3p

Kedden jelentette be a Molson Coors sörgyár, hogy felvásárolja a StarBev, a kilenc kelet-közép-európai sörgyárat üzemeltető céget, így a Borsodi Sörgyár is új tulajdonost kap. A felvásárlás 3,54 milliárd dollárért, vagyis közel 750 milliárd forintért történik. Mfor.hu-háttér.

Az Anheuser-Busch InBev közép-kelet-európai sörgyárai StarBev-ként közel két és fél évvel ezelőtt került a CVC Capital Partners befektetői tulajdonába 2,23 milliárd dolláros (470 milliárd forint) cégértéken, így most több mint 1,2 milliárd dollárt (260 milliárd forintot) nyert az üzleten a londoni befektetői csoport. A Molson többek között azért is döntött a felvásárlás mellett, mert a lépés illeszkedik a cég stratégiájába, mely szerint szeretnék erősíteni a jelenlétüket a feltörekvő piacokon, ugyanakkor szélesíték a prémium márka portfólióját. Ez utóbbit mindenképpen nagymértékben segítheti az évi 13,3 millió hektoliter sört gyártó StarBev több mint 20 tételből álló portfóliója, melyben a Borsodi mellett a Kamenitza, vagy a Bergenbier is megtalálható, de hivatalos forgalmazója a Stella Artois-nak, vagy a Leffe-nek is. 

A Molson Coors elvárásai szerint a tranzakció azonnali bevétel növekedést jelent, ami a pénzforgalomban egy év után nagyjából plusz 120 millió dollárt eredményez, a 2015-ös adózás előtti eredményhez pedig nagyjából plusz 50 millió dollárral járul hozzá, elsősorban a hatékony termelés, a beszerzés, illetve a kapcsolt területek eredményességének köszönhetően.

A tranzakció, az európai versenyhatóságok jóváhagyása után, várhatóan 2012 második negyedévében zárul. A zárást követően a jelenleg 4100 főt foglalkoztató StarBev külön üzleti egységként fog működni a Molson Coors-on belül és megtartja csehországi székhelyét. A Molson Coors várakozásai szerint a tranzakció már a felvásárlást követő első teljes évben a nyereség növekedését eredményezi és 2015-re mintegy 50 millió dollár értékű adózás előtti üzemi szinergiát generál.

Mivel a StarBev gyakorlatilag változatlan formában működhet tovább a jelenlegi információkból kiindulva, Magyarország egyik legnagyobb sörgyárát sem biztos, hogy jelentős változások fogják érni. A cég egyébként 35 évvel ezelőtt alakult, a legnépszerűbb terméke pedig itthon a Borsodi Sör. A jelenleg elérhető legfrissebb beszámoló szerint 2010-ben 30 milliárd forintos értékesítési árbevételt realizálhatott, ami közel 5 milliárddal volt kevesebb az előző évinél. A mérleg szerinti eredménye azonban közel harmadára apadt 2009-hez viszonyítva, amikor is 998 milliót realizáltak, 2010-ben viszont már "csak" 302 millió maradt a végére. 

Kicsoda a Molson Coors?

A Molson Coors nevéhez több mint 65 márka kötődik, így például a Pilsner Urquell, a Heineken, a "sajátmárkás" Molson sörök, az Amstel Light vagy a Miller. A cég történelme egészen 1774-ig vezethető vissza, bár a honlapjuk szerint nem is egy, hanem rögtön három születésnapot is ünnepelhetnek évről évre: az egyik 1774-hez, a második 1786-hoz, a harmadik pedig 1873-hoz köthető, melyek a márka kialakulásának egy-egy fontos mérföldkövét jelentették. Mára már Kanadától, az Egyesült Királyságon át egészen Ázsiáig sikerült terjeszkedniük. Utóbbi helyen 2010-ben jelentették be a kínai Hebei Si'Hai Beer-rel létrejött közös vállalatot, mely Molson Coors Si'Hai sörgyárként üzemel.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!