5p

Magyar fuvarozók sem versenyezhetnek teljesen szabadon az EU belföldi szállítási piacán a jelenlegi tagállamok cégeivel, ha megvalósul Németország kérése.

Az EU részéről a kabotázsforgalomra kért átmeneti mentesség lehetősége is szerepel ugyanis azon opciók között, amelyekben Brüsszelben gondolkodnak a közúti fuvarozás kapcsán. Magyarország 2006 végéig kért a belföldi szállításban türelmi időt, ám a jelek szerint ez akár még elsietett lépésnek is bizonyulhat.

Nem kizárt, hogy a kabotázsforgalomban az EU átmeneti időre szóló mentességet fog kérni saját piaca korlátozásmentes megnyitásához a majdani új tagok előtt -- mondta Eneko Landaburu, az Európai Bizottság bővítési főigazgatója a Világgazdaságnak. Szerinte a nemzetközi szállítások piacát viszont esetleg már a taggá válás napjától kezdődően liberalizálják, legalábbis azon jelölt országokkal, amelyek készek e téren teljes egészében átvenni a közösségi joganyagot.

Az Európai Bizottság Landaburu szerint "a közeli napokban" terjeszt részletes jelentést a csatlakozási tárgyalások közlekedési fejezetéről a soros elnöki tisztséget jelenleg betöltő Svédország elé. Noha a témáról az uniós bővítési stratégiában szereplő útiterv szerint csak 2001 második felében tárgyalnak majd a jelöltekkel, a bizottsági jelentés már most utal az őszi fordulón képviselendő uniós álláspont lehetséges alternatíváira, s választási lehetőségeket kínál a tagállamoknak.

Az unióban számos fuvarozócég növekvő aggodalommal tekint a közúti szállítási piac bővítéssel járó megnyitása elé - közölte Landaburu.

Ezek a cégek attól tartanak, hogy a -- jelölt országokban ma még jellemző -- lényegesen alacsonyabb bérköltségek jelentős mértékben befolyásolják a versenyfeltételeket -- tette hozzá az igazgató, aki egyúttal az Európai Bizottság főtárgyalói tisztét is betölti a csatlakozási tárgyalásokon. Különösen német, osztrák és részben dán szakmai körökben már a csatlakozási tárgyalások megkezdése óta növekvő nyomást gyakorolnak az uniós intézményekre a szerintük "tisztességtelen" kelet-európai konkurencia átmeneti feltartóztatása érdekében, ellenkező esetben a határ menti övezetekben munkahelyek ezreinek elvesztését helyezve kilátásba.

A Világgazdaság birtokába került említett bizottsági előterjesztés összefoglalójából kitűnik, hogy az Európai Bizottság a közlekedési dosszié esetében valóban a közúti szállítást tekinti főként olyan területnek, ahol közösségi részről problémát jelenthet a szektor azonnali liberalizációja a bővítés után. Az anyag megerősíti, hogy Németország mindenképpen szükségesnek vélné a fokozatosságot az EU-piac megnyitásakor.

Ennek kapcsán utalnak arra, hogy német szakmai szervezetek mintegy 80 ezer munkahely sorsát látják veszélyeztetve abban az esetben, ha a lényegesen olcsóbb cseh és lengyel határ menti fuvarozócégek a jelenlegi feltételek mellett "rászabadulhatnak" a szomszédos német piacra. A német megközelítés voltaképpen már a taggá válás előtt, kétoldalú tárgyalások részeként szeretné az időben elnyújtott fokozatos nyitást ütemezni, átmeneti derogációt valószínűsítve a csatlakozási szerződés életbelépése utánra, míg Ausztria és Görögország a taggá válás pillanatától tartana hasonlót elképzelhetőnek.

Ami a nemzetközi fuvarozást és az ezzel járó tranzitforgalmat illeti, az Európai Bizottság a jelek szerint alapvetően kétféle forgatókönyvet tart leginkább követhetőnek. Az egyik a taggá válás pillanatában teljesen megnyitná a piacot mindazon csatlakozó országok előtt, amelyek maguk is készek hasonló lépésre, és hiánytalanul átvették az uniós közlekedési acquist. Esetükben a közösségi piacra jutás ütemezése a tagságig részint a kétoldalú, részint pedig a nemzetközi megállapodások által szabályozott többoldalú kvóták fokozatos bővítésével volna kezelhető.

Ennek lehet alternatívája, ha az EU miniszteri tanácsa felhatalmazza az Európai Bizottságot új multilaterális megállapodás kitárgyalására a tagjelöltekkel, ily módon készítve elő a terepet a köz- és vasúti szállítási piacok integrálásához. Bizottsági körökben ugyanakkor úgy látják, hogy az utóbbi a gyakorlatban aligha volna kivitelezhető, mivel brüsszeli becslések szerint egy ilyen megállapodás kitárgyalása és elfogadása legalább két évet vesz igénybe, ami elfogadhatatlan mértékben feltartaná a csatlakozási tárgyalásokon folyó munkát.

Jelenleg három forrásból kaphat áthaladási engedélyt valamely jelölt ország: részint az egyes tagállamokkal letárgyalt kétoldalú egyezmény révén, részint az Európai Közlekedési Miniszterek Tanácsa (ECMT) keretében véglegesített multilaterális kvótákból részesedve, részint pedig az EU-val kötött közúti teherfuvarozási és kombinált árufuvarozási tranzitmegállapodás keretében. Az ECMT-nek Magyarország is tagja, ahol legutóbb mintegy évi 6000 tranzitengedélyre kapott jogosultságot (felhasználási szabálya, hogy 3000-nél több egyetlen relációban nem élhető fel, azaz nem lehet az egészet például az Ausztrián áthaladó tranzitra használni). Szakértői körökben úgy vélik, hogy voltaképpen az ECMT-kvótarendszer továbbfejlesztése és bővítése lehetne az optimális eszköz a jelöltek viszonylag leginkább bonyodalommentes integrálására.

A közlekedési fejezet egészét tekintve amúgy az igazán fajsúlyos magyar tárgyalási nehézséget ismert módon elsősorban a légi közlekedés és a vasúti szállítás jelentik (VG, 2001. január 26.) -- az előbbi főként a Malév gyengélkedése, az utóbbi a vasúthasználati tranzitdíjak elvesztése miatt. Ezeket a területeket azonban bizottsági részről az EU számára viszonylag kevésbé problematikusnak tekintik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!