Továbbra is meghatározó a hazai kereskedelem, illetve a magyar-horvát kapcsolatok fejlesztése területén a rijekai kikötő, hiszen az adriai város Magyarország számára az egyik legfontosabb tengeri kijárat. Ennek megfelelően az elérhetőség, illetve az infrastrukturális rendszerek fejlesztése a magyar közlekedéspolitika egyik lényeges fejezete - nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Ruppert László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium közlekedésügyekért felelős helyettes államtitkára.
A kikötő újkori történetében az egyik legnagyobb fejlesztésre készül egy magyar-hotvát vegyesvállalat, a Ganz Port Rijeka Rt. Az 5l százalékban magyar tulajdonú cég 31 millió dollárt költ a kikötői infrastruktúra és új tárolók építésére. Egyelőre nincs egyezség a koncesszió időtartamában: a horvát állam ugyanis 12 év koncessziót ajánlott, a befektetők pedig 33 évig szeretnének a kikötőben tevékenykedni. Ruppert László elmondta: a jobb megközelítés érdekében a vasút és a közúti infrastruktúra fejlesztése a legfontosabb. Az V. páneurópai korridor részeként a Budapest-Dombóvár-Gyékényes vasútvonalat fejlesztik, ehhez várhatóan európai uniós támogatást igényelhet Magyarország.
A horvát-magyar közlekedési kapcsolatokat javítja továbbá a déli irányú Pécs-Villány-Magyarboly szakasz, amelynek rehabilitációja 29 millió euróba kerül. A vasút mellett mindkét ország prioritásként kezeli a Budapestet Rijekával összekötő autópályát, Ruppert László szerint pedig az illetékes vegyesbizottságok hamarosan kijelölik az M6-os autópálya határmetszéspontjának helyét. A rijekai kikötő történetéről nyílt kiállítás tegnap a Közlekedési Múzeumban, a tárlat a város elmúlt öt évszázadát mutatja be.
Fontos kapcsolat a rijekai kikötő
Továbbra is meghatározó a hazai kereskedelem, illetve a magyar-horvát kapcsolatok fejlesztése területén a rijekai kikötő.