4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A telefonkészülék ipar következő nagy kihívása a mobiltelefon felhasználók meggyőzése lesz a középkategóriás "okostelefonokra" való váltás szükségességéről. A sikeren vagy kudarcon egyes elektronikai nagyvállalatok, elsősorban is a Motorola és a SonyEricsson telefonkészülék gyártó érdekeltségeinek fennmaradása múlik.

A mobiltelefon készülékek piaca két táborra szakadt. Az egyik végletet a telefonálásra alkalmas egyszerű készülékek, a másik végletet a mindent tudó okostelefonok alkotják.

A globális mobiltelefon készülék piac darabszám szerinti forgalma az idén előreláthatólag 10 százalékkal csökken, mivel azonban a kereslet nagy részét a magasabb kategóriás készülékekre való váltás teszi ki, az értékesítési árbevétel ennél kisebb mértékben csökken, a második negyedévben például 7 százalékkal éves bázison.

A 300-500 dolláros árkategóriában például az Apple Inc. és a Research In Motion Ltd. értékesítései robbanásszerűen növekedtek - mutat rá Pierre Ferragu, a Bernstein Research szakértője. Észak-Amerikában a két cég értékesítései tavaly "állórajtból" úgy 40 millió darabra szöktek fel.

Már csak ez a tény is arra utal, hogy a mobiltelefon piac nem olyan gyenge mint amilyennek az első látásra tűnik, mivel vélhetőleg hatalmas látens keresletet képvisel a csak telefonálásra alkalmas egyszerű készülékek lecserélése iránti igény az adatforgalmazásra felkészített magasabb kategóriás készülékekre.

A piac kettészakadásával magyarázható az öt legnagyobb mobiltelefon készülék gyártó cég, a Nokia Corp., a Samsung C&T Corp., az LG Corp., a Motorola és a SonyEricsson értékesítésének ötödével való visszaesése a második negyedévben, éves bázison.

A piac megosztottságára utal, hogy a visszaesésből 8 százalékpont az Apple és a RIM okostelefonjaira átnyergelő felhasználóknak tulajdonítható, míg 12 százalékpont a piac zsugorodásának.

Mindez arra utal, hogy a gazdasági fellendülés megindulásával két egymással ellentétes irányzat alakulhat ki a mobiltelefon-piacon. Egyrészt a kereslet stabilizálódása várható, ami a Deutsche Bank piaci elemzőinek számításai szerint 9 százalékos készülék-kiszállítási növekedést jelenthet a gyenge 2009-es bázishoz képest, másrészt pedig a fogyasztói bizalom megszilárdulásával párhuzamosan megindulhat a felhasználói kereslet átáramlása az alacsonyabb piaci kategóriákból a 300-400 dolláros árkategóriák felé.

A RIM és az Apple riválisai által az elmúlt hetekben bemutatott modellek a magasabb piaci szegmenseket célozzák meg. A Nokia például a 600 dolláros kategóriába tartózó N97-es és a 700 dolláros N900-as modellekkel jelent meg.

A nyári szabadságok utáni szezonban újabb modellek kerülnek a piacra, közöttük is a Motorola nyílt forráskódú Android operációs rendszeren futó készülékei bírnak a legnagyobb stratégiai jelentőséggel. Ha az Android mellett elkötelezett Motorola modelljei kedvező fogadtatásra találnak a felhasználók körében, akkor az alkalmazás fejlesztők is nagyobb figyelmet szentelnek majd a nyílt forráskódú szoftvereknek. Az új modellek azért is fontosak, mivel a piaci középkategóriát célozzák meg, és ez lesz az a szegmens, amely meghatározza majd az egész iparág dinamikáját.

A felső kategóriás készülékek legnagyobb piaca jelenleg az Egyesült Államok és a középkategóriás készülékekre való átváltásra is itt kerül majd sor elsőként, amint beindul a gazdasági konszolidáció.

Az Android-alapú készülékek fogadtatása kulcsfontosságú a Motorola készülékgyártó üzletének jövője szempontjából. Mind a Motorola, mind a SonyEricsson piaci részesedése olyannyira lecsökkent, hogy már kétségessé vált készülékgyártó üzletáguk önállóságának megőrzése.

Az "okostelefonok" felső kategóriás piaci szegmense már kialakult. Az Öt Nagy készülékgyártó  így - szakértők szerint - a következő csatáit a középkategóriás szegmensekben vívja majd felhasználók magasabb kategóriákba csalogatásával.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!