5p

Sok megmosolyogtató korábbi kísérlet után úgy tűnik immár sorozatban, és napjaink használati szokásainak megfelelő elektromos autók állíthatók elő. Ennek ellenére még mindig sok a kétkedő hang, a szakértők jelentős része sincs közös platformon. Sokan továbbra is úgy vélik, a hagyományos robbanómotoros járművek mellett csupán piaci résekbe férkőzhet be az új technológia, míg mások szerint megkezdődött a visszaszámlálás, és hamarosan forradalmi változások elé nézünk.

A 90-es években sokan megmosolyogták az első digitális fényképezőgépeket, és kevesen hitték, hogy egy folyamatosan fejlesztett, de évszázados technológia kihívója lehet. Főként azok után, hogy korában a polaroid gépek sem tudtak átütő eredményt hozni. Több, akkor a fotózásban nem, ám a szórakoztató elektronikában érdekelt társaság fordult az új technika felé, és forradalmi változások történtek, írja az Economist. A technológia 1995-ös premierjét követő másfél évtized elég volt ahhoz, hogy lesöpörje a klasszikus versenytársat. Így manapság hétköznapi használatra már alig gyártanak filmmel működő kamerákat, és a fotós filmgyártás is óriási visszaesést könyvelhetett el.

Egyesek szerint a fényképek és az autók között akár analógiai is lehet. Az elektronikus járművek ugyanis könnyen lehet, hogy új kort hoznak el, és néhány évtized múlva a benzin (illetve gázolaj) üzemű autók múzeumi darabokká válnak. Ha ez csupán az egyetemi szobatudósok, vagy zöld aktivisták véleménye lenne, könnyen legyinthetnénk. Ám a világ egyik legnagyobb gyártójának, a Renault-Nissannak a főnöke, Carlos Ghosn is az elektromos autókban látja a jövőt. Szerinte egy évtized múlva minden tízedik új jármű kap ilyen meghajtást. Ennél is tovább megy brit cég előrejelzése, mely 2025-re minden harmadik új jármű esetében hiszi, hogy elektromos árammal működnek majd. Szerintük ezt követően rövid időn belül kikopnak az olajszármazékok égetésével energiát nyerő motorok az autókból.

Ami a digitális fotózásban a CCD (Charge Coupled Device - töltéscsatolt eszköz), mely a képalkotásért felel, az a járművek esetében a lithium-ion (Li-ion) elemek, akkumulátorok. Igaz, a kezdetben laptopokban használt energiatároló rendszerek még mindig túl költségesek, hogy népautó programok épülhessenek a Li-ion elemekben tárolt elektromos energiára, néhány látványos eredménynek már tanúi lehettünk.

Ezek egyike a közelmúltban bemutatott Tesla Roadster, melynek megalkotásában elévülhetetlen szerepe volt a Pay Pal fizetési rendszer egyik szellemi atyjának, Elon Musknak. Ez a sportkocsi ugyanis - kategóriájához mérten - sorozatgyártás előtt áll, és impozáns gyorsulási adatait tekintve – a 100 km/órát 3,7 másodperc alatt éri el – akár számottevő kereslet is jelentkezhet rá. 121 ezer dolláros ára ugyanakkor igen borsos, ám ha a Ferrarihoz mérjük, melyhez hasonlóak a technikai paraméterei, akkor piacképesnek mondható.

Eközben gyakorlatilag a nagy autógyárak egy része ugrásra kész, hogy piacra lépjen egy elektromos autóval, míg másoknál lázas fejlesztés folyik. Biztos, hogy hamarosan debütál a Mitsubishi i-MiEV modellje, mely kezdetben – 50 ezer dollár körüli összegért – Japánban lesz kapható. A 88 akkucellával szerelt autó hatékony lesz, hiszen ezzel az energiával 160 kilométer megtételére lesz képes. Valószínűleg a jövő évben a Fiat és a Toyota is kereskedelmi forgalomba bocsát ilyen járműveket. Már bejelentették, hogy novemberben a Daimler árusítani kezdi a Smart Fortwo névre hallgató járművét. A városi kisautót 2 euróért lehet majd "feltankolni", és 115 kilométert megy ezután.

Néhányan azonban úgy vélik, hogy a kis, illetve a mini-kategóriában tért hódíthat az áram, ám a családi méreteket tekintve még nem időszerű a technológiaváltás. A fejlesztések ugyan folynak, ám éppen ezért a nagyobb kategóriák esetén egyelőre csak hibridekkel találkozhatunk. Igaz, akár a Toyota Prius, akár a Honda Insight esetében az idei év diadalmenet, hiszen – néhány, a roncsprémiumok által favorizált modelltől eltekintve – ezek tudtak komoly eladás növekedést felmutatni.

A hibridek terén azonban hamarosan a hangsúly komolyan eltolódhat az elektromos meghajtás felé. Ugyan sok a szkeptikus hang, ám sokan a General Motors "utolsó reményétől", a Chevrolet Volt (Európában Ampera) névre hallgató modelltől várják az első csapást. Az elemekben tárolt energiának köszönhetően 65 kilométer megtételére képes jármű ugyan drágább a japán konkurenseknél, ám az olcsóbb üzemeltetés miatt nem teljesen reménytelen a helyzete, hiszen alig van – nem hivatásos - sofőr, aki a fenti távnál többet vezetne naponta. Eközben más gyártók a Volthoz hasonló hibridekkel, ám annál több Li-ion cellával szerelt kocsikkal próbálnak majd versenyre kelni.

A fejlesztéseknek, és a tömeges gyártásnak köszönhetően a Li-ion cellák ára jelentősen csökkenhet. A Bosch elemzése szerint a mostani, egy járműre vetített 17 ezer eurós költség néhány (maximum 5) éven belül megfeleződhet. Ráadásul már jelenleg is megoldott, hogy 320 kilométer távolságba 150-es átlagsebességgel száguldjon valaki elektromos autóval. Így a benzines és az elektromos autók közötti olló folyamatosan zárul. Ha pedig a válság kapcsán az egyik húzóágazatnak kikiáltott „zöld ipar” számottevő állami támogatást is kap, hogy húzóágazattá váljon, akkor egy évtizeden belül valóban forradalmi változások elé nézhetünk az autóiparban.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!