3p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Az emberközpontú szervezetfejlesztés (Organizational Development) lassan két évtizede vetette meg lábát hazánkban, és lett egyre elismertebb eszköze a változásmenedzselésnek, amelynek célja egy kívánt állapotba való eljutás, lett légyen az egy jövőkép, egy új, hatékonyabb működési mód, vagy akár egy másfajta vezetői stílus.

A mérhetőség kihívása

Az eddigiekben alapvetően az OD módszereivel próbáltak és próbálnak meg a tanácsadók és szakértők erre a kihívásra válaszolni. A megoldásokat azonban nem feltétlenül az OD eszköztárán belül, hanem határterületek bevonásával lehet megtalálni. (HR - ezen belül például teljesítményértékelés, fejlesztés, karriertervezés, kompetenciakörök meghatározása stb. -, projektmenedzsment, BPR, minőségbiztosítás.)

Egy klasszikus szervezetfejlesztési folyamat felsővezetői jövőképtervező és -kialakító műhelymunkával kezdődik, amelynek egyik célja, hogy a felsővezetést elkötelezetté tegye a változás, a jövőkép irányába, szóban és mindennapi viselkedésükben egyaránt. Ezek után a jövőképet a szervezet többi részével kell megismertetni, értelmeztetni, hogy "lebonthassák" saját szervezeti egységükre. Itt többek között megfogalmazódhatnak azok a funkcionális feladatok, amelyeket az egységeknek kell tenniük azért, hogy a jövőkép megvalósuljon, valamint hogy a hatékonyabb együttműködés érdekében a különböző egységek milyen támogatást tudnak egymásnak nyújtani és mit várnak el egymástól. A megfogalmazott jövőképhez többnyire új, különböző készségek, kompetenciák szükségesek, amelyek képessé teszik a munkatársakat, hogy a megfogalmazott célokat elérjék. Ezeket a munkatársak a készség- és kompetenciafejlesztő tréningeken elsajátíthatják.

A jövőképet egészen olyan mélységig, konkrétságig kell lebontani, hogy a legapróbb feladatnak is meglegyen a felelőse. Majd az így megfogalmazott feladatokat határidőkkel, egyértelmű sikerkritériumokkal - amelyek a mérhetőséget biztosítják - kell "beleépíteni" a szervezet teljesítményértékelési rendszerébe. Az így létrejött értékelési kritériumokat pedig minőségügyi szempontból is át kell vizsgálni (humán irányítási rendszerek, ISO).

Másik szálon pedig, nem volt még szó azokról a feladatokról, amelyek szintén a jövőkép irányába viszik a szervezetet, de több szervezeti egységet érintenek, keresztfunkcionális együttműködést igényelnek. Ezeket a vezetésnek számba kell vennie, s meg kell nézni, hogy melyek azok, amelyek projektként értelmezhetőek, s amelyek csak egyszerű keresztfunkcionális akciók. A projektek céljait és főbb paramétereit a vezetés definiálja, a projektteam pedig megfelelő projektmódszertannal megvalósítja. Ez a módszertan egyértelműen megnevezi a felelősöket, meghatározza a határidőket, a sikerkritériumokat stb., és biztosítja ezáltal a mérhetőséget.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!