3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A tavaszi munkabeszüntetések után vasárnap ismét sztrájkoltak Ferihegyen. Az akció nyomán a gépek átlagban egy-másfél órás késéssel közlekedtek, egy járatot pedig törölni kellett. Hétfő reggelre ismét helyreállt a forgalom.

Egy-másfél órát késtek (Fotó: MTI)

A sztrájk délután fél ötkor, éppen a vasárnap délutáni csúcsforgalomban kezdődött, és elsősorban az induló járatoknál okozott fennakadást. Kora estére mindkét terminálon óriási sorok alakultak ki, mivel mindegyiknél csak egy-egy utasbiztonsági kaput tudtak használni a meglévő három-három helyett. (A sztrájkot hirdető érdekképviselethez tartozó munkavállalók üzemeltetik a repülőteret, valamint ők biztosítják és végzik az utasbiztonsági ellenőrzéseket.)

Később a helyzet lassan normalizálódott, mivel az este hétórás műszakváltást követően már kevesebben sztrájkoltak az utasbiztonsági feladatokat ellátók közül, mondta Szollár Domokos, a Budapest Airport (BA) szóvivője az MTI-nek. Az éjfélig tartó munkabeszüntetés az érkező járatokat annyiban érintette, hogy egyes gépek hely hiányában nem tudtak időben landolni a repülőtéren.

Járattörlésre csupán a SmartWings esetében került sor: a fapados légitársaság a madridi járat utasait végül busszal szállította Pozsonyba, akik onnan repülővel utaztak tovább a spanyol fővárosba. Hétfő reggelre már teljes egészében helyreállt a rend Ferihegyen.

Tíz százalékos béremelést szeretnének

A repülőtéri alkalmazottak sztrájkját két szakszervezet (köztük a Repülőtéri Forgalmi Dolgozók Független Szakszervezete) hirdette meg, miután vasárnap délutánig nem tudtak megegyezni a béremelés mértékéről a BA vezetésével. A szakszervezetek 9-10 százalékos követelésével szemben a munkáltató 6,2 százalékot ajánlott.

Szollár Domokos szerint azonban még a munkabeszüntetés megkezdése előtt tájékoztatták az érdekképviseleteket arról, hogy egy sztrájk esetén a munkáltató ajánlatát 5,5 százalékra csökkenti. A tárgyalások hétfő délután folytatódnak.

A BA egyébként javított kiindulási ajánlatán, hiszen július elején, a bértárgyalások kezdetekor még 4,9 százalékos emelésre tett javaslatot - mind a saját dolgozókra, mind a BA száz százalékos tulajdonában lévő RÜK Kft. munkavállalóira vonatkozóan.

Az idei bérfejlesztés kérdését egyébként már 2006 decemberében rendezni kellett volna, erre azonban a tulajdonosváltás miatt nem került sor. A BA Zrt. 75 százalékát még 2005 decemberében megvásárló, majd azt a közelmúltban a német Hochtief vezette konzorciumnak továbbadó brit BAA márciusban végül abban egyezett meg a szakszervezetekkel, hogy a bértárgyalásokat a BA-nál elnapolják, és négy héttel azután kezdik meg, hogy a Hochtief átvette a céget. Utóbbira június 6-án, az első konzultációra pedig július negyedikén került sor.

Mint ismert, a RÜK Kft. esetében a tárgyalások már kora tavasszal megindultak, s a munkáltató annak idején 7,5 százalékos emelést javasolt - tehát többet, mint most a BA. Ezt azonban a szakszervezetek nem fogadták el, s emiatt - a földi kiszolgálást végző Celebi Kft. munkabeszüntetésével párhuzamosan - március végén hétórás sztrájkot tartottak. Ekkor még egyetlen járatot sem kellett törölni, csupán néhány gép közlekedett kisebb késéssel.

Igaz, a Celebi egy héttel későbbi kétnapos sztrájkját már nem úszták meg ilyen könnyen az utasok: akkor harminchárom járatot töröltek, többórás késések is előfordultak, a földi kiszolgáló cégnek pedig több tízmillió forintos kára keletkezett. A Celebinek végül egy hónappal később sikerült megegyeznie a a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetével.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!