A Mol lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írja, hogy amennyiben a szállítás nem indul meg újra Fehéroroszország irányából, az ukrajnai tranzitkészletek előreláthatólag a délután folyamán elfogynak, így várhatóan ma este leáll a szállítás Magyarország irányába is.
"A MOL a kialakult helyzetről tájékoztatatta a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot és a működés folyamatossága érdekében megkezdte az egyeztetést az MSZKSZ-szel a stratégiai készletek esetleges felszabadításáról. Az MSZKSZ több mint kilencven napos készlettel rendelkezik kőolajból és kőolaj termékekből. A készletek felszabadítása fölötti rendelkezés a gazdasági és közlekedési miniszter hatáskörébe tartozik." - áll a közleményben.
A Gazdasági Minisztérium ma délutánra rendkívüli munkaértekezletet hívott össze, amelyen az olajellátás biztonságát vitatják meg.
A Mol saját tartalékai lehetővé teszik, hogy a százhalombattai finomító tovább üzemeljen - közölte a társaság. A cégnek több mint 90 napra elegendő tartalék nyersolaja van, így a MOL akár az Adria vezetéken keresztül történő kőolajimportra is fel tud készülni.
Tekintettel arra, hogy a kőolaj-szállítási gondok több országot is érintenek (Németország, Lengyelország, Szlovákia, Csehország, Ukrajna), az érintett magyarországi szervezetek felvették a kapcsolatot külföldi partnereikkel a további lépések összehangolása érdekében - áll a Mol közleményében.
Aggódik a hitelminősítő
A Barátság vezetéken át Lengyelországba és Németországba exportált orosz olaj szállításának fennakadása azt jelzi, hogy Közép-Európa orosz nyersolaj-ellátása megbízhatatlanabbá vált, áll a Fitch Ratings hétfőn Londonban kiadott elemzésében, amely szerint a magyarországi szállításokban is fennakadások lehetnek.
A hitelminősítő szerint ez meglepetés, mivel az utóbbi tíz évben nem volt jelentős fennakadás a magyarországi Mol és a lengyelországi PKN Orlen kőolaj-ellátásában.
A Mol magyarországi és szlovákiai finomítói, valamint a PKN és a litvániai Mazeiku Nafta olajigényének zömét az oroszországi vezetékes szállítások fedezik, és a térség egésze erősen függ az orosz olajtól és földgáztól, áll az elemzésben.
A Fitch szerint az általa besorolással ellátott térségi olajipari vállalatokat egyelőre nem fenyegeti negatív minősítési lépés, mivel a közép-európai EU-országok kötelezően tartalékolnak nyersolajat és üzemanyagokat; Lengyelország esetében a tartalék 80 napi üzemanyag-fogyasztásra elegendő. Emellett a közép-európai finomítóknak vannak alternatív beszerzési útvonalaik is; a lengyel finomítók például használhatják a gdanski kikötő olajterminálját.
Mindazonáltal ha az ellátás hosszabb távon sem áll helyre, a Fitch felülvizsgálhatja a térségi finomítók adósosztályzatait, mivel a vezetékes szállítás kiesését az orosz olaj tengeri importjával kellene pótolni, ami pótlólagos szállítási költséget, illetve - északi-tengeri, vagy közel-keleti olaj vásárlása esetén - drágább olajat jelent.