Alistair Darling brit közlekedési miniszter csütörtökön bejelentette, hogy újjá kívánja szervezni a vasút működtetésének eddigi rendszerét. Elemzők szerint az általa vázolt elképzelések egyértelműen az állami kontroll növekedésének irányába mutatnak.
A jövőben a közlekedési miniszter maga akarja eldönteni, mennyivel támogatja az állam vasutat, illetve az pontosan mire használhatja a szubvenciókat. Ez eddig az Office of the Rail Regulator nevű független hatóság feladata volt, az azonban az utóbbi időben többször is kivívta a minisztérium haragját, mivel túl magas támogatási összegekre tartott igényt.
Szintén a kontroll növelésére tett kísérletet jelzi az az elképzelés, hogy a jövőben nagyobb kompetencia jutna az elvileg magán, ám gyakorlatilag köztulajdonban lévő Network Rail vasúthálózati társaságnak is, amely például a menetrendek tervezésének feladatát is átvenné, értesült a Neue Zürcher Zeitung.
A privatizált cégek közül a brit vasút már eddig is sok problémát okozott. Míg a hajdanán állami, ma már magánkézben lévő vállalatok - British Telekom, British Petrol, British Airways - feltalálták magukat a magánszektorban, addig a vasút még ma is a privátgazdaság és az állami szubvenciók között lavíroz. Habár a vonatforgalmat magáncégek biztosítják, elemzők szerint az állam - Európában csaknem példátlan módon - közvetlenül bele kíván szólni abba, mire mennyi pénzt lehessen fordítani.
Míg egyes politikai erők a piacnak juttatnának nagyobb szerepet, addig mások a vasút teljes visszaállamosítását szeretnék elérni.
(Menedzsment Fórum)
Fokozná a kontrollt az állam a privatizált brit vasút felett
A brit közlekedési miniszter azt tervezi, hogy a jövőben az eddigieknél nagyobb kontrollt gyakorol majd a vasút felett. A vonatokat jelenleg magánkézben lévő társaságok üzemeltetik.