A munkáltatók többsége nem tud mit kezdeni a közösségi hálózatokkal. Akad ugyan néhány “mintavállalat”, ahol minden lehetséges eszközzel ösztönzik a dolgozókat arra, hogy legyenek a vállalat “önkéntes hálózati nagykövetei”, de ez a gyakorlat - főleg idehaza - távolról sem általános.
A közösségi média használatát is fontos valamilyen szabályzat formájában rögzíteni - ahogy ez annak idején az internet- és az email-használattal is megtörtént. Az egyik lehetséges módszer előre, “felülről” szabályozni minden lehetséges problémát - ilyen például az IBM alapos, de igen kimerítő iránymutatása - , vagy lehetséges menet közben, a felmerülő problémák figyelembevételével megalkotni a szabályzatot.
Akárhogy is készül a közösségimédia-szabályzat, van néhány pont, amiket mindenképpen érdemes szem előtt tartani. A közösségi média egyik legelismertebb fóruma, a Mashable a következőket javasolja:
1. Magyarázzuk el, mi a szabályzat célja!
A felhasználónak már a bevezetőben meg kell érteniük, mi is a haszna annak, ha elolvassa a szabályzatot. A hagyományos tiltás és a különböző szankciókkal való fenyegetés helyett érdemesebb azt hangsúlyozni, hogyan kell a közösségi médiát úgy használni, hogy a munkáltató és a dolgozó egyaránt boldog legyen.
2. A következmények viselése
Az, hogy bárkinek joga van szabadon kifejezni magát a weben, nem jelenti azt, hogy következmények nélkül lehet értelmetlenségeket írogatni. Tudomásul kell venni, hogy amikor valaki egy cég dolgozójaként ír, akkor nem csak ő felelős a leírtakért. (Általában a “józan ész” használata elegendő az értelmetlen megnyilvánulások kiküszöböléséhez.)
3. Hitelesség
A saját név, cégnév, beosztás feltüntetése fontos. Az emberek (vásárlók, ügyfelek) tudni akarják, kivel állnak szemben.
4. Ki a közönség?
Blogírás vagy a twitterezés közben tudatában kell lenni, hogy az ügyfelek, a konkurencia, a potenciális munkavállalók (és persze a főnökök) is olvashatják a bejegyzéseket. Egyik csoportot sem szabad megsérteni, elriasztani.
5. A józan ítélőképesség gyakorlása
A munkáltatónak joga van monitorozni a közösségi hálózatokat és munkaidőn kívül is figyelemmel kísérni munkavállalói viselkedését. Kerülni kell tehát az olyan megnyilvánulásokat, amiket a munkahelyen sem látnának szívesen. A rasszista és más szélsőséges megnyilvánulások a legtöbb munkahely számára nem tolerálhatók.
6. A közösség koncepciójának megértése
A közösségek lényege a tagok közti kölcsönös támogatás. Nekik meg kell tanulniuk, hogyan tarthatják egyensúlyban a személyes és a szakmai információkat, illetve azt a szerepet, amit az átláthatóság játszik a közösségépítésben. (A közösség nem a versengés, inkább a kapcsolatépítés és segítségnyújtás terepe.)
7. A szerzői jogok tiszteletben tartása és korrekt használata
Bár nyilvánvalónak tűnik, de akkor is érdemes hangsúlyozni, hogy mindig fel kell tüntetni, ha mások munkáját használjuk. Sőt, még a publikálás előtt tisztázni kell, hogy van-e ehhez jogosultságunk.
8. A bizalmas és védett információk kezelése
Az átláthatóság nem azt jelenti, hogy közzé kell tenni a vállalat legféltettebb titkait. A probléma nem a legnyilvánvalóbb, egyértelmű helyzetekkel van. A közösségi médiában résztvevő dolgozóknak meg kell érteniük, miről szabad beszélniük és miről nem. Minél világosabban és egyértelműbben foglalkozik ezzel a szabályzat, annál átláthatóbb lesz a helyzet a dolgozók számára is.
9. Értékek bevitele
Hosszú távon azok sikeresek a közösségi hálózatokban, akik valamilyen értéket nyújtanak követőiknek. Ez az érték azonban nem ütközhet a fenti pontokban leírtakkal.
10. A közösségi média és a termelékenység
Tiltani vagy engedni kell a közösségi hálózatok használatát a munkahelyeken? A tapasztalatok szerint a teljes tiltás nem vezet eredményre. A legtöbb munkavállaló – a telefonhoz és az email használatához hasonlóan – itt is megtalálja a helyes arányt. Ehhez azonban az szükséges, hogy a feladatok kiadása és azok számonkérése egyértelmű legyen. Olyan munkakörökben, ahol az ügyfelekkel folytatott kommunikáció áll a középpontban, a közösségi média újabb, kiegészítőt csatornákat jelenthet.
Pécsi Ferenc
//soreo.biz/