Az Anheuser-Busch InBev közép-kelet-európai sörgyárai StarBev-ként közel két és fél évvel ezelőtt került a CVC Capital Partners befektetői tulajdonába 2,23 milliárd dolláros (470 milliárd forint) cégértéken, így most több mint 1,2 milliárd dollárt (260 milliárd forintot) nyert az üzleten a londoni befektetői csoport. A Molson többek között azért is döntött a felvásárlás mellett, mert a lépés illeszkedik a cég stratégiájába, mely szerint szeretnék erősíteni a jelenlétüket a feltörekvő piacokon, ugyanakkor szélesíték a prémium márka portfólióját. Ez utóbbit mindenképpen nagymértékben segítheti az évi 13,3 millió hektoliter sört gyártó StarBev több mint 20 tételből álló portfóliója, melyben a Borsodi mellett a Kamenitza, vagy a Bergenbier is megtalálható, de hivatalos forgalmazója a Stella Artois-nak, vagy a Leffe-nek is.
A Molson Coors elvárásai szerint a tranzakció azonnali bevétel növekedést jelent, ami a pénzforgalomban egy év után nagyjából plusz 120 millió dollárt eredményez, a 2015-ös adózás előtti eredményhez pedig nagyjából plusz 50 millió dollárral járul hozzá, elsősorban a hatékony termelés, a beszerzés, illetve a kapcsolt területek eredményességének köszönhetően.
A tranzakció, az európai versenyhatóságok jóváhagyása után, várhatóan 2012 második negyedévében zárul. A zárást követően a jelenleg 4100 főt foglalkoztató StarBev külön üzleti egységként fog működni a Molson Coors-on belül és megtartja csehországi székhelyét. A Molson Coors várakozásai szerint a tranzakció már a felvásárlást követő első teljes évben a nyereség növekedését eredményezi és 2015-re mintegy 50 millió dollár értékű adózás előtti üzemi szinergiát generál.
Mivel a StarBev gyakorlatilag változatlan formában működhet tovább a jelenlegi információkból kiindulva, Magyarország egyik legnagyobb sörgyárát sem biztos, hogy jelentős változások fogják érni. A cég egyébként 35 évvel ezelőtt alakult, a legnépszerűbb terméke pedig itthon a Borsodi Sör. A jelenleg elérhető legfrissebb beszámoló szerint 2010-ben 30 milliárd forintos értékesítési árbevételt realizálhatott, ami közel 5 milliárddal volt kevesebb az előző évinél. A mérleg szerinti eredménye azonban közel harmadára apadt 2009-hez viszonyítva, amikor is 998 milliót realizáltak, 2010-ben viszont már "csak" 302 millió maradt a végére.
Kicsoda a Molson Coors?
A Molson Coors nevéhez több mint 65 márka kötődik, így például a Pilsner Urquell, a Heineken, a "sajátmárkás" Molson sörök, az Amstel Light vagy a Miller. A cég történelme egészen 1774-ig vezethető vissza, bár a honlapjuk szerint nem is egy, hanem rögtön három születésnapot is ünnepelhetnek évről évre: az egyik 1774-hez, a második 1786-hoz, a harmadik pedig 1873-hoz köthető, melyek a márka kialakulásának egy-egy fontos mérföldkövét jelentették. Mára már Kanadától, az Egyesült Királyságon át egészen Ázsiáig sikerült terjeszkedniük. Utóbbi helyen 2010-ben jelentették be a kínai Hebei Si'Hai Beer-rel létrejött közös vállalatot, mely Molson Coors Si'Hai sörgyárként üzemel.
Székely Sarolta
mfor.hu