5p

Nagy a mozgás az utóbbi időben az informatikai cégek vezető posztjain: jelentősebb cégek is vezéreket cseréltek az utóbbi időben. Ennek oka egyfelől a természetes cserélődés, másfelől viszont az informatikai piac gyengélkedése is állhat a mozgolódás hátterében.

Nagy a fejetlenség (Mfor-montázs)

Nemrég bemutatkozott Drajkó László, a Microsoft új magyarországi vezetője, aki Vityi Pétert váltotta székében. Utóbbi menedzser hét évet töltött el az informatikai óriás magyarországi leányvállalatának vezető posztján, ami a cég életében egyedülállónak számít.

Utódja is úgy véli, hogy a cégnél elvárás az ötévenkénti váltás. "A Microsoft új kihívásokat állít a vezető pozícióban lévő munkatársai elé, így őrzi meg dinamikáját" - fogalmazott az új cégvezető. Szerinte egyrészt ezért is szükséges volt a váltás, hiszen Vityi Péter így új feladatokat kaphatott, tapasztalatait a jövőben a közép-európai régió piacának koordinálásában használhatja fel.

Jönnek, mennek


De nemcsak a Microsoftnál történt változás az utóbbi fél évben. Szinte nincs olyan meghatározó vállalat, amelyiknél ne cserélődött volna a vezetői réteg az utóbbi időben. Kulcspozíciók váltottak gazdát a HP-nél: amióta Beck György átigazolt a Vodafone-hoz, amúgy is igencsak sűrűn cserélődnek a cég menedzserei. Az emblematikus vezető utódját egyébként még márciusban megtalálták Hegedüs Gábor személyében, aki sokáig a Sun Microsystems hazai első embere volt.

Akkor váltás történt a cég más vezető posztjain is: Boros Balázs lett a szolgáltatási divízió nyomtatási és képalkotási szolgáltatások (IPGS) üzletágának irányítója, a nagyvállalati marketing- és kommunikációs feladatokat pedig Orosz-Várkonyi Attilára bízták. Utóbbi menedzser azonban még idén távozott a cégtől, Horváth Gáborral együtt, aki a technológia és szolgáltatások divízió kereskedelmi igazgatói posztját töltötte be.

Suhajda László, az államigazgatási üzletág értékesítési igazgatójának helyét ekkor vette át Szkurka János, aki egészen addig a Sun Microsystems Kft.-nél dolgozott hasonló pozícióban, azt megelőzően pedig a marketinges csapatot vezette.

A szeptember szintén igencsak mozgalmas hónap volt a HP életében: Kristóf Judit lett a marketingmenedzser, Mohai Gábor pedig az új kereskedelmi igazgató.Nem sokkal később a telekommunikációs kereskedelem vezetését Gombár György vette át Márki Zoltántól. Korábban mindhárman a Sun Microsystems kötelékében dolgoztak, tehát a márciusban kinevezett igazgató hozta csapatát új cégéhez.

Összetett okok


A telekommunikációs cégek "elszívó hatása" nemcsak Beck György távozásában és a HP átalakulásában érhető tetten. A közelmúltban váltott például Papp István, a Cisco magyarországi cégének korábbi emblematikus figurája.

A szakember 1999-ben csatlakozott a Cisco Systems Magyarország Kft.-hez. Az elmúlt nyolc évben számos vezetői posztot töltött be a vállalatnál, irányította a nagyvállalati, szolgáltatói, kormányzati, kis- és középvállalati, valamint partnerkapcsolati üzletágak tevékenységét. 2005 augusztusától a Cisco Systems adriai régióért és Magyarországért felelős regionális igazgatója volt.

Az Albacomp is átalakult az utóbbi időben: nemrég kereskedelmi- és marketingigazgató-váltás történt a cégnél. Az új vezető, Szigetközi Zsolt korábban is a vállalatnál dolgozott: a disztribúciós és a kiskereskedelmi üzletág igazgatója volt.

Ennél is nagyobb jelentőségű esemény azonban a vállalat életében, hogy a vezérigazgatói poszton Minárovits János váltja Pukler Gábort, miután utóbbi október 31-vel közös megegyezéssel távozik székéből.

Elszívó hatás


A nagy cégek váltásainak hátterében összetett okok állhatnak - mondta lapunknak Gögge Péter, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének főtitkára. Szerinte egyrészt a cserélődés természetes. "Főleg a multiknál jellemző, hogy a vezetők ötévente változnak. Ennek oka, hogy a nagy cégek lendületben akarnak maradni. A kisebb vállalkozások persze máshogy működnek, de a rendszeresen bekövetkező vezetőváltások ott is mozgásban tarthatják a vállalatot" - fejtette ki a főtitkár.

A másik ok szerinte a telekommunikációs piac már említett elszívó hatása. A korábban hagyományos telefonos cégek ugyanis egyre inkább komplex megoldásokat szállító vállalatokká növik ki magukat, belépve ezzel az információtechnológiai (IT) cégek felségterületére.

Persze a hagyományos IT cégek sem hagyják magukat, és próbálnak a "dobozok", azaz a számítógépes eszközök eladásán túl szolgáltatásokat is kínálni ügyfeleiknek. Az összetettebb feladatok pedig sokszor új szereplőket, új vezetőket igényelnek - magyarázta a főtitkár.

A harmadik ok, ami a sűrűsödő vezetőváltások hátterében állhat, hogy Magyarországon tartósan gyengélkedik az IT-piac. A tavalyi évben a tíz százalékos növekedés volt a vágyálom, ehhez képest a piac csak hat százalékkal bővült.

Gögge Péter szerint a cégek jó része keresi a helyét, ami szintén oka lehet a fejcseréknek. Ráadásul a részvénytársaságok esetében ott állnak a háttérben a türelmetlen tulajdonosok, akik néha "vért kívánnak", ha nem megy jól a bolt.

L. Nagy Gábor


Menedzsment Fórum
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!