A közgyűlés napirendjén a légitársaság tőkehelyzetének rendezése, valamint személyi kérdések (döntés igazgatósági és felügyelőbizottsági tagok visszahívásáról és megválasztásáról) szerepelnek. Előbbinek lehetséges módja az alaptőke leszállítása, majd az alaptőke felemelése és a légitársaság alapszabályának ennek megfelelő módosítása, derül ki a cég lapunkhoz eljuttatott közleményéből.
Pénzügyi stabilitást remél a Malév
A légitársaság egyúttal üdvözli a magyar-orosz gazdasági együttműködési kormányközi bizottság társelnöki találkozóját követő bejelentést, miszerint a Malév közvetett tulajdonosa az orosz állami Vnyesekonombank lesz (a pénzintézet a távozó orosz üzletember, Borisz Abramovics részesedését veszi majd át - a szerk.), az üzemeltetés pedig az Aeroflottal partnerségben történik a jövőben. Ez a Malév számára – tőkeerős tulajdonosi háttérrel – hosszú távon pénzügyi stabilitást jelent, állítja a közlemény.
Orosz lapértesülések szerint a szakmai irányítást átvevő Aeroflot Seremetyevo moszkvai repülőtérre viszi majd vissza a Malévet - amely csak nemrég helyezte át moszkvai bázisát az újjáépített Domogyedovóra -, és új járatokat jelöl ki a magyar légitársaságnak nem csupán Moszkva vonatkozásában, hanem Oroszország területén más célpontok, valamint a Távol-Kelet, így Kína felé. Szakértők azt is kiemelik, hogy a Malév-üzlet ugródeszkát jelent majd az Aeroflotnak Európába.
A közlemény hangsúlyozza, hogy a közvetett tulajdonosváltás révén a légitársaság tulajdonosi struktúrája nem módosul, változás a Malév 99,95 százalékos főtulajdonosán, az AirBridge Zrt.-n belül történik. Ez azonban a Malév magyar nemzeti légitársasági és európai uniós közösségi légifuvarozói státuszát, valamint oneworld tagságát nem érinti. A légitársaság két éve csatlakozott a szövetséghez, amely megengedi az együttműködést tagjainak a szövetségen kívüli légicégekkel, emeli ki a közlemény. (Az Aeroflot a rivális szövetség, a SkyTeam tagja - a szerk.)
Kisegíti az állam a Malévet
A Malév tőkehelyzetének rendezése azért is sürgető, mert a légitársaság bevallottan nehéz anyagi helyzetben van, 2008 végi adatok szerint mintegy négymilliárd forint lejárt adósságot görget maga előtt. Ezzel összefüggésben az mfor.hu értesülései szerint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. - a tervek szerint - megvásárolja a Malév földi kiszolgáló leánycégét, és vételárelőlegként 2,2 milliárd forintot juttat a légitársaságnak. Emellett az MNV Zrt. közvetve plusz 2,2 millió euróval (mintegy 630 millió forinttal) segíti a légitársaságot azáltal, hogy - tulajdonosi kölcsön formájában - ideiglenesen átvállalja a Malév Vagyonkezelő Kft.-vel szemben fennálló tartozását.
A tulajdonosi kölcsön folyósításáról szóló hírt korábban az MNV Zrt. közölte lapunkkal, a földi kiszolgáló leánycég tervezett eladásáról szóló információnkat kérdésünkre eddig sem a Pénzügyminisztérium, sem az MNV Zrt., sem a Malév Zrt. nem kommentálta.
Menedzsment Fórum