A történetnek azonban nincs vége, a Bombardier ugyanis közölte: jogszerűtlennek tartja a döntést, és harmadszor is a KDb-hez fordul, idézi Dian Józsefet, MÁV-Bombardier Kft. ügyvezető igazgatóját az MTI. A társaság kitart amellett, hogy az ő ajánlatuk volt a jobb, és az általuk kínált vonat kiválóan teljesíti a tenderen megfogalmazott igényeket. A cég egyébként hamarosan 60 Talent szállítására köt szerződést az osztrák vasúttal.
A Stadler ezzel szemben az mfor.hu-hoz eljuttatott közleményében reményét fejezi ki, hogy az eredményhirdetést gyors szerződéskötés követi. "Ez az eredmény igazolja, hogy egy középméretű vonatgyártó cég a multinacionális vállalatok elé tud kerülni nemzetközi közbeszerzési pályázatokon" - kommentálta a hírt Peter Spuhler, a Stadler Rail AG tulajdonosa, vezérigazgatója. A szerződést elvileg a kihirdetés után 30 napon belül lehet megkötni.
A svájci cég végső ajánlata 40 milliárd forinttal (160 millió euróval) kedvezőbb az induló árnál, és 13 milliárd forinttal (52 millió euróval) olcsóbb a Bombardier utolsó, végül érvénytelenített ajánlatánál, mondta el az MTI-nek Lékai Gusztáv, a MÁV Rt. főigazgatója.
Lékai szerint a Stadler ajánlata alapján a 30 jármű beszerzése 144,6 millió euróba, 30 évre szóló üzemeltetési költsége 120,2 millió euróba kerül, ami összesen 264,8 millió eurós beszerzési összeget jelent. Az opció lehetőségével élve további 30 vonat beszerzése esetén, azaz 60 vonatra vetítve 406,4 millió euró lenne az összköltség.
A svájci cég lapunkkal közölte: a FLIRT vonatok gyártása részben, üzembehelyezése teljes egészében Magyarországon valósul meg. A Ganz Transelektro transzformátorokat és motorokat szállít a vonatokhoz, valamint koordinálja a belső terek kialakításában résztvevő kisebb alvállalkozókat. Az összeszerelést a MÁV Északi Járműjavítója végzi majd.
A hazai partner által koordinált magyar cégek beszállítói részesedése az induló 20-23 százalékról a 15. motorvonatnál 27-30 százalékra nő, és a 28. vonatnál eléri a 40-42 százalékot. Ezzel lehetőség nyílik a teljes elektromos-elektronikus hajtáslánc magyar gyártására. A beruházással 2250 új magyar munkahely jön létre.
Mindez egyelőre még csak terv: amennyiben ugyanis a KDb ismételten igazat ad a Bombardiernek, úgy patthelyzet alakulhat ki. A bizottság akár érvénytelenítheti is az egész pályázatot, és új kiírást kezdeményezhet.
Az eredeti tervek szerint az új vonatokat 2006 márciusától állították volna forgalomba a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs és Budapest-Tatabánya vonalakon. Az már biztos, hogy ezt a határidőt nem lehet tartani. A tendergyőztes cégnek hivatalosan a szerződés megkötése után 12 hónappal kell leszállítani az első két szerelvényt, és 24 hónapon belül mind a harmincat.
Menedzsment Fórum
Harmadszor is a Stadleré a MÁV-tender
A MÁV újfent a Stadlert hirdette ki győztesnek az elővárosi motorvonatokra kiírt tenderen. A Bombardier ismét egycentes ajánlatát adta be, amit a MÁV a KDb-re hivatkozva visszadobott. A kanadai-német cég harmadszor is a KDb-hez fordul jogorvoslatért, a svájciak viszont bíznak a mihamarabbi szerződéskötésben.