A tej fogyasztói átlagára 2007 szeptemberében még ennél is jelentősebben, 13,8 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakában mért adatokhoz képest.
A piackutató szerint a jelentős tejáremelkedés hátterében leginkább a világszerte tapasztalható tejhiány áll, amelyet az ázsiai térség - főleg Kína - megnövekedett igényei generálnak.
A megnövekedett kereslet eredményeképpen a tejtermelők kedvezőbb áron tudják exportálni a tejet, ami összességében a belföldi piacon is dráguláshoz vezet.
Magyarországon a megszorító intézkedések első lépésében már 2006 szeptemberétől fokozatosan növekvő infláció a tej árára is hatással volt, az ugrásszerű emelkedésnek indult.
Az idei év elején ezt a hatást több tényező is tovább erősítette. E tényezők közé sorolhatók egyrészt a magyar agrárgazdaságot sújtó kedvezőtlen időjárási körülmények, másrészt a már említett és hazánkba is begyűrűző nemzetközi tejhiány.
A mind drágábbá váló tartós UHT tej helyett egyre nagyobb mennyiségben az olcsóbb friss termékeket választják a vevők. 2007 szeptemberében a korábban a kimért tejek után legkedvezőbb árú UHT tej literenkénti átlagára 174 forintra emelkedett, ezzel meghaladta a friss kartonos tej árát - közölte a GfK Hungária.