A 2007-es téli menetrendben újraindítja egy korábban egyszer már megszüntetett útvonalát a WizzAir: a cég októbertől hetente négy járatot közlekedtet majd Budapestről Milánóba, jelentette be hétfői sajtótájékoztatóján Váradi József.
A diszkont-légitársaság vezérigazgatója szerint ősztől további négy útvonalon növelik majd a járatszámot: a London melletti Lutonba hetente kilencszer, Rómába (Ciampinóba) hatszor, a Párizs melletti Beauvais-ba négyszer, Eindhovenbe pedig szintén négyszer repülnek majd a WizzAir-gépek. Ez összesen húsz százalékos bővülést jelez a magyar piacon a téli menetrendben a korábbi tervekhez képest.
Váradi: eltűnhet a SkyEurope
Mindez egyelőre a hivatalos várakozásokat jelzi, Váradi azonban egy ennél lényegesen vadabb szcenáriót is felvázolt az egybegyűlt újságíróknak. Ennek lényege, hogy a magyar piacot uraló három légitársaság közül a SkyEurope rövidesen eltűnik Budapestről, a privatizáción átesett Malév pozíciói jelentősen meggyengülnek, s az így keletkező űrt a Wizz Air - s esetleg, másodsorban az ősztől megjelenő Ryanair - tölti majd be.
Ami a legnagyobb vetélytársat illeti, Váradi úgy véli: a hazai fapados piac egyik zászlóshajójának számító SkyEurope néhány hónapon belül mind Magyarországon, mind Lengyelországban be fogja szüntetni működését. A vezérigazgató azt sem tartja elképzelhetetlennek, hogy a bécsi és pozsonyi tőzsdén is jelenlévő cég rövidesen csődöt fog jelenteni, ez azonban - mint mondta - tulajdonosi döntéstől függ majd.
SkyEurope: nem vonulunk ki
A pozsonyi székhelyű légitársaság mindenesetre határozottan cáfolta a kivonulásáról szóló híresztelést. "Egyetlen bázisunk bezárása sincs napirenden" - nyilatkozta lapunknak Hegedűs Judit, a SkyEurope PR-menedzsere.
Váradi szerint a vetélytárs problémáit jelzi az is, hogy jelenleg nem lehet a budapesti járatokra helyet foglalni a téli menetrendben, márpedig a légitársaságok legkevesebb négy hónappal a gépek indulása előtt lehetővé szokták tenni ezt.
A Ryanairtől sem tart a WizzAir
Váradi egyébként a másik vetélytársnak, a Malévnak is meglehetősen borús jövőt jósolt. A vezérigazgató szerint az idén tavasszal az orosz tulajdoni hátterű AirBridge Zrt. tulajdonába került légitársaság a hatalmas veszteségek és a rossz piaci pozíciók miatt komolyan visszafogja majd kapacitásait, véli Váradi.
Ha a fenti forgatókönyv megvalósul, akkor az utasszámot tekintve Ferihegyen jelenleg is piacvezetőnek számító WizzAir szinte egyedül fogja uralni a magyar piacot, s ezen - várakozásaik szerint - a Ryanair őszi megjelenése sem változtat majd sokat.
"Lengyelországban a diszkont-piac egyharmadát a Wizz, egynegyedét a Ryanair birtokolja. Ott ebben a szegmensben csak ez a két légitársaság képes növekedni. Magyarországon is hasonló forgatókönyvre számítok" - mondta el lapunk kérdésére Váradi. Szerinte egyébként nem valószínű, hogy a Ryanair rövidtávon lerohanja a magyar piacot, "csupán" a Budapestről jelenleg öt városba repülő Easyjet szintjére növi majd ki magát.
A közelmúltban egyébként - a SkyEurope-hoz hasonlóan - a WizzAir is komolyan átalakította menedzsmentjét. Így például létrehozták a kereskedelmi igazgató posztot, ahová az EasyJettől igazoltak vezetőt, a pénzügyi igazgatói posztot egy volt Brirish Airways-menedzser tölti be, s szintén új ember került az operatív igazgatói székbe.
Arra az újságírói kérdésre, miszerint ezek a fejcserék nem azt jelzik-e, hogy a WizzAir teljesítménye sem a tervek szerint alakul, Váradi annyit közölt: a változtatások célja az volt, hogy más légitársaságoknál már jelentős tapasztalatokat szerzett szakembereket szerződtessenek a fontos posztokra. Váradi konkrét számokat nem említve annyit közölt: a WizzAir tőkehelyzete rendben van, nincs napi problémájuk és pénzügyi teljesítményük is a terveknek megfelelően alakul.
Cégbírósági adatokból annyit mindenesetre tudni lehet, hogy - mint arról a Népszabadság korábban beszámolt - a SkyEurope a 2006-os pénzügyi évben átszámítva mínusz 14 milliárd, a Wizz Air pedig mínusz 5,4 milliárd forintos üzemi eredményt volt kénytelen elkönyvelni.
Wéber BalázsMenedzsment Fórum