5p

Újabb járat indításával és a heti járatszámok növelésével kívánja erősíteni ferihegyi pozícióit ősztől a WizzAir. Váradi József, a diszkont-légitársaság vezérigazgatója szerint az orosz kézbe került Malév jelentősen meggyengül majd, a SkyEurope pedig fel fogja adni Budapestet, s így a WizzAir szinte egyeduralkodó lesz a magyar piacon. A SkyEurope mindenesetre cáfolja a korábban a szlovák sajtóban is felreppent híresztelést. Mfor.hu tudósítás.

Melyikük marad fenn? (Mfor-montázs)

A 2007-es téli menetrendben újraindítja egy korábban egyszer már megszüntetett útvonalát a WizzAir: a cég októbertől hetente négy járatot közlekedtet majd Budapestről Milánóba, jelentette be hétfői sajtótájékoztatóján Váradi József.

A diszkont-légitársaság vezérigazgatója szerint ősztől további négy útvonalon növelik majd a járatszámot: a London melletti Lutonba hetente kilencszer, Rómába (Ciampinóba) hatszor, a Párizs melletti Beauvais-ba négyszer, Eindhovenbe pedig szintén négyszer repülnek majd a WizzAir-gépek. Ez összesen húsz százalékos bővülést jelez a magyar piacon a téli menetrendben a korábbi tervekhez képest.

Váradi: eltűnhet a SkyEurope

Mindez egyelőre a hivatalos várakozásokat jelzi, Váradi azonban egy ennél lényegesen vadabb szcenáriót is felvázolt az egybegyűlt újságíróknak. Ennek lényege, hogy a magyar piacot uraló három légitársaság közül a SkyEurope rövidesen eltűnik Budapestről, a privatizáción átesett Malév pozíciói jelentősen meggyengülnek, s az így keletkező űrt a Wizz Air - s esetleg, másodsorban az ősztől megjelenő Ryanair - tölti majd be.

Váradi: átalakul a piac

Ami a legnagyobb vetélytársat illeti, Váradi úgy véli: a hazai fapados piac egyik zászlóshajójának számító SkyEurope néhány hónapon belül mind Magyarországon, mind Lengyelországban be fogja szüntetni működését. A vezérigazgató azt sem tartja elképzelhetetlennek, hogy a bécsi és pozsonyi tőzsdén is jelenlévő cég rövidesen csődöt fog jelenteni, ez azonban - mint mondta - tulajdonosi döntéstől függ majd.

SkyEurope: nem vonulunk ki

A pozsonyi székhelyű légitársaság mindenesetre határozottan cáfolta a kivonulásáról szóló híresztelést. "Egyetlen bázisunk bezárása sincs napirenden" - nyilatkozta lapunknak Hegedűs Judit, a SkyEurope PR-menedzsere.

Váradi szerint a vetélytárs problémáit jelzi az is, hogy jelenleg nem lehet a budapesti járatokra helyet foglalni a téli menetrendben, márpedig a légitársaságok legkevesebb négy hónappal a gépek indulása előtt lehetővé szokták tenni ezt.
"A téli menetrendet három fázisban alakítjuk ki. A pozsonyi, a prágai és a bécsi bázis esetében ez már elkészült, a budapesti menetrendet pedig pár napon belül közzé fogjuk tenni" - válaszolta a felvetésre Hegedűs Judit. Azzal kapcsolatban nem kívánt találgatásokba bocsátkozni, hogy a Ferihegyen kínált kapacitás eléri-e majd az előző év azonos időszakáét.

A Ryanairtől sem tart a WizzAir

Váradi egyébként a másik vetélytársnak, a Malévnak is meglehetősen borús jövőt jósolt. A vezérigazgató szerint az idén tavasszal az orosz tulajdoni hátterű AirBridge Zrt. tulajdonába került légitársaság a hatalmas veszteségek és a rossz piaci pozíciók miatt komolyan visszafogja majd kapacitásait, véli Váradi.

Ha a fenti forgatókönyv megvalósul, akkor az utasszámot tekintve Ferihegyen jelenleg is piacvezetőnek számító WizzAir szinte egyedül fogja uralni a magyar piacot, s ezen - várakozásaik szerint - a Ryanair őszi megjelenése sem változtat majd sokat.

"Lengyelországban a diszkont-piac egyharmadát a Wizz, egynegyedét a Ryanair birtokolja. Ott ebben a szegmensben csak ez a két légitársaság képes növekedni. Magyarországon is hasonló forgatókönyvre számítok" - mondta el lapunk kérdésére Váradi. Szerinte egyébként nem valószínű, hogy a Ryanair rövidtávon lerohanja a magyar piacot, "csupán" a Budapestről jelenleg öt városba repülő Easyjet szintjére növi majd ki magát.

Fejcserék a WizzAirnél is

A közelmúltban egyébként - a SkyEurope-hoz hasonlóan - a WizzAir is komolyan átalakította menedzsmentjét. Így például létrehozták a kereskedelmi igazgató posztot, ahová az EasyJettől igazoltak vezetőt, a pénzügyi igazgatói posztot egy volt Brirish Airways-menedzser tölti be, s szintén új ember került az operatív igazgatói székbe.

Arra az újságírói kérdésre, miszerint ezek a fejcserék nem azt jelzik-e, hogy a WizzAir teljesítménye sem a tervek szerint alakul, Váradi annyit közölt: a változtatások célja az volt, hogy más légitársaságoknál már jelentős tapasztalatokat szerzett szakembereket szerződtessenek a fontos posztokra. Váradi konkrét számokat nem említve annyit közölt: a WizzAir tőkehelyzete rendben van, nincs napi problémájuk és pénzügyi teljesítményük is a terveknek megfelelően alakul.

Cégbírósági adatokból annyit mindenesetre tudni lehet, hogy - mint arról a Népszabadság korábban beszámolt - a SkyEurope a 2006-os pénzügyi évben átszámítva mínusz 14 milliárd, a Wizz Air pedig mínusz 5,4 milliárd forintos üzemi eredményt volt kénytelen elkönyvelni.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!