5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy hónapon belül negyedik alkalommal tartanak kedden országos sztrájknapot Franciaországban a kormány nyugdíjreform-tervezete ellen: reggel óta fennakadások vannak a vasúti, a légi és a városi tömegközeledésben, s ezúttal a gimnazisták és az egyetemisták is csatlakoztak a megmozduláshoz.

A nap folyamán 244 városban tartanak utcai felvonulásokat, ahova ismét milliókat várnak a szervezők. Az előző tiltakozó napokon a szakszervezetek szerint 3 millióan, a rendőrség szerint 1 millióan vettek részt a tüntetéseken.

Egyes szektorokban, elsősorban a közlekedésben határozatlan időre meghirdetett munkabeszüntetés akár szombatig is eltarthat, amikor is újabb utcai felvonulást szerveznek a szakszervezetek.

A vasutasok a korábbiakhoz hasonló arányban vesznek részt a megmozdulásban: megközelítőleg negyven százalékuk sztrájkol. A kötelező minimum szolgáltatásnak megfelelően az előzetesen bejelentett menetrend szerint a belföldi vonatoknak harmada közlekedik, a külföldi járatokat kevésbé, a Londont Párizzsal összekötő Eurostar vonatait pedig egyáltalán nem érinti a munkabeszüntetés. A párizsi Roissy-Charles de Gaulle repülőtéren a járatok harminc százalékát, az Orlyn felét törölték. A párizsi tömegközlekedésben a vártnál kisebb a fennakadás: a metrók háromnegyed jár.

Nagyobb gondot jelent, hogy az olajfinomítókban meghirdetett határozatlan idejű sztrájk üzemanyaghiánnyal fenyeget. Franciaország 12 olajfinomítójából kedden a Totalhoz tartozó hatban teljesen leállt a termelés és további négy is csatlakozott a munkabeszüntetéshez.

Marseille kikötőjének energiaszállítókat fogadó termináljain mér két hete sztrájkolnak a kikötői dolgozók. Jelenleg 85 olaj-, illetve gázszállító hajó várakozik a tengeren. A Franciaországhoz tartozó Korzika szigetére elvileg a marseille-i kikötőből hajókon szállítják az üzemanyagot, de azok a sztrájk miatt nem tudnak elindulni, ezért a szigetet egy átmeneti üzemanyaghiány miatt már napok óta Olaszországból látják el olajjal.

Az oktatási minisztérium szerint Franciaország 4302 középiskolájából délelőtt háromszázban csatlakoztak a diákok a tiltakozó megmozduláshoz. A tanároknak a szakszervezetek szerint 45-48 százaléka nem tartotta meg az óráit, a tárca szerint csak húsz százalékuk sztrájkolt. A postásoknak a korábbi megmozdulásokhoz hasonlóan mintegy ötöde csatlakozott a munkabeszüntetéshez.

A tiltakozás tárgyát képező nyugdíjreform tervezetét a nemzetgyűlés már elfogadta, a szenátusban a héten zárul le róla a vita, de a nyugdíjkorhatár emelését előíró, leginkább vitatott passzust hétfőn este elfogadták a szenátorok. A törvényről várhatóan még a hónap vége előtt végszavazást tart a parlament.

A tiltakozási hullám nyomására Nicolas Sarkozy francia államfő múlt csütörtökön a legalább három gyereket, illetve fogyatékosokat nevelő nőknek kisebb engedményeket tett a mandátuma legfőbb ügyének tekintett nyugdíjreformban, de a legfontosabb elemein továbbra sem hajlandó változtatni. A csomag egyik legfontosabb intézkedése a nyugdíjkorhatár fokozatos felemelése 60-ról 62 évre, valamint a közszférában dolgozók járulékának és a magas jövedelmek adójának egyszázalékos növelése. Ezenkívül a teljes összegű nyugdíj a jelenlegi 65 helyett ezentúl 67 évtől jár majd, vagy 41 és fél év munkaviszony után.

A kormány álláspontja szerint a reform alapvető célja az újraelosztáson alapuló nyugdíjrendszer megmentése, azaz hogy az idén 10 milliárd eurós hiányt felhalmozó állami nyugdíjpénztár 2018-ra egyensúlyba kerüljön. A gazdasági válság elmúlt két évében a francia nyugdíjrendszer deficitije háromszorosára nőtt: a közel negyven kiegészítő állami- és magánpénztár hiányával együtt a rendszer deficitje idén elérheti a 32 milliárd eurót, 2020-ra pedig 45 milliárd euróra emelkedhet, ha nem történnek megelőző intézkedések.

A felmérések szerint a franciák jelentős része támogatja a tiltakozási hullámot: 69 százalékuk egyetért a szakszervezetek követeléseivel, 66 százalékuk pedig azt is támogatja, hogy határozatlan idejű sztrájkkal próbálják meg a munkavállalók tárgyalóasztalhoz kényszeríteni a kormányt a reform esetleges visszavonása érdekében.

A sajtó összetettebben ítéli meg a megmozdulást. A regionális lapok arra hívták fel a figyelmet, hogy az államfő mandátuma, illetve a rá jellemző hajthatatlanság szimbólumává tette a nyugdíjreform végigvitelét. A felmérések viszont azt mutatják, hogy elvesztette a közvélemény támogatásáért vívott csatát, amelyet egyértelműen a szakszervezetek nyertek meg.

A gazdasági lapok (La Tribune, Les Échos) és a konzervatív Le Figaro szerint nehéz dolga van a kormánynak, amikor azok a 12-14 éves gimnazisták tüntetnek a nyugdíjreform ellen, akik még soha nem dolgoztak, és nem is fognak munkát találni egy olyan országban, amely elutasítva a reformokat, nem készül fel a jövőre.

A baloldali Libération szerint a kormánynak kompromisszumképesebbnek kellene lennie, de a szakszervezeti vezetőknek is tudniuk kell, hogy nem ringathatják illúziókba az országot. A liberális Le Monde szerint az a tény, hogy Franciaországban tiltakoznak a világon a legtöbbet, arra utal, hogy a társadalom "politikailag jól van", a sztrájk ugyanis a demokratikus életerő jele.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!