"Az az állítás, hogy a Déli Áramlat értelmetlen projekt volna, annak a jele, hogy a Nabucco mögött álló konzorcium fél a versenytől" - idézte a Handelsblatt pénteken Andrej Konopljanyikot, a Gazprom Bank elnökségének tanácsadóját. A korábbi német külügyminiszter egy héttel ezelőtt arról beszélt, hogy a Déli Áramlatnak gazdasági szempontból nincs értelme, politikai síkon pedig nem áll Európa érdekében a megépítése. Az orosz szakember szerint viszont a gazdasági kockázatok a Nabucco esetében sokkal nagyobbak, mint a Déli Áramlatnál, és valójában az előbbi testesít meg politikai célú projektet, mégpedig az Európai Unió szempontjából.
A Nabucco csővezeték Kelet-Törökországtól egészen Ausztriáig érne, célja az, hogy függetlenítse Európát az orosz földgázszállításoktól. Az építtető európai konzorciumban ott van a német RWE konszern, tanácsadóként pedig szerepet vállal benne Joschka Fischer. A fő problémája a konzorciumnak az, hogy egyelőre nincs szerződése egyetlen földgáztermelő országgal sem.
A Dél Áramlat szintén Délkelet-Európán keresztül juttatna földgázt nyugatra, megkerülve az Ukrajnán áthaladó csővezetéket, amelyet Kijev - Moszkvával támadt árvitájában - már többször elzárt, veszélybe sodorva Nyugat-Európa gázellátását.
A Déli Áramlat kapacitását gond nélkül kitölthetné az orosz földgáz, ám a tervezés meg az EU-jog alapján álló szerződések tekintetében az oroszok messze le vannak maradva a Nabucco mögött. Ezt Konopljanyik is beismerte, ám egyúttal elutasította a Nabuccóval való együttműködés gondolatát. Szerinte ehhez előbb arra volna szükség, hogy az Európai Unió lemondjon "diverzifikációs stratégiájáról".
Egy másik orosz illetékes Vlagyimir Putyin miniszterelnök fenyegetésére emlékeztetett: "Európának és Németországnak meg kell fontolnia, szükségük van-e egyáltalán orosz földgázra" - idézte a kormányfőt Anatolij Dmitrijevszkij. Ő is megerősítette, hogy Moszkva a közép-ázsiai gáztermelő országokkal, így Türkmenisztánnal, "európai árakon" fog szerződést kötni. A gáz jogi értelemben orosz gázzá válna, és így jutna el Európába.
A Nabucco csővezeték számára a térség egyetlen potenciális szállítójaként Azerbajdzsán jöhetne szóba. Az ott kitermelt földgáz miatt azonban nem volna érdemes külön csővezetéket építeni - jegyezte meg a Handelsblatt. Egyben emlékeztetett arra: Azerbajdzsán, Grúzia és Románia nemrég kötött megállapodást arról, hogy az azeri földgázt tankhajókon szállítják a Fekete-tengeren át Romániáig, majd onnan tovább Nyugat-Európába.
MTI