Az építőipari vállalkozásnak hitelező cégek képviselői regisztrációt követően léphettek be az épületbe, amelynek bejáratánál biztonsági őrök álltak. Temesvári Zoltán ügyvéd, aki másfél tucatnyi, az M43-as autópálya építésében a Szeviép Zrt. alvállalkozójaként résztvevő vállalkozást képvisel elmondta, ügyfelei a többi hitelező álláspontjától teszik függővé, hogy elfogadják-e a csődegyezségi javaslatot.
A Szeviép Zrt. 379 partnerének tartozik 10,5 milliárd forinttal, ebből mintegy 2 milliárd forint a vitatott követelés. A jelenlegi csődegyezségi javaslat szerint a vállalkozás elismert adóságainak 30 százalékát egyenlítené ki, további 520 millió forintot pedig akkor fizetne ki hitelezőinek, ha az M43-as autópálya építéséhez kapcsolódó követelésének ellenértéke befolyik a céghez – tudatta az ügyvéd.
Temesvári Zoltán közölte, a Szeviép Zrt. saját részvényeinek 13,7 százalékát is felajánlotta hitelezőinek. Ez azonban csak akkor képvisel értéket, ha sikerül az építőipari cég működését normalizálni, s a részvényeket később visszavásárolják. A Szeviép Zrt. első csődegyezségi tárgyalását június 10-én tartották, de akkor nem született megállapodás.
A nyilvános cégadatok szerint 1,1 milliárd forintos jegyzett tőkéjű cég számos Szegeden és környékén jelenleg is folyó építési beruházásban vesz részt. A Szeviép Zrt. részese az M43-as autópálya második ütemét kivitelező Tisza M-43 konzorciumnak. A cég – a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. álláspontja szerint – szabálytalan szerződések alapján vett részt az autópálya első és második ütemének építésében, ahol alvállalkozóival szemben jelentős tartozásokat halmozott föl.
A cég részese a legforgalmasabb, 1-es számú szegedi villamosvonal felújítását végző A-SZ-E konzorciumnak is, amellyel szemben a beruházás több hónapos csúszása miatt a város önkormányzata 740 millió forintos kötbérigényt jelentette be. A követelés érvényesítése érdekében indított per július 9-én kezdődött el a Csongrád Megyei Bíróságon.
A Szeviép Zrt. tagja a szegedi nyugati elkerülő út harmadik ütemét építő HSZ konzorciumnak is, a beruházásnak 2010 negyedik negyedévére kellene elkészülni, a Délmagyarország egy korábbi cikke szerint azonban június elején leállt a kivitelezés.
Az M43-as kivitelezésében résztvevő és ki nem fizetett alvállalkozók május 6-án demonstrációsorozatot kezdtek az épülő autópálya és a 47-es út csomópontjának közelében, járműveikkel lezárták a munkaterületet és a főút egyik sávját. Május 13-án pedig egy szakaszon elkezdték bontani az autópálya töltését. A NIF Zrt. ekkor kilátásba helyezte, hogy felbontja a második ütemet építő konzorciummal a kivitelezői szerződést. Június 4-én a szabálytalan alvállalkozói szerződés miatt a beruházó az első ütemet építő M43 Szeged-Makó Konzorcium esetében is megkezdte a szerződéstől való elállást. A NIF Zrt. június 18-án jelentette be, hogy a kivitelező kérésére módosul az M43-as autópálya második ütemének átadási határideje.
MTI