4p

Mégsem szűnik meg a személyszállítás decembertől az alacsony kihasználtságúnak ítélt 38 vasúti mellékvonalon, 12 esetében azonban megkezdődik a felkészülés a szolgáltatóváltásra. A Vasutas Települések Szövetsége legalább fél éves haladékot kért a tárcától, mivel - érvelésük szerint - az önkormányzatok egyelőre nem tudják, milyen és mekkora terhet jelentene nekik a térségi vasút üzemeltetése. A szakszervezetek szerdára hatórás sztrájkot hirdettek a mellékvonalak leépítése miatt. Mfor.hu háttér.

Sok pénz megy el a vasúton? (mfor.hu montázs)

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a december 9-én életbe lépő új vasúti menetrendben is megrendeli a közszolgáltatást az alacsony kihasználtságúnak ítélt 38 vasúti mellékvonalon, jelentette be kedden Garamhegyi Ábel, a tárca államtitkára, miután egyeztetett a társadalmi szervezetekkel és a szakszervezetekkel.

Tucatnyi vonal bezárás előtt

Igaz, a megrendelés 12 vonalnál, összesen 368 kilométeren nem a teljes menetrendi időszakra vonatkozik. Ezek esetében rövidesen megkezdődik a felkészülés a szolgáltatóváltásra, azaz decembertől - a vonatforgalom fenntartásával párhuzamosan - kísérleti jelleggel elindítják a vasút kiváltására szánt helyközi autóbuszokat is.    

(Forrás: GKM)


Azt egyelőre nem lehet tudni, esetükben meddig rendeli meg a GKM a közszolgáltatást. Az államtitkár ezzel kapcsolatban annyit közölt: az időpont változhat, illetve többféle megoldás is szóba jöhet. (A szerdai vasúti sztrájkot meghirdető két szakszervezet vezetői szerint a megrendelés mindössze február végéig szól.)

Mennyit nyerne a GKM a bezárásokkal?

A minisztérium bejelentésével részben teljesült a Vasutas Települések Szövetségének (VTSZ) azon követelése, miszerint a tárca "legalább hat hónapig ne hozzon végleges döntést a mellékvonalak bezárásával kapcsolatban". Az ezt tartalmazó memorandumot - a jelenlévő mintegy másfél tucat érintett önkormányzat polgármestereinek egyetértésével - a VTSZ keddi országos tanácskozásán fogadták el Budapesten. (Az ülésen megalakult a VTSZ Térségi Vasutas Települések Tagozata is.)

A Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek, valamint Kóka János gazdasági és közlekedési miniszternek címzett dokumentumban a VTSZ emellett arra hívja fel a figyelmet, hogy "a mellékvonalak bezárása számottevő költségvetési megtakarítást nem eredményez", ráadásul társadalmi feszültséget generál, és tovább rontja a vidék egyébként is kedvezőtlen infrastrukturális állapotát.

A várható megtakarításokkal kapcsolatban a GKM korábban annyit közölt, hogy a 38 vasútvonal személyforgalmának szüneteltetése vagy működtetésének átadása összesen évi mintegy hat-kilenc milliárd forint költségcsökkenéssel járna. Összehasonlításul: a 14 szárnyvonal 2007. március óta tartó szüneteltetése révén a tárca éves szinten egymilliárd forintot takarít meg.

A VTSZ ülésén felszólaló polgármesterek egyöntetűen kifogásolták azt is, hogy egyelőre nem áll elegendő információ rendelkezésükre a helyes döntés meghozatalához. Így például azt sem tudják, mekkora anyagi terhet jelentene számukra az áttérés a térségi vasútra. Arra az ülésen felszólaló szakértők is felhívták a figyelmet, hogy - a Nyugat-Európában egyébként sikeresen működő - regionális vasutak megalakulásának pénzügyi és pontos jogszabályi feltételeit is meg kellene teremteni.     

75 önkormányzat már rábólintott

Valószínűleg a polgármesterek fenti érve is közrejátszott abban, hogy a GKM végül - az eredeti tervekkel ellentétben - a 38 vonal nagy részén elhalasztotta a végső döntést. Így folytatják az egyeztetéseket az érintett önkormányzatokkal, és továbbra is várják szándéknyilatkozataikat a vasútvonalak üzemeltetésére. Garamhegyi Ábel tájékoztatása szerint eddig a 38 mellékvonal 286 érintett önkormányzata közül 75 adott kedvező választ.

Mint ismert, a tárca szándéka, hogy - ahol csak lehetséges - a közszolgáltatást az önkormányzatok bevonásával megvalósuló térségi vasúti modell váltsa fel. A minisztérium a MÁV, a Magyar Vasúti Hivatal és a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. bevonásával, az önkormányzatok véleményének figyelembevételével alakítja majd ki a térségi vasúti pályázatok rendszerét. A tervek szerint az üzemeltető kiválasztására vonatkozó tendereket minél hamarabb ki fogják írni.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!