváltások hátterében állhat, hogy Magyarországon tartósan gyengélkedik az IT-piac. A tavalyi évben a tíz százalékos növekedés volt a vágyálom, ehhez képest a piac csak hat százalékkal bővült.
Gögge Péter szerint a cégek jó része keresi a helyét, ami szintén oka lehet a fejcseréknek. Ráadásul a részvénytársaságok esetében ott állnak a háttérben a türelmetlen tulajdonosok, akik néha "vért kívánnak", ha nem megy jól a bolt.
L. Nagy Gábor
Menedzsment Fórum