A társaságoknak a járművezetők bérezésétől, napi vezetési és pihenőidejének betartatásától kezdve az elöregedő járműpark fiatalításának finanszírozásán keresztül a kötelező jellegű napi járatok biztosításáig számos problémával kell szembenézniük amire a Volán Egyesület nevében az MTI-nek nyilatkozó Saslics Elemér vezérigazgató szerint a társaságok, illetve a kormány még nem készült fel.
A Volán társaságok járműpark fiatalításának finanszírozását az EU csatlakozás különös mértékben fogja megnehezíteni, mivel eddig elsősorban kormányzati, önkormányzati forrásokból fiatalították a jelenleg 11 éves járműparkot. A csatlakozást követően azonban a normatív üzemeltetési támogatásán, illetve a veszteségek finanszírozásán túl nem lesz lehetőség a társaságok állami, önkormányzati támogatására. Saslics szerint mindezek miatt a csatlakozást követően kedvezőtlen piaci pozícióba kerülhetnek a Volánok.
Szintén jelentős problémát fog okozni a társaságoknak a járművezetők bérezése, illetve a kötelező pihenési időszakok betartása elsősorban a nemzetközi forgalomban. Ebben az üzletágban ugyanis a járművezetők bérezése jelenleg három tételből áll össze: munkabérjellegű juttatások, napidíjak és üzemanyag-megtakarítási jövedelmek, amelyek Saslics szerint közel azonos arányt képviselnek. Az EU csatlakozást követően azonban egyrészt az üzemanyag-megtakarításból származó jövedelmet, mivel ez a forma az EU-ban ismeretlen, pótolni kell, másrészt tisztázandó, hogy az EU-n belül mi minősül belföldi és mi külföldi napidíjnak. Az EU-ban alkalmazott, a magyarnál sokkal szigorúbb járművetők pihenésére vonatkozó előírások miatt a társaságoknak úgy kell a lecsökkenő vezetési órák miatt a járművezetői állományt növelni, hogy annak finanszírozása még nem megoldott.
EU és a Volánok
Komoly, eddig halogatott problémákkal kell szembenéznie a Volán társaságoknak az EU integrációt követően.