2p

6,4 százalék volt az infláció, az élelmiszerek átlagosan ezt meghaladó mértékben, 9,8 százalékkal drágultak Magyarországon az idén szeptemberben a GfK Hungária ConsumerScan adatai szerint.

A tej fogyasztói átlagára 2007 szeptemberében még ennél is jelentősebben, 13,8 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakában mért adatokhoz képest.

A piackutató szerint a jelentős tejáremelkedés hátterében leginkább a világszerte tapasztalható tejhiány áll, amelyet az ázsiai térség - főleg Kína - megnövekedett igényei generálnak.

A megnövekedett kereslet eredményeképpen a tejtermelők kedvezőbb áron tudják exportálni a tejet, ami összességében a belföldi piacon is dráguláshoz vezet.

Magyarországon a megszorító intézkedések első lépésében már 2006 szeptemberétől fokozatosan növekvő infláció a tej árára is hatással volt, az ugrásszerű emelkedésnek indult.

Az idei év elején ezt a hatást több tényező is tovább erősítette. E tényezők közé sorolhatók egyrészt a magyar agrárgazdaságot sújtó kedvezőtlen időjárási körülmények, másrészt a már említett és hazánkba is begyűrűző nemzetközi tejhiány.

A mind drágábbá váló tartós UHT tej helyett egyre nagyobb mennyiségben az olcsóbb friss termékeket választják a vevők. 2007 szeptemberében a korábban a kimért tejek után legkedvezőbb árú UHT tej literenkénti átlagára 174 forintra emelkedett, ezzel meghaladta a friss kartonos tej árát - közölte a GfK Hungária.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!