3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A SkyEurope csődje csak a jéghegy csúcsa: a gazdasági válság, az utazási kedv hanyatlása miatt rajta kívül még sok légitársaság küzd a túlélésért. Ágazati elemzők úgy látják, hogy a közeljövőben jelentősen át fog rendeződni a légi piac, és lesznek még a SkyEurope-hoz hasonló esetek.

Ezt támasztják alá a nemzetközi légiforgalmi szövetség, az IATA adatai: a szövetséghez tartozó vállalatok 6 milliárd dollár veszteséget szenvedtek el az első félévben. Igaz, a tendencia javuló, mert az első negyedben még 4 milliárd, a második negyedben csak 2 milliárd dollár volt a veszteség. Mégis az IATA elemzői úgy vélik, hogy messze még a fellendülés: évekbe telhet, amíg az ágazat visszatérhet a 2008. évi teljesítményéhez. Még mindig nagyon sok a fölösleges kapacitás, és a teherfuvarozásban is nagyobb a kínálat, mint a kereslet.

A nagy, megállapodott légitársaságok egyelőre tartják magukat az elmúlt években felhalmozott tetemes nyereségeiknek köszönhetően, de ezek pénze is fogyatkozóban van. A British Airways például rekord veszteséget szenvedett el üzleti évének első negyedévében: a légitársaság több mint 20 évvel ezelőtti privatizációja óta először fordult elő, hogy egy hagyományosan jó negyedben - április-június között - veszteség halmozódott fel. Adózott eredménye meredek, 88 százalékos csökkenéséről számolt be a Lufthansa német légitársaság is ugyanebben az időszakban.

Likviditási gondokkal küszködnek a kelet-európai térség vezető légi cégei is: éves összehasonlításban a tízszeresére, 1,8 milliárd koronára emelkedett az idei első félévben a privatizáció előtt álló cseh állami légitársaság vesztesége az utasszám és a jegyárak csökkenése miatt. A cégnél szigorú takarékoskodás zajlik, a 4600 munkatárs közül 680-nak felmondanak, csökkentik a fizetéseket, kevesebb célállomásra repülnek, és kevesebb gépet közlekedtetnek.

A szintén privatizációra váró lengyel LOT 733 millió zloty adózott veszteséggel zárta a 2008-as évet, az idei első félévben pedig 180 millió zloty veszteséget szenvedett el. A társaságról már tavasszal azt rebesgették, hogy a fizetésképtelenség határára került. Mindenesetre márciusban már beszüntette fapados cége, a Centralwings tevékenységét, májusban pedig csődvédelmet kért földi kiszolgáló vállalata, a LOT Ground Services (LGS).

Megkongatta a vészharangot a pozsonyi repülőtér is: a SkyEurope csődje a légikikötő szóvivője szerint veszélybe sodorhatja a társaság idei profittervét, bár a repteret üzemeltető cég minden megtesz azért, hogy a kieső járatokat pótolja.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!