Mérhető-e a hatékonyság? Táblázat!
Gyufa: a potencianövelős "segédeszköz"
Hosszabb, gyakran több évtizedes hatása lehet reklámszempontból a minden háztartásban használatos gyufának is. "Ugyan a dobozforma a legkedveltebb, a legextrémebb eszköz egy 8 oldalas, kihajtható levélgyufa volt, amely az Imperial Tobacco Magyarország Kft. egyik kampányában szerepelt" - említette az mfor.hu-nak Kovács Zsolt, a Royal Match Hungária Kft. cégvezetője.
Emlékezetes eset volt az is, mikor egy potencianövelő szer óriásplakátja nem bizonyult elég hatásosnak, mivel vezetés közben nem lehetett lejegyezni az ingyenesen hívható telefonszámot. Emiatt szakorvosi rendelőkben, reklámgyufán szerepelt a szám.
A vezető szerint az olyan BTL-eszközöké a jövő, amelyeket már nem tud kikerülni a mai reklámkerülő, stresszben élő fogyasztó. Ide tartoznak például a liftekben, önkiszolgáló éttermekben, a háztartásokban vagy akár az üzletek próbafülkéjében elhelyezett reklámok. "Amíg gyufára van szükség ahhoz, hogy a gáztűzhelyet vagy egy cigarettát meg tudjunk gyújtani, addig szükség lesz a gyufára, mint reklámhordozóra is" - véli Kovács Zsolt.

Szoros összefüggést lát a hatékonyság mérése és a szokatlan megoldások alkalmazása között Perjés Tamás, a Szonda Ipsos médiakutatási igazgatóhelyettese. A piackutató cég 2005-ös felmérésében többek között azt vizsgálta, mennyire figyelik a cégek a BTL-eszközök hatékonyságát. "Más megközelítést igényel a hagyományostól eltérő eszközök mérése, de a nemzetközi sztenderdeken nyugvó kutatási megoldások már itthon is elérhetőek lennének" - mesélte az mfor.hu-nak a szakértő.

Ennek ellenére a legtöbb cég sohasem vagy csak nagyon ritkán mér. Perjés szerint egy reklámeszköz nagykorúságát jelzi a rendszeres mérés. "Mindegy, hogy a reklámstúdió, az ügynökség vagy a hirdető méri az eredményeket. A lényeg, hogy szakmailag hiteles, a piac által elfogadott eszközökre van szükség" - tette hozzá Perjés.
Istvánko Viktória