A sztrájk délután fél ötkor, éppen a vasárnap délutáni csúcsforgalomban kezdődött, és elsősorban az induló járatoknál okozott fennakadást. Kora estére mindkét terminálon óriási sorok alakultak ki, mivel mindegyiknél csak egy-egy utasbiztonsági kaput tudtak használni a meglévő három-három helyett. (A sztrájkot hirdető érdekképviselethez tartozó munkavállalók üzemeltetik a repülőteret, valamint ők biztosítják és végzik az utasbiztonsági ellenőrzéseket.)
Később a helyzet lassan normalizálódott, mivel az este hétórás műszakváltást követően már kevesebben sztrájkoltak az utasbiztonsági feladatokat ellátók közül, mondta Szollár Domokos, a Budapest Airport (BA) szóvivője az MTI-nek. Az éjfélig tartó munkabeszüntetés az érkező járatokat annyiban érintette, hogy egyes gépek hely hiányában nem tudtak időben landolni a repülőtéren.
Járattörlésre csupán a SmartWings esetében került sor: a fapados légitársaság a madridi járat utasait végül busszal szállította Pozsonyba, akik onnan repülővel utaztak tovább a spanyol fővárosba. Hétfő reggelre már teljes egészében helyreállt a rend Ferihegyen.
Tíz százalékos béremelést szeretnének
Szollár Domokos szerint azonban még a munkabeszüntetés megkezdése előtt tájékoztatták az érdekképviseleteket arról, hogy egy sztrájk esetén a munkáltató ajánlatát 5,5 százalékra csökkenti. A tárgyalások hétfő délután folytatódnak.
A BA egyébként javított kiindulási ajánlatán, hiszen július elején, a bértárgyalások kezdetekor még 4,9 százalékos emelésre tett javaslatot - mind a saját dolgozókra, mind a BA száz százalékos tulajdonában lévő RÜK Kft. munkavállalóira vonatkozóan.
Az idei bérfejlesztés kérdését egyébként már 2006 decemberében rendezni kellett volna, erre azonban a tulajdonosváltás miatt nem került sor. A BA Zrt. 75 százalékát még 2005 decemberében megvásárló, majd azt a közelmúltban a német Hochtief vezette konzorciumnak továbbadó brit BAA márciusban végül abban egyezett meg a szakszervezetekkel, hogy a bértárgyalásokat a BA-nál elnapolják, és négy héttel azután kezdik meg, hogy a Hochtief átvette a céget. Utóbbira június 6-án, az első konzultációra pedig július negyedikén került sor.
Mint ismert, a RÜK Kft. esetében a tárgyalások már kora tavasszal megindultak, s a munkáltató annak idején 7,5 százalékos emelést javasolt - tehát többet, mint most a BA. Ezt azonban a szakszervezetek nem fogadták el, s emiatt - a földi kiszolgálást végző Celebi Kft. munkabeszüntetésével párhuzamosan - március végén hétórás sztrájkot tartottak. Ekkor még egyetlen járatot sem kellett törölni, csupán néhány gép közlekedett kisebb késéssel.
Igaz, a Celebi egy héttel későbbi kétnapos sztrájkját már nem úszták meg ilyen könnyen az utasok: akkor harminchárom járatot töröltek, többórás késések is előfordultak, a földi kiszolgáló cégnek pedig több tízmillió forintos kára keletkezett. A Celebinek végül egy hónappal később sikerült megegyeznie a a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetével.
Menedzsment Fórum