A magyar vasútat egy angol vállalkozó rabolta ki
Érdekes helyzetet teremtett, hogy az építkezés befejezése kevés híján egybe esett a kiegyezéssel. Az újonnan felálló Andrássy kabinet egyik legelső döntése volt állami kézbe venni e szakaszt. Az erről szóló szerződést július elején írták alá: a kormány 7,5 millió forintért szőröstől-bőröstől megvette az időközben Északi Vasútra keresztelt firmát - mely 1868-ban a Magyar Királyi Államvasutak Üzletigazgatósága nevet vette fel...

Kis híján tönkretett minket

A korai magyar vasút történetének egyik legsötétebb figurája kétségtelenül Charles Waring angol vállalkozó volt. A Magyar Királyságot kevés híján államcsődbe döntő férfit egy belga bankház küldte hozzánk, hogy a Nagyvárad-Brassó között futó Keleti Vasút ügyét felkarolja. A pénzemberek e szakasz Herz Gyula mérnök által elkészített rajzait a forradalom leverése után szerezték meg, s a kiegyezés után határozták el, érdemes befektetni az ügyletbe.
Az akkori Közmunka- és Közlekedésügyi Minisztérium államtitkára hárommillió forint zsebpénzért a leendő szakaszra kiírt versenytárgyaláson Charles Waringot hozta ki győztesnek. Az időközben hirtelen megmagyarosodott Waring Károly Párizsba ment, ahol a kabinettől megkapott koncessziót eladta egy banknak, amely ezt tovább passzolta a még megalakulás előtt álló Keleti Vasút Társaságnak. Waring természetesen itt is szerepelt; őt nevezték ki fővállalkozónak. A panamista a részvények kibocsátása előtt 7,3 millió forintot emelt ki a kasszából, majd a részvénykibocsátáskor újabb másfél milliót ügyeskedett össze magának. Mivel az angol vállalkozó és a magyar állam garanciája igen vonzóvá tett a céget, még Spanyolországból is jegyeztek papírokat.
Egy utólag készült vizsgálat szerint 1871-ben az Angol-Osztrák Bank trezorjaiban mindössze 16 millió forint maradt. A külföldi és hazai lapok egyre többet írtak az ügyről, így a papírok 65, majd 25 százalékra estek. Közben a nemzetközi - s vele a magyar - pénzügyi rendszer is megrokkant, így a csőd bejelentése után azt majdnem kiterjesztették magára az államra is.
Végül a vonalat államosították, s a részvényeseknek a tőke egyharmadát adták kárpótlásul...
(Folytatjuk)
Lázin Miklós András
Menedzsment Fórum