[ajanlo=245][igazitas=left/]A nemzetközi fejlődéssel együtt a magyar bankok és takarékszövetkezetek szolgáltatásnyújtásában is megjelent az elektronikus csatorna. Ennek nyomai immáron jól láthatók a fizetési kártyák használatának magas számadataiban és a telebanki megoldások dinamikus terjedésében - derül ki a Magyar Nemzeti Bank közelmúltban készített tanulmányából. Ennél a két elektronikus csatornánál a gyorsaság és a kényelem képviseli a hajtóerőt, amelyhez még hozzájárul, hogy a magyar bankok a szolgáltatások ismertetésére előszeretettel indítottak személyre szabott és könnyen hozzáférhető információs honlapokat. A mobiltelefon-készülékek számának hazai ugrásszerű növekedése és a szélessávú internetelérés adatainak javulása szintén az innovatív csatornák kiaknázására irányította a figyelmet.
Bár a felfokozott versenyben megnőtt a minőség iránti igény, és a technológiai fejlődés gyorsította az adminisztratív és ügyfélkezelési ügymenetet, az MNB szerint az ügyfeleknek az új megoldások iránti érdeklődése nem általános. Ezt több tényező magyarázhatja: például a hagyományos fizetési módokhoz való ragaszkodás, a technológiai tájékozatlanság, vagy az országos szinten még mindig csekély számú szélessávú internet-hozzáférés.
A tanulmány szerint nemzetközi összehasonlításban Magyarország e-banking tevékenység szempontjából elmarad a középmezőnytől, az EU-tagállamok közül Görögországhoz hasonló statisztikai adatokat tud felmutatni. Mégis a felzárkózást vetítheti előre, hogy mára széles körűvé vált a fizetési kártyák és terminálok használata, emellett pedig megjelent az érdeklődés az innovatív (internet- és mobil alapú) banki kapcsolat iránt. Középtávon az internet és mobil alapú bankolás robbanásszerű fejlődését vetítik előre a mobilpenetráció globális összehasonlításban is kiemelkedő mutatói és az internetelérés javuló számadatai.
Lázár Ágnes, az MKB Bank alternatív értékesítési csatornákért felelős igazgatója elmondta: egy év alatt megnégyszereződött a hitelintézetnél a lakossági ügyfelek internetbank-használata; azon belül pedig már a megkeresések 4,5-5 százaléka a különféle megbízásokon alapuló tranzakció. Lázár Ágnes rámutatott: arra törekszenek, hogy a két esztendeje bevezetett e-banking szolgáltatásokat ne csak az információk megismerésére vagy lekérdezésre használják az ügyfelek, hanem tényleges tranzakciókezelésre is, s abban belátható időn belül elérjék a legalább tízszázalékos arányt.
A hitelintézet mobiltelefonos szolgáltatásának népszerűsége szintén rohamosan nő: ezen a területen az igazgató szerint az interaktív szolgáltatások bevezetése szerepel a rövid távú tervek között. Lázár Ágnes kifejtette: az MKB célja, hogy az ügyfelek minél több csatornán keresztül érjék el a bankot, úgy, hogy azokat interaktív módon - tehát tényleges ügyintézésre is - használni tudják. Fontos - tette hozzá -, hogy az ügyfél az automata telefonos szolgáltatás igénybevétele mellett szükség esetén a hitelintézet adott terület szakembereivel is kommunikálhasson - számol be a Világgazdaság.
Gyorsan fejlődik itthon az e-banking piac
A magyarországi piac egyelőre nem tartozik Európa élvonalába az elektronikus banki szolgáltatások terén, ez többek között az ehhez szükséges infrastruktúra alulfejlettségével magyarázható. A helyzet ugyanakkor biztató: a hitelintézetek folyamatosan fejlesztik alternatív értékesítési csatornáikat, és dinamikusan nő az ezeket használó ügyfelek aránya is - írja a Világgazdaság.