4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár az MFB irányításával megmentési tervet dolgoznak ki a likviditási válságban lévő Transelektro számára, a bankok a további hiteleket Székely távozásához köthetik. A tárgyalások a héten mind a gazdasági tárcával, mind a pénzintézetekkel folytatódnak, derül ki az mfor.hu körképéből.

A Népszabadság úgy tudja, a több tízmilliárd forint elvesztését kockáztató pénzintézetek várhatóan a jelenlegi tulajdonosok, elsősorban Székely Péter távozásához kötik a cégbirodalom újabb megsegítését. A kormányzati döntésre váró Magyar Fejlesztési Bank (MFB) és az Eximbank mintegy húszmilliárd, a kereskedelmi bankok (köztük az OTP, az IEB, az MKB, a Raiffeisen és az Erste) szintén húszmilliárd forint hitelt nyújtott eddig a csoportnak.

Mint ismert, Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter pénteken fogadta Székely Pétert, a Transelektro Csoport elnökét. A tárgyalás témái között szerepelt a cégcsoport piaci helyzete és versenyképességi kilátásai. Emellett áttekintették, milyen okok vezettek a csoport pénzügyi problémáihoz.

Ábrahám Gergely szóvivő elmondta: a gazdasági és közlekedési tárca minden olyan segítséget megad a Transelektro Csoportnak, amely összhangban van az Európai Unió versenyjogával és a tulajdonosok, főként az MFB érdekeivel - mondta pénteken.

A Transelektro szerint az "átmeneti likviditási-finanszírozási válságot" olyan tényezők idézték elő, mint az utóbbi években rendkívül erős forint, a magas kamatlábak, a világpiacon jelentősen megemelkedett alapanyagárak, a magyarországi körbetartozások, a magyar tulajdonú cégekre jellemző tőkehiány és az ipari csoporton belüli vezetői hiányosságok, derül ki az mfor.hu-hoz eljuttatott közleményből.

[ajanlo=1176][igazitas=left/]Kóka leszögezte: a gazdasági tárca a magyar ipari kultúra védelmén és az iparpolitikai célokon kívül segít megtartani a csoport több ezer alkalmazottjának munkahelyét is. A miniszter egy reorganizációs, finanszírozási terv elkészítését várja a tulajdonosoktól, és ehhez szakmai, illetve anyagi segítséget ad: a terv elkészítésének költségeit a tárca és háttérintézményei állják.

Kóka független szakértői véleményeket is kér a vállalatcsoport helyzetéről és hosszú távú üzleti kilátásairól. A tárgyalások a jövő héten folytatódnak.

A Transelektro tájékoztatása szerint a kialakult helyzet megoldására nem csak a kormány, hanem az APEH, az MFB és a kereskedelmi bankok képviselőivel is folytatnak tárgyalásokat. A tulajdonosok ezeken megerősítették, hogy készek a megoldáshoz a maguk részéről is jelentősen hozzájárulni.

Sajtóértesülések alapján a csoport szállítók felé fennálló lejárt tartozásai mintegy 5 milliárd forintot tesznek ki. A Transelektro szerint a szállítói tartozások és a vevői követelések azonos nagyságrendűek.

Mint ismert, az egyik legnehezebb helyzetbe a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. (GTK) került, amely ellen tavaly felszámolási eljárást kezdeményezett a Horváth Ipari Karbantartó Kft. A társaságnak végül sikerült rendezni közel 17 millió forintos adósságát.

[ajanlo=1373][igazitas=right/]Egyes információk szerint a mostani krízis a GTK MÁV-tendert nyert Stadlerrel fennálló kapcsolatát is veszélyezteti. A Népszabadság úgy tudja: amennyiben a magyar cég a svájci társaság által határidőül szabott február 28-ig nem tudja bevásárolni magát - mintegy egymilliárd forintos költséggel - a vonatok gyártásához szükséges MÁV Északi Járműjavító Kft. tulajdonosai közé, akkor eleshet a tenderhez kapcsolódó 7,5 milliárd forintos megrendeléstől.

Céges közlés szerint az ipari csoport éves árbevétele 30-35 milliárd forint körül mozog, ennek 60-70 százaléka exportból származik. Mintegy 2000 főt foglalkoztat, a mögötte lévő beszállítói körben pedig 5-6000 ember talál munkát.

A Transelektro úgy véli: tevékenységük bővül, rendelésállományuk belföldön és külföldön is növekszik, így forgalom tekintetében komoly növekedési potenciállal rendelkeznek.

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
A bankoktól vár védelmet a Transelektro
Lecserélik a Ganz Transelektro vezetőségét
Újabb vezércserékről döntöttek a Transelektro Csoportnál
Székely: még egy évig várnunk kell a Stadler-vonatokra

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!